Jugolinija en haar schepen.
Re: GHV schepen "Oldies".
Op de werf door bommen getroffen.
Na de oorlog naar Amsterdam gesleept voor afbouw als Makedonija.
Re: GHV schepen "Oldies".
Goede avond Zout.
Denk je dat dit dezelfde Makedonia is, als degene waarvan ik de foto op de vorige pagina geplaatst heb. De rederij kan niet missen, maar het hoeft niet hetzelfde schip te zijn.
Grt.
Anne
Denk je dat dit dezelfde Makedonia is, als degene waarvan ik de foto op de vorige pagina geplaatst heb. De rederij kan niet missen, maar het hoeft niet hetzelfde schip te zijn.
Grt.
Anne
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies".
Er waren sinds 1945 12 schepen met de naam "Makedonia"
Twee met de I als toevoeging. NIet allemaal onder dezelfde vlag natuurlijk.
Twee met de I als toevoeging. NIet allemaal onder dezelfde vlag natuurlijk.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: GHV schepen "Oldies".
Goede avond Jan.
Deze vond ik hier, bouwjaar zou 1950 zijn. Daarom twijfel ik.
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1167631
Gr.
Anne
Deze vond ik hier, bouwjaar zou 1950 zijn. Daarom twijfel ik.
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1167631
Gr.
Anne
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies".
Dag Anne,
Er waren twee schepen met deze naam "MAKEDONIJA". (mijn eerste spelling was fout)
Deze: IDNo: 5217983 Year: 1950
Name: MAKEDONIJA Keel:
Type: Cargo ship Launch Date: 1.41
Flag: YUG Date of completion: 4.50
Tons: 6141 Link: 3110
DWT: 9100 Yard No: 794
Length overall: 145.2 Ship Design:
LPP: 134.7 Country of build: DEU
Beam: 18.6 Builder: Howaldtswerke
Material of build: Location of yard: Hamburg
Number of
screws/Mchy/
Speed(kn): 1D-14
Naval or paramilitary marking :
A: *
End: 1982
Subsequent History:
[L as VICTORIA]
Disposal Data:
BU Rijeka 7.12.82 [3 Maj]
en een gebouwd in 1980 die afvalt.
Het schip in kwestie is in 1941, als "VICTORIA" gebouwd en onder deze naam te water gelaten.
Op 10 januari,1949 overgedragen naar Engeland en door verkocht naar Yugoslavia.
(uit "Die Deutsche Handelsflotte", 1939-1945.)
er wordt geschreven dat het schip beschadigd is bij een luchtaanval maar, wanneer staat er niet bij. (Bij de afbouw, dan vervalt het onderstaande).
en als het tot 1949 in Duitsland is gebleven kan het dus mogelijk zijn dat het daar ook gerepareerd is en dan zou het mogelijk zijn dat het schip op de werf in Amsterdam is geweest voor de overdracht naar Engeland of Yougoslavia.
misschien heeft het netjes zijn werk gedaan als vrachtschip voor de Hamburg-Sudamerikanische Dampfs.Ges. tot het noodlot toesloeg.
Ik heb dat niet kunnen vinden.
5217983 5217983 1950 MAKEDONIJA 6141 V1950 #510 Jugoslavenska Linijska Plovidba YUG Dubrovnik
5217983 5217983 1950 VICTORIA 6111 1945L V1950 #510 Hamburg-Sudamerikanische Dampfs.Ges. DEU Hamburg
Kobilica položena pod imenom VICTORIA. Kako se brodogradilište tokom rata bavilo proizvodnjom podmornica brodovi su stavljeni na čekanje...
Najviši brod u Jugoliniji, jarboli visine 36 i 40 metara.
07.12.1982. doplovila u rezalište u Sv. Kaji.
of het schip ooit bij de NDSM is geweest heb ik niet kunnen vinden.
Er waren twee schepen met deze naam "MAKEDONIJA". (mijn eerste spelling was fout)
Deze: IDNo: 5217983 Year: 1950
Name: MAKEDONIJA Keel:
Type: Cargo ship Launch Date: 1.41
Flag: YUG Date of completion: 4.50
Tons: 6141 Link: 3110
DWT: 9100 Yard No: 794
Length overall: 145.2 Ship Design:
LPP: 134.7 Country of build: DEU
Beam: 18.6 Builder: Howaldtswerke
Material of build: Location of yard: Hamburg
Number of
screws/Mchy/
Speed(kn): 1D-14
Naval or paramilitary marking :
A: *
End: 1982
Subsequent History:
[L as VICTORIA]
Disposal Data:
BU Rijeka 7.12.82 [3 Maj]
en een gebouwd in 1980 die afvalt.
Het schip in kwestie is in 1941, als "VICTORIA" gebouwd en onder deze naam te water gelaten.
Op 10 januari,1949 overgedragen naar Engeland en door verkocht naar Yugoslavia.
(uit "Die Deutsche Handelsflotte", 1939-1945.)
er wordt geschreven dat het schip beschadigd is bij een luchtaanval maar, wanneer staat er niet bij. (Bij de afbouw, dan vervalt het onderstaande).
en als het tot 1949 in Duitsland is gebleven kan het dus mogelijk zijn dat het daar ook gerepareerd is en dan zou het mogelijk zijn dat het schip op de werf in Amsterdam is geweest voor de overdracht naar Engeland of Yougoslavia.
misschien heeft het netjes zijn werk gedaan als vrachtschip voor de Hamburg-Sudamerikanische Dampfs.Ges. tot het noodlot toesloeg.
Ik heb dat niet kunnen vinden.
