Jugolinija en haar schepen.
Re: Jugolinija en haar schepen.
De zusters zijn op, nu een oudere. JADRAN EXPRESS gebouwd 1979 te Japan, imo 7808645. In 1995 uitgevlagd naar Malta Cross Shipping als HRVATSKA, management Croatia Line. Sloop 2002 te Aliaga.
Re: Jugolinija en haar schepen.
De RIJEKA EXPRESS uit 1981 is in 1997 ook omgevlagd naar Malta als TRSAT.
De naam Rijeka dus vervangen door Trsat dat nu een deel van Rijeka is, maar de oude kern is een historisch heuveltop-stadje met mooi kasteel. Mijn toekomst ligt daar, we hebben er namelijk een graf in eigendom. En dan in de Croatia Line verschijning als TRSAT, na verkoop heette ze Monserrat B.
De naam Rijeka dus vervangen door Trsat dat nu een deel van Rijeka is, maar de oude kern is een historisch heuveltop-stadje met mooi kasteel. Mijn toekomst ligt daar, we hebben er namelijk een graf in eigendom. En dan in de Croatia Line verschijning als TRSAT, na verkoop heette ze Monserrat B.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Afsluiten doen we de containers met mooie plaatjes uit NY, before 9/11 en het vrijheidsbeeld met 1 van de 4 gezusters.
Re: Jugolinija en haar schepen.
De KORANA uit 1969 (we hadden al een oudere).
Bouw 3 Maj - Rijeka als Bellatrix, foto 1.
Aankoop door Jugolinija in 1983, omdoop naar Korana, foto 2 ,huilt om een lik verf..
Verkocht in 1989, nieuwe naam Matssimo.
1993 Sea Nymph / 1995 Golden Handsome / 1997 Sloop te Chittegong.
Bouw 3 Maj - Rijeka als Bellatrix, foto 1.
Aankoop door Jugolinija in 1983, omdoop naar Korana, foto 2 ,huilt om een lik verf..
Verkocht in 1989, nieuwe naam Matssimo.
1993 Sea Nymph / 1995 Golden Handsome / 1997 Sloop te Chittegong.
Re: Jugolinija en haar schepen.
De Korana, uit de rivierenserie had nog 3 zusters.
Hier de RJEČINA in haar eerste verschijning, gebouwd bij 3Maj - Rijeka in 1969 als ARCTURUS.
Aankoop door Jugolinija 1983, omdoop naar RJEČINA ( de rivier waarvan de monding de oorspronkelijke haven van Rijeka was, onlangs plaatste ik daar op topic: "andere, geen maritieme" foto`s van)
1989 verkoop, naam Primo C, 1992 Jin Cheng Jiang, 1998 sloop te Alang, India.
Hier de RJEČINA in haar eerste verschijning, gebouwd bij 3Maj - Rijeka in 1969 als ARCTURUS.
Aankoop door Jugolinija 1983, omdoop naar RJEČINA ( de rivier waarvan de monding de oorspronkelijke haven van Rijeka was, onlangs plaatste ik daar op topic: "andere, geen maritieme" foto`s van)
1989 verkoop, naam Primo C, 1992 Jin Cheng Jiang, 1998 sloop te Alang, India.
Re: Jugolinija en haar schepen.
De 3e zuster uit deze rivieren serie is de MREŽNICA (naar een relatief korte rivier die uitkomt in de Korana. Ze heeft vele watervallen, watermolens en enkele hydro-centrales).
Bouw 1969 bij 3Maj te Rijeka als Denebola.
Bij Jugolinija in 1983 als Mrežnica.
1991 verkocht als Sunny Heat.
29.04.1998 als Tae Chon onder de vlag van Noord Korea gezonken in de Gele Zee na een aanvaring met de Yang Lin.
Voor wie het opviel, alle schepen uit deze serie zijn in 1969 gebouwd bij 3Maj - Rijeka voor Cross Seas Shipping Panama.
Alle 4 zijn ze in 1983 naar Jugolinija gegaan, te veel toeval? Nee, Cross Seas was een dochterproject van Jugolinija.
Bouw 1969 bij 3Maj te Rijeka als Denebola.
Bij Jugolinija in 1983 als Mrežnica.
1991 verkocht als Sunny Heat.
29.04.1998 als Tae Chon onder de vlag van Noord Korea gezonken in de Gele Zee na een aanvaring met de Yang Lin.
Voor wie het opviel, alle schepen uit deze serie zijn in 1969 gebouwd bij 3Maj - Rijeka voor Cross Seas Shipping Panama.
