Goeiemiddag Hans.
Is toch van Fred Olsen geweest.
https://www.theshipslist.com/ships/lines/fredolsen.shtml
Anne
Jugolinija en haar schepen.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Hi Anne,
Een oogje op je lijst leverde ook de OSOR op.
De verdere gegevens en foto haalde ik vervolgens van https://www.sjohistorie.no
Zo zie je maar, alles is er.
Bouw bij Ulstein Mek. Verksted A/S - Ulsteinvik - Noorwegen in 1970 als BRAGA voor Fred Olsen.
Stork Werkspoor 4400 Pk, fors vermogen.
1984 tot 1992 Lošinjska Plovidba als OSOR ( heeft onder die naam ook bij buitenlandse dochters gevaren)
1992 verkocht als Ferhun-S - 2001 sloop te Aliaga
Een oogje op je lijst leverde ook de OSOR op.
De verdere gegevens en foto haalde ik vervolgens van https://www.sjohistorie.no
Zo zie je maar, alles is er.
Bouw bij Ulstein Mek. Verksted A/S - Ulsteinvik - Noorwegen in 1970 als BRAGA voor Fred Olsen.
Stork Werkspoor 4400 Pk, fors vermogen.
1984 tot 1992 Lošinjska Plovidba als OSOR ( heeft onder die naam ook bij buitenlandse dochters gevaren)
1992 verkocht als Ferhun-S - 2001 sloop te Aliaga
Re: Jugolinija en haar schepen.
Bouw 1973 bij Schurenstedt werft te Berne-Bardenfleth bij Bremen als Maritime Champion.
Na een jaar, in 1974, kocht Jugolinija haar als PIONIR.
Verkocht 2001 als Nada I - 2003 Sea Queen - 2004 Astra en sloop te Alang.
Een eenling, bij Jugo geen zusters. Merkwaardig nu, zo`n plukje containers op het achterdek.
Er bestaan latere foto`s waarbij ze meer op containers gericht was, de kraan verdwenen.
Na een jaar, in 1974, kocht Jugolinija haar als PIONIR.
Verkocht 2001 als Nada I - 2003 Sea Queen - 2004 Astra en sloop te Alang.
Een eenling, bij Jugo geen zusters. Merkwaardig nu, zo`n plukje containers op het achterdek.
Er bestaan latere foto`s waarbij ze meer op containers gericht was, de kraan verdwenen.
Re: Jugolinija en haar schepen.
DRVAR (stad in West Bosnië-Herzegovina), bouw 1975 bij de Warnowwerft te Warnemünde.
MAN-VEB diesel 10.500 pk uit het VolksEigeneBetrieb. Er waren 2 zusterschepen.
In 1994 over naar de Lošinjska Plovidba als MARA - 1996 MATTZ SPICA - 1998 SPICA - 1999 sloop te Alang
MAN-VEB diesel 10.500 pk uit het VolksEigeneBetrieb. Er waren 2 zusterschepen.
In 1994 over naar de Lošinjska Plovidba als MARA - 1996 MATTZ SPICA - 1998 SPICA - 1999 sloop te Alang
Re: Jugolinija en haar schepen.
Goeieavond Hans.
Hier zijn er ook aardig wat van gebouwd, als ik me niet vergis. De Salland en Flevoland lijken hier ook veel op. Heb de specs. even niet paraat. Ook die Oost-Duitse Rederij had ze in dienst. Kwamen regelmatig in Vlissingen met o.a. boomstammen uit West-Afrika'.
Grt.
Anne
Hier zijn er ook aardig wat van gebouwd, als ik me niet vergis. De Salland en Flevoland lijken hier ook veel op. Heb de specs. even niet paraat. Ook die Oost-Duitse Rederij had ze in dienst. Kwamen regelmatig in Vlissingen met o.a. boomstammen uit West-Afrika'.
Grt.
Anne
Re: Jugolinija en haar schepen.
Even inhakend op het laatste schip.