5217983 5217983 1950 MAKEDONIJA 6141 V1950 #510 Jugoslavenska Linijska Plovidba YUG Dubrovnik
5217983 5217983 1950 VICTORIA 6111 1945L V1950 #510 Hamburg-Sudamerikanische Dampfs.Ges. DEU Hamburg
Kobilica položena pod imenom VICTORIA. Kako se brodogradilište tokom rata bavilo proizvodnjom podmornica brodovi su stavljeni na čekanje...
Najviši brod u Jugoliniji, jarboli visine 36 i 40 metara.
07.12.1982. doplovila u rezalište u Sv. Kaji.
of het schip ooit bij de NDSM is geweest heb ik niet kunnen vinden.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies".
Die luchtaanval op de Victoria vond in 1944 plaats in de Kielerbocht. Het schip werd zeer zwaar beschadigd.
Volgens Günther Steinweg Die deutsche Handelsflotte im Zweiten Weltkrieg werd het schip In 1947 aan Joegaslavië toegewezen en naar Nederland gesleept voor reparatie. Het is dus de vraag of die datum van 10 januari 1949 van Die Deutsche Handelsflotte wel juist is. De overdracht in 1947 wordt ook op andere plaatsen bevestigd, evenals het feit dat de reparatie in Nederland in december 1949 werd voltooid.
Volgens Günther Steinweg Die deutsche Handelsflotte im Zweiten Weltkrieg werd het schip In 1947 aan Joegaslavië toegewezen en naar Nederland gesleept voor reparatie. Het is dus de vraag of die datum van 10 januari 1949 van Die Deutsche Handelsflotte wel juist is. De overdracht in 1947 wordt ook op andere plaatsen bevestigd, evenals het feit dat de reparatie in Nederland in december 1949 werd voltooid.
Hij zal dus waarschijnlijk twee jaar hebben gelegen voordat hij naar Holland werd gebracht. In de kranten uit die tijd kan ik er vooralsnog niets over vinden.Wikipedia schreef:1944 nach Bombentreffer unfertig aufgelegt und 1947 an Jugoslawien abgeliefert, im Dezember 1949 in den Niederlanden als Makedonija fertiggestellt, ab Dezember 1983 in Rijeka abgebrochen
Re: GHV schepen "Oldies".
Goede morgen Jan en Theo.
Bedankt voor de aanvullende gegevens. Op Shipspotting staat als bouwjaar 1950. Maar of dit correct is weet ik niet. Door het bericht van, twijfel ik hier nog meer aan. Dit is niet specifiek voor dit schip. Ik heb dit ook ondervonden bij andere schepen, die in deze periode zijn gerepareerd en of afgebouwd. Als ik de foto's bekijk en vergelijk zie ik wel veel overeenkomsten. Ik zal nog eens verder spitten. Zal in de bieb nog eens wat Moormans jaarboeken raadplegen. Wellicht vind ik iets over de werf.
Grt.
Anne
Bedankt voor de aanvullende gegevens. Op Shipspotting staat als bouwjaar 1950. Maar of dit correct is weet ik niet. Door het bericht van, twijfel ik hier nog meer aan. Dit is niet specifiek voor dit schip. Ik heb dit ook ondervonden bij andere schepen, die in deze periode zijn gerepareerd en of afgebouwd. Als ik de foto's bekijk en vergelijk zie ik wel veel overeenkomsten. Ik zal nog eens verder spitten. Zal in de bieb nog eens wat Moormans jaarboeken raadplegen. Wellicht vind ik iets over de werf.
Grt.
Anne
Re: GHV schepen "Oldies".
Hallo Anne,
De boegfoto is van dezelfde MAKEDONIJA die jij plaatste.
Hi Jan,
Bij jouw item is het laatste stuk tekst in het Kroatisch. Dat kwam ik hier ook tegen. Men heeft het niet over het bombardement maar over de Victoria die niet afgebouwd is omdat de werf haar terzijde schoof om zich op de bouw van U-boten te concentreren. Dit moet dan de Howaldtswerke in Kiel betreffen omdat we inmiddels van Theo weten dat het bombardement in de Kielerbocht plaats vondt.
Doen we eens een oude bak, de SS Bosna (Bosnië) uit 1926.
Ze heeft tot begin 60er jaren dienst gedaan bij de Jugolinija, haar laatste logboek ligt in het museum te Rijeka.
Deze naam komt zoals meerdere andere namen weer terug bij een nieuwer schip.
Groet--Zout.
De boegfoto is van dezelfde MAKEDONIJA die jij plaatste.
Hi Jan,
Bij jouw item is het laatste stuk tekst in het Kroatisch. Dat kwam ik hier ook tegen. Men heeft het niet over het bombardement maar over de Victoria die niet afgebouwd is omdat de werf haar terzijde schoof om zich op de bouw van U-boten te concentreren. Dit moet dan de Howaldtswerke in Kiel betreffen omdat we inmiddels van Theo weten dat het bombardement in de Kielerbocht plaats vondt.
Doen we eens een oude bak, de SS Bosna (Bosnië) uit 1926.
Ze heeft tot begin 60er jaren dienst gedaan bij de Jugolinija, haar laatste logboek ligt in het museum te Rijeka.
Deze naam komt zoals meerdere andere namen weer terug bij een nieuwer schip.
Groet--Zout.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies".
Zout, bedankt voor het vertalen. Ik kon het niet lezen, dus maar zijn geheel geplaatst.
Theo, het blijkt wel weer dat er nog al eens verschillen zijn in datum, tijd of plaats in boeken over hetzelfde onderwerp.
Theo, het blijkt wel weer dat er nog al eens verschillen zijn in datum, tijd of plaats in boeken over hetzelfde onderwerp.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: GHV schepen "Oldies".
Groet--Zout.