Jugolinija en haar schepen.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Roy »

Het is toch wel een tijdsbeeld hoor.
Er waren in die tijd nog zat havens die geen containerkranen hadden, dus ruste men de schepen er zelf maar mee uit.
Die Yanken hebben dat in het begin ook toegepast op b.v. de Grace Liners, maar ook schepen die o.a. op Puerto Rico voeren.
Ik weet natuurlijk weer niet naar welke havens Yugolinija deze schepen liet varen......... :idea: :wink:

m.v.g., Roy
velasquez

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door velasquez »

Zout, En Joegoslavië was net zo bang voor de Russen als wij. :shock: :shock:

Een ieder die de actuele media volgt weet dat Servië zich feitelijk weer heeft aangesloten bij de Russische Federatie.
Joegoslaven maar ook andere midden Europese volkeren zijn en waren niet bang voor de Russen.
Heb een vriendin gehad uit Slowakije en mijn huidige vrouw is Poolse en heeft 30 j. communisme meegemaakt.
Al dat soort verhalen horen thuis in het rijk der fabelen en koude oorlog retoriek
Voorbeeldje, de Polen zijn zo bang voor de Russen dat een Amerikaans radar en raket lanceer basis Podlaska regio door de Poolse plaatselijke bevolking dusdanig saboteert is tijdens de bouw dat het nooit zal werken.

Evert, was het maar waar dat met een sardientje een grote kabeljauw gevangen word, helaas voor ons met de prachtige havens.
Binnen 9 tot 11 jaar komt eruit China, Rusland, en India alleen nog goederen per spoor de zgn. nieuwe zijde route.
Het is uiteraard puur politiek maar de grootgrutter en fabrikant China maakt gewoon de dienst uit samen met zijn grote vriend Rusland.
Olie en gas komt per 1-1- 2020 via de balticzee en wilt u niet EU ook goed maar wij leveren Niet meer via Oekraïne en uit gelult was EU/VS

Door mijn Poolse vrouw communiceer ik ook met haar familie die gedeeltelijk in Russischtalige gebied leeft en deze lachen ons Europeanen gewoon uit.
Al de crisis van heden zijn alleen voor en door en om de macht over energie Olie en Gas maar ook vele derivaten benodigd voor hoogwaardig staalsoorten te produceren.

gr.BB
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Hi Velasquez,
Ik ga niet in discussie over dit onderwerp, we hangen de vrije meningsuiting aan. Ik woon inmiddels 16 jaar in Kroatië en 48 jaar met een Kroatische getrouwd. Heb goede banden onder de bevolking. Ik ga hier niet allelei landen bij halen, mijn verhaal ging daar niet over.
Joegoslavië bestaat niet meer, dat weten we. Kroatië inmiddels 3 jaar in de EU en Nato, Rooms Katholiek land, schrijft in het latijnse schrift. Servië, Orthodox katholiek, schrijft Cyrillisch en heeft van oudsher een band met Rusland. Die 2 landen zijn niet uit elkaar gegroeid, ze hoorden feitelijk nooit bij elkaar. Servië zoekt nu ook aansluiting bij de EU, maar heeft het moeilijk met het feit dat ze Kosovo kwijt zijn geraakt, historisch Servisch thuisland (dat was ooit Thessalië met Trikala als hoofdstad ooit ook, dan komen we bij Theo Horsten in de buurt), maar door grotere aanwas van het Albanese volksdeel is de Serviër daar in de minderheid.
In de tijd van het communisme was Rusland de overheersende factor in Oost Europa. Tito zocht voor zijn land een vrije rol. In de beginjaren na de 2e wereldoorlog was men bang voor een inval uit het oosten, later ontstond er een status quo, acceptatie dat Joegoslavië niet in het Warchau pact zat.
Dit topic beslaat de jaren van voor de val van de muur, dat zijn de jaren dat deze rederij bestond.
Ledenice.jpg
Ledenice.jpg (50.47 KiB) 1352 keer bekeken
De LEDENICE, vernoemt naar nu plaatsje van niks, maar historisch een Frankopanse stad waarvan de ruines er nog staan, achter Novi Vinodolski.
Opvallend dat deze schepen vaak een naam uit de buurt van Rijeka hebben.
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

De KASTAV, vernoemd naar een markant hooggelegen stadje naast Rijeka.
Van de kenners vraag ik aandacht voor de 2e foto, dat moet voor de boeg toch een Nederlandse coaster zijn.
Kastav.jpg
Kastav.jpg (77.02 KiB) 1291 keer bekeken
Kastav 2.jpg
Kastav 2.jpg (72.92 KiB) 1291 keer bekeken
Kastav 3.jpg
Kastav 3.jpg (117.61 KiB) 1291 keer bekeken
De laatste foto heeft een mooie spiegeling.
Alle foto`s te Rijeka.
Groet--Zout.
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Mooie foto's van een mooi schip. Die coaster zou ook een Duitser kunnen zijn. Misschien kan iemand met software om foto's te bewerken, dit oplossen.
Grt.
Anne
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Ben »

Zo langzamerhand staat alles wel op facebook. dus ook deze rederij: https://www.facebook.com/jugolinija/
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

De BALTIK te Rijeka.
Jammer dat het beeld niet breder is, er ligt ook een coaster langszij.
Baltik.jpg
Baltik.jpg (112.66 KiB) 1216 keer bekeken
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

De GROBNIK, vernoemd naar een stadje met kasteel op een heuvel buiten Rijeka.
Foto aan de Molo Longo te Rijeka, vroeger haven en douanegebied, nu pier die voor wandelaars open is.
Grobnik.jpg
Grobnik.jpg (96.08 KiB) 1170 keer bekeken
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

De KLEK te Porto Baroš - Rijeka.
Ze is vernoemd naar de berg Klek bij Ogulin.
Rijdende over de snelweg van Rijeka naar Karlovac heeft men er een mooi zicht op, 1181 meter hoog met op de top een hoofd en voeten. Dat is volgens de legende Kraljević (prins-koning) Marko die daar al bijna 700 jaar ligt te rusten.
Klek.jpg
Klek.jpg (140.53 KiB) 1128 keer bekeken
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Hier nogmaals de KRK.
Ik plaats hem wegens de KALMAR rechts onder.
Deze ferry, gebouwd als Kalmarsund VI in 1951 werd door Jadrolinija gekocht in 1972 (te Kalmar overbodig door de brugbouw)
1998 verkocht aan Šangulin te Biograd, een jaar later naar Reggio Calabria. Aldaar sloop in 2004.
Op de foto ligt ze te Rijeka met de klep open, ze voer 2x daags van Rijeka naar Porozina op Cres. Ik maakte met haar die tocht mid-zeventiger jaren, 06 uur weg en in de avond terug, 15 mijlen over vrij open water. Vrij snel verdween deze lijn weer, lag er vaak uit wegens storm en er is een andere lijn naar Porozina.
De containers op die pier zijn vervangen door horeca en terrassen, handelvaart is er lang niet meer op deze plek, nu is het aanlegplaats en overwinterplek voor Megajachten.
Krk.jpg
Krk.jpg (111.55 KiB) 1091 keer bekeken
Plaats reactie