Goeiavond.
Het waren mulitpurpose-schepen. Geschikt dus voor allerlei soorten lading, met uitzondering van vloeibare stoffen (eventueel wel in dieptanks !!). Ik kan me dus haast niet voorstellen, dat ze geen tussendekken hadden. De manier waarop je die gebruikt is weer een ander verhaal. De mogelijkheden waren legio. Denk maar aan de W-kerken, de L-Lloyd en Neder-L*, om er enkele te noemen. Ook de Nedlloyd-B serie kon van alles vervoeren.
Wat ik lees in de twee boeken over de Standaardschpen van G. de Boer en D. Gorter lees is, dat bij de Aludra later een extra tussen dek is ingebouwd.
De reden weet ik niet. Het zou kunnen zijn , dat dit gedaan is voor speciale lading (auto's ??).
Grt.
Anne
Jugolinija en haar schepen.
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Jugolinija en haar schepen.
Roy schreef:Toch werd het schip na de overdracht, 23 december 1974, na de A.D.M. om tussendekken in te bouwen. Hoe dit nu echt zit is me ook niet helemaal duidelijk.
Daar hebben we het internet voor.
Wat je niet weet, moet je opzoeken.
Uit Schip & Werf van 21 november 1975 - no. 24
Re: Jugolinija en haar schepen.
Goeie avond Hans en Roy.
Nog twee links:
https://www.seeleute-rostock.de/content/ ... series.htm
https://de.wikipedia.org/wiki/Ozean_(Schiffstyp)
Grt
Anne
Nog twee links:
https://www.seeleute-rostock.de/content/ ... series.htm
https://de.wikipedia.org/wiki/Ozean_(Schiffstyp)
Grt
Anne
Re: Jugolinija en haar schepen.
Bedankt voor de verwijzing naar Schip & Werf Theo.
( Ik heb de zin die je uit m'n inzending aanhaalde toch maar even veranderd. Het was erg slecht Nederlands............. )
Anne bedankt voor de verwijzing. Voor een jaar geleden had ik die site ook al eens gevonden. Toen heb ik daar de info uit gedistilleerd die ik in m'n NiGoCo lijst kon inpassen.
Die schepen van het Ozean type hebben ons aardig bezig gehouden..............
m.v.g., Roy
( Ik heb de zin die je uit m'n inzending aanhaalde toch maar even veranderd. Het was erg slecht Nederlands............. )
Anne bedankt voor de verwijzing. Voor een jaar geleden had ik die site ook al eens gevonden. Toen heb ik daar de info uit gedistilleerd die ik in m'n NiGoCo lijst kon inpassen.
Die schepen van het Ozean type hebben ons aardig bezig gehouden..............
m.v.g., Roy
Re: Jugolinija en haar schepen.
We zijn er nog niet van af. Er was ook een oudere TOPUSKO, met een verhaal.
Bouw bij Reiherstiegwerft te Hamburg in 1926 als MINNA HORN
1929 KLAUS HORN - 1939 CLAUS - 1941 NEISSE
Als oorlogsherstelbetaling in 1947 over naar Jugolinija als TOPUSKA
1961 sloop te Sv Kaji.
Wat me zo opvalt: Kraaiennest in de voormast, van ver voor de radartijd. Bemanningsverblijven in het voorschip gezien de vele poorten (voor de patrijzen volgens Erik van Muiswinkel). Blijft er dan teveel voor de officieren midscheeps over, dus ook passagiers neem ik aan.
Groet--Hans.
Bouw bij Reiherstiegwerft te Hamburg in 1926 als MINNA HORN
1929 KLAUS HORN - 1939 CLAUS - 1941 NEISSE
Als oorlogsherstelbetaling in 1947 over naar Jugolinija als TOPUSKA
1961 sloop te Sv Kaji.
Wat me zo opvalt: Kraaiennest in de voormast, van ver voor de radartijd. Bemanningsverblijven in het voorschip gezien de vele poorten (voor de patrijzen volgens Erik van Muiswinkel). Blijft er dan teveel voor de officieren midscheeps over, dus ook passagiers neem ik aan.
Groet--Hans.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Ook van de Warnowwerft te Warnemünde zijn we nog niet af.
Jugolinija bestelde er nog 6 schepen van de Meridian II reeks.
Daarvan heb ik de KRK en de SLOVENIJA reeds geplaatst, nu de MOTOVUN (naar een mooi heuveltop vestingstadje centraal in Noordelijk Istrië).
Bouw 1977, MAN-VEB motor DMRK8Z70/120E van 8240 KW - tonnage 13914 tdw
Nooit verkocht, sloop 1999 te Alang. 1e foto te Rijeka.
Jugolinija bestelde er nog 6 schepen van de Meridian II reeks.
Daarvan heb ik de KRK en de SLOVENIJA reeds geplaatst, nu de MOTOVUN (naar een mooi heuveltop vestingstadje centraal in Noordelijk Istrië).
Bouw 1977, MAN-VEB motor DMRK8Z70/120E van 8240 KW - tonnage 13914 tdw
Nooit verkocht, sloop 1999 te Alang. 1e foto te Rijeka.
Re: Jugolinija en haar schepen.
Uit de zelfde serie de MOŠĆENICE (heuveltop-stadje t/o ons, 30 km hemelsbreed, zie de lampjes `s-avonds)
Bouw 1976 - Sloop 1998 te Alang. 1e foto ten anker ter hoogte van de 3MAJ werf te Rijeka.
Bouw 1976 - Sloop 1998 te Alang. 1e foto ten anker ter hoogte van de 3MAJ werf te Rijeka.
-
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
- Locatie: 's-Gravenzande
Re: Jugolinija en haar schepen.
Er zaten veel mooie schepen bij.
Frans
Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
( Ik worstel en Groet u )
Re: Jugolinija en haar schepen.
Ha die Frans,
Ik wilde slechts enkele schepen plaatsen, maar er bleek belangstelling, dus ben ik door gegaan en dit stopt voorlopig nog niet.
Goed weekend--Hans.
Ik wilde slechts enkele schepen plaatsen, maar er bleek belangstelling, dus ben ik door gegaan en dit stopt voorlopig nog niet.
Goed weekend--Hans.
Re: Jugolinija en haar schepen.
De voorlaatste uit deze serie, de VOJVODINA ( voormalig autonoom gebied binnen Servië met gemengde Servische - Hongaarse en Kroatische bevolking)
VOJVODINA, een late uit deze serie, 1981.
1992 Naamswisseling na de Kroatische zelfstandigheid in GROBNIK (n.b. de Grobnik die ik op 13 april plaatste is een oudere).
2000 sloop te Alang.
VOJVODINA, een late uit deze serie, 1981.
1992 Naamswisseling na de Kroatische zelfstandigheid in GROBNIK (n.b. de Grobnik die ik op 13 april plaatste is een oudere).
2000 sloop te Alang.