Alle 4 zijn ze in 1983 naar Jugolinija gegaan, te veel toeval? Nee, Cross Seas was een dochterproject van Jugolinija.
Re: Jugolinija en haar schepen.
De laatste van 4 zusters, de DOBRA (naar een aardige rivier van goed 100 km lengte, ontspringt op 700 m hoogte, veel verval, kloof, watervalletjes, hydro-centrale, molens en als extra verdwijnt ze bij Ogulin een eind onder de bergen om vervolgens weer op te duiken en bij Karlovac, de stad aan 4 rivieren, uit te monden in de Kupa)
Bouw 1969 als Betelgeuse bij 3Maj te Rijeka.
1983 Jugolinija als Dobra
1989 verkocht, nieuwe naam Choomie - 1991 Ronjay Choomie - 1995 Ruchi - 1996 sloop te Alang - India.
De mooie foto danken we aan de vriendelijke medewerking van Frits Olinga die haar voor de lens kreeg in de Eemshaven. Copyright Frits Olinga - Delfzijl.
Bouw 1969 als Betelgeuse bij 3Maj te Rijeka.
1983 Jugolinija als Dobra
1989 verkocht, nieuwe naam Choomie - 1991 Ronjay Choomie - 1995 Ruchi - 1996 sloop te Alang - India.
De mooie foto danken we aan de vriendelijke medewerking van Frits Olinga die haar voor de lens kreeg in de Eemshaven. Copyright Frits Olinga - Delfzijl.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Vanwege dat het zo mooi is de PRIMORJE nog een keer. Ze ligt aan de Molo Longo (Pier) te Rijeka en de KALMAR van Jadrolinija komt net binnen varen van Porozina op Cres en draait naar haar plek.
Even het geheugen opfrissen: Van de Kalmarsund schepen kwamen er 7 naar Jadrolinija. Daarvan hebben de Zweden er ééntje teruggekocht in 1999. Dat was de Kalmarsund VIII uit 1963. Voer hier sedert 1972 als VIS en in 1975 als Komiža. Werd klaargemaakt voor de terugreis en kwam in 2002 aan te Färjestaden op Öland als museumschip.
Even het geheugen opfrissen: Van de Kalmarsund schepen kwamen er 7 naar Jadrolinija. Daarvan hebben de Zweden er ééntje teruggekocht in 1999. Dat was de Kalmarsund VIII uit 1963. Voer hier sedert 1972 als VIS en in 1975 als Komiža. Werd klaargemaakt voor de terugreis en kwam in 2002 aan te Färjestaden op Öland als museumschip.
- Bijlagen
-
- Primorje - Kalmar.jpg (96.14 KiB) 1540 keer bekeken
Re: Jugolinija en haar schepen.
NIKOLA TESLA, bouw 1957, sloop te Sv Kaji bij Split in 1986.
Nikola Tesla, ontwikkelaar van de wisselstroom (meer weten? Even intikken op Wiki).
Geboren als zoon van een Servische priester in de Kroatische landstreek Lika. Zijn geboortehuis en het bijbehorende musuem is een must voor schoolreisjes. Nu is zijn naam weer in de mode voor mooie electro auto`s.
Nikola Tesla, ontwikkelaar van de wisselstroom (meer weten? Even intikken op Wiki).
Geboren als zoon van een Servische priester in de Kroatische landstreek Lika. Zijn geboortehuis en het bijbehorende musuem is een must voor schoolreisjes. Nu is zijn naam weer in de mode voor mooie electro auto`s.
Re: Jugolinija en haar schepen.
LIKA, bouw 1957 bij 3Maj te Rijeka. Een van de vele zusterschepen van de Nikola Tesla.
Genoemd naar een Kroatische hoogvlakte, in het westen van de zee gescheiden door het Velebit gebergte, in het zuiden de Dinara bergen.
In 1980 kwam er een akelig einde voor dit schip. Ze lag in het Iraanse Khorramshahr toen de oorlog met Irak uitbrak. Het schip werd door beschietingen in de haven beschadigd en door de bemanning verlaten.
Op de 2e foto een onderonsje met de Kvarner.
Genoemd naar een Kroatische hoogvlakte, in het westen van de zee gescheiden door het Velebit gebergte, in het zuiden de Dinara bergen.
In 1980 kwam er een akelig einde voor dit schip. Ze lag in het Iraanse Khorramshahr toen de oorlog met Irak uitbrak. Het schip werd door beschietingen in de haven beschadigd en door de bemanning verlaten.
Op de 2e foto een onderonsje met de Kvarner.