Het is van het z.g. Ozean type waarvan er 35 stuks van gebouwd zijn.
De bouwwerf was de Warnowwerft,Warnemünde, Oost Duitsland.
Er zijn eind jaren 60 begin 70 veel type schepen ontworpen in het z.g. Liberty replacement programma. Het Ozean type is er eentje van
Er voer trouwens nog een 3e schip van dit type onder de Hollandse vlag en wel de "Aludra"(4), van NiGoCo.
Deze heeft bij de A.D.M. in A'dam nog tussendekken aangemeten gekregen. Zo paste ze beter in het lijnvaart gebeuren.
Zo maar weer even, het is al laat.............
de rust, gr., Roy
Het is van het z.g. Ozean type waarvan er 35 stuks van gebouwd zijn.
De bouwwerf was de Warnowwerft,Warnemünde, Oost Duitsland.
Er zijn eind jaren 60 begin 70 veel type schepen ontworpen in het z.g. Liberty replacement programma. Het Ozean type is er eentje van
Er voer trouwens nog een 3e schip van dit type onder de Hollandse vlag en wel de "Aludra"(4), van NiGoCo.
Deze heeft bij de A.D.M. in A'dam nog tussendekken aangemeten gekregen. Zo paste ze beter in het lijnvaart gebeuren.
Zo maar weer even, het is al laat.............
de rust, gr., Roy
Re: Jugolinija en haar schepen.
Roy, je hebt gelijk. Die had ik over het hoofd gezien.
Gr
Anne
Gr
Anne
Re: Jugolinija en haar schepen.
Mooi, die aanvullingen. Ze zullen wel voor "op de plank" gebouwd zijn. Kwam er dan een koper, daar liggen ze, zoek er maar eentje uit. Anders Nievelt er wel een met tussendekken besteld.
De zusters hier waren de BALTIK (naam naar het water bij de werf?), die plaatste ik al op 12 April en de TOPUSKO (plaats in de Kroatische Sisak regio aan de grens met Bosnië-Herzegovina), die komt straks.
De zusters hier waren de BALTIK (naam naar het water bij de werf?), die plaatste ik al op 12 April en de TOPUSKO (plaats in de Kroatische Sisak regio aan de grens met Bosnië-Herzegovina), die komt straks.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Hallo Anne en Hans,
Even ter aanvulling op het NiGoCo verhaal.
De "Aludra", Was door een Noorse opdrachtgever in aanbouw gegeven en werd tijdens de bouw aangekocht. Ik heb geen doorsnede tekeningen van dit type schip, maar het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat een schip van deze grote en van het general purpose type geen tussendekken zou hebben.
Toch ging het schip na de overdracht, 23 december 1974, naar de A.D.M. om tussendekken in te bouwen. Hoe dit nu echt zit is me ook niet helemaal duidelijk. Dit even ter aanvulling.
m.v.g., Roy
Even ter aanvulling op het NiGoCo verhaal.
De "Aludra", Was door een Noorse opdrachtgever in aanbouw gegeven en werd tijdens de bouw aangekocht. Ik heb geen doorsnede tekeningen van dit type schip, maar het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat een schip van deze grote en van het general purpose type geen tussendekken zou hebben.
Toch ging het schip na de overdracht, 23 december 1974, naar de A.D.M. om tussendekken in te bouwen. Hoe dit nu echt zit is me ook niet helemaal duidelijk. Dit even ter aanvulling.
m.v.g., Roy
Re: Jugolinija en haar schepen.
TOPUSKO, 1975, zelfde gegevens als de Drvar, behalve de motor, daar geven hier hier 11.200 PK
Ook in 1994 verkocht aan de Lošinjska Plovidba als FRANKA - 1997 SAMEER I - 1999 Sloop te Chittagong.
Groeten--Hans.
Ook in 1994 verkocht aan de Lošinjska Plovidba als FRANKA - 1997 SAMEER I - 1999 Sloop te Chittagong.
Groeten--Hans.