Jugolinija en haar schepen.

van: www.kustvaartforum.com
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

De Sulzer motoren waren import uit Winterthur (1957), typegegevens heb ik niet. In kleinere Jadrolinija ferrys uit die tijd draaiden Sulzer 2 takt diesels.
Bij 3MAJ te Rijeka is de MID fabriek, motoren en kranen. Opgericht 1n 1954, instaleerden ze motoren voor Sulzer en sinds 1961 produceren ze die in licentie. Dat is overgegaan op Wärtsilä, die produceren ze nu.

Groet--Hans.
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Hans,

Bedankt. Ik heb laatst een film gezien van dat bedrijf op de TV gezien. Mooi modern bedrijf. ja toch bijzonder, daarom was ik benieuwd naar eventuele boring en slag. Toch een leuk schip om te zien. Heb je nog veel materiaal, ik vind het wel leuk. Ga zo door zou ik zeggen.

Grt.

Anne
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Hallo Anne, er komen nog wat schepen, maar we zijn duidelijk ver over de helft.

En even inhaken op het pk commentaar van Theo.
Ik heb een bootje, 12 jaar geleden nieuw besteld.
Dan neem je de mogelijkheden door.
Ze adviseerden Yanmar diesels, 3 cil 39 pk of 4 cil 52 pk, die passen precies onder de kuipvloer.
Ik nam een 4 cil, 2 brandstoftanks a 60 liter, roestvrij staal. Watertank ook roestvrij. Accu`s 2 stuks, zware.
Ik kan ruim 13 knopen halen, maar vaar altijd minder
Had ik een 3 cil van lager gewicht genomen en kleinere brandstoftanks van kunststof en dito kunststof watertank, en lichtere accu`s, dan had ik ruim de snelheid kunnen halen die ik meestal vaar, met lagere brandstofkosten en een geringere investering.
Wat kan een mens een hoop wijsheid achteraf krijgen.

De volgende uit deze serie is de POBJEDA (overwinning), bouw 3MAJ te Rijeka, werfnummer 434, stapelloop 02.03.1958.
Zelfde verhaal, ook overgegaan naar die andere rederijen.
Op 16.12.1982 na brand aan boord te Huelva total loss en in September 1983 gesloopt.
Pobjeda.jpg
Pobjeda.jpg (386.84 KiB) 2185 keer bekeken
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Hallo Hans.

Zo is het hele leven. Ik leer nog iedere dag, als je er maar open staat. Ik ben blij, dat je nog materiaal hebt.

Grt.

Anne
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

De laatste van deze serie, een gelukkige, de SLOBODA (Vrijheid)
Bouw 3MAJ te Rijeka, werfnummer 435, stapelloop 19.10.1958
Ging ook per decreet over naar die andere rederijen, sloop in 1985
Bijzonderheid het redden van 98 opvarenden van de ferry Helena in de Straat van Otranto in 1971.
Ik maakte dit item gisteren en plots functioneerde niets meer, hadden we een storing?
Sloboda1958.jpg
Sloboda1958.jpg (37.13 KiB) 2131 keer bekeken
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Roy »

Een update van de site Hans.
Dat schijnt af en toe eens te moeten. Verder graag geen vragen over computers, want ik begrijp er toch niets van. :idea: 8) :wink:
Dat komt er nu van als je geen interesse in iets hebt. De consequentie is dat je altijd hulp van buitenaf nodig hebt. :roll: Tja, op alles staat een prijs................. :shock:

m.v.g., Roy
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Dank Roy, een zorg minder. Ik had de beveiliging direct een scan laten maken om zeker te zijn dat het probleem niet bij mij zat.
Een mooi schip staat al weer klaar, tot later.
Overigens bloedheet hier, we hebben beneden airco, boven op mijn eigen pc-boeken-muziek kamer niet. Ik zie het zweet op mijn armen staan, het lijkt wel een machinekamer in West-Afrika.

Groet--Hans.
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Beginnen we een nieuwe serie markante schepen met de DRVAR, bouw bij 3MAJ te Rijeka werfnummer 395, oplevering Augustus 1956 (een latere DRVAR plaatste ik reeds).
146 meter LOA, 10.500 ton DWT, 13 knopen met een stoomturbine van Jugoturbine te Karlovac.
Hierna nog 3 schepen met een turbine van Jugoturbine waar ooit 10.000 mensen werkten, nu is het opgedeeld tussen Alstom wat de turbinebouw betreft en Adria Diesel voor het motorengedeelte. Er werken nu nog 1000 mensen.
In 1967 verkocht als PATIONIK en in 1971 gezonken in de Golf van Bengalen ten zuiden van de Bangla Desh Kust.
Drvar1956-001.jpg
Drvar1956-001.jpg (35.71 KiB) 2074 keer bekeken
Drvar.png
Drvar.png (334.24 KiB) 2074 keer bekeken
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

De volgende zuster is de MARJAN (naar de huisheuvel met park in Split), bouw bij BrodoSplit, stapelloop 01.04.1956, overdracht begin 1957.
Aandrijving door stoomturbine van Jugoturbine te Karlovac.
1967 verkocht als SPLENDID SUN - 1976 ENDI - 1977 AZIM - 1979 sloop te Sevilla.
Marjan1957-001.jpg
Marjan1957-001.jpg (79.72 KiB) 2053 keer bekeken
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

ŠIBENIK (mooie stad aan de Dalmatische kust), bouw bij 3MAJ te Rijeka, werfnummer 396, stapelloop 19.03.1955, overdracht Februari 1957, daar hebben ze dus ruim tijd voor genomen. Deze had ook stoomturbine aandrijving.
In 1967 verkocht naar Griekenland als MASTRO STELLIOS.
Het volgende heb ik me even op ingelezen: Ze lagen op 23.11.1971 ten anker op de Pusur River, huidige Bangladesh.
Op dat moment was de India - Pakistan oorlog aan de gang, Bangladesh wilde zich van Pakistan afscheiden met steun van India. Schepen met lading voor Oost-Pakistan waren een doelwit voor de afscheidingsbeweging Mukti Bahini. The heroism of the Mukti Bahini frogmen made them place magnetic limpet mines to the ships hull, after the explosion she capsized and sank.
Deze foto stelt weinig voor, er staat op ebay ééntje te koop als MASTRO STELLIOS.
ibenik1957.jpg
ibenik1957.jpg (86.54 KiB) 2029 keer bekeken
Plaats reactie