Jugolinija en haar schepen.

van: www.kustvaartforum.com
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Jan Stolp »

Oil 2SA 8 Cy. 720 x1250 7200 hp Sulzer
Zo staat hij vermeld in de lloyds van 1970/71 :?

Groeten
Jan
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Goeieavond Jan.

Aangezien de werf ook Sulzers onder licentie bouwde, denk ik dat dit klopt. Ik heb in het verleden heel wat Lloyds schepenregisters geraadpleegd. Over het algemeen kan je wel stellen dat de technische gegevens kloppen. Blijft de vraag over, waar komen die gegevens over de Stork SW vandaan?
Grt.
Anne
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Jan Stolp schreef:Oil 2SA 8 Cy. 720 x1250 7200 hp Sulzer
Zo staat hij vermeld in de lloyds van 1970/71 :? Groeten Jan
Hallo Jan,
Die Sulzer stond in de KOSOVO, de Stork discussie ging over een schip ervoor, de NEHAJ, daar stond die Stork in.
Overigens heeft Stork hier meerdere motoren verkocht, ook voor ferrys van Jadrolinija. Zeker hadden ze toen een goede commerciële afdeling.
En ik heb wel eens eerder een stukje geschreven over de laatste motoren van SWD-Zwolle. Die bouwen ze nog steeds, ik kom wel eens langs die fabriek, Wärtsilä - Trieste.

Groeten--Hans.
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Roy »

Leuk al die reacties op de motoren die in de Kroatische schepen hebben staan draaien !.
De reactie van Anne vond ik wel curieus. Op die site had ik het n.l. ammme-nooit-niet gezocht............ :roll: :wink:
Ik heb het vermogen van Nederlandse schepen eens naast elkaar gelegd en zo kwam ik aan m'n suggestie. :oops: :cry:
Zoals gesteld, het was duidelijk met een behoorlijke slag om de arm, maar toch is er een sluitende oplossing gevonden. En daar zijn we toch voor bezig, of niet soms. 8) :lol:

m.v.g., Roy
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Jan Stolp »

Sorry, dat had ik even over het hoofd gezien maar het positieve is dan wel weer dat we weten wat er in de Kosovo stond. :wink:
Groeten
Jan
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Goeie morgen .

Niks loos. Hopelijk niet je laatste vergissing.

grt.

Anne
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Nu blijkt dat we niet alleen plaatjeskijkers onder ons hebben zal ik in het vervolg wat motorgegevens bijplaatsen.
De bulkcarrier MALINSKA hebben we gehad, dit bord op de werf bij de tewaterlating is wel aardig informatief.
De Sulzermotor is een licentie uit Winterthur, gebouwd bij MID (motoren en kranenfabriek) te Rijeka, naast de 3Maj werf. Sulzer liet ook nieuwe motoren daar doorontwikkelen. Na de overname door Wärtsilä produceren ze nu onder die naam. De fabriek is deels afhankelijk van nieuwbouw op 3Maj waar hun motoren in komen. Die werf bouwt momenteel meerdere schepen per jaar na 2 jaren waarin ze 50 sleepbarges van 2600 ton voor asfalt, olie en lpg vervoer bouwden, waar dus geen voortstuwingsmotoren in kwamen.
Malinska-001.jpg
Malinska-001.jpg (124.46 KiB) 1226 keer bekeken
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Roy »

Mooi deze nieuwe toevoegingen Hans !.
Wel vreemd dat men sleepschepen aan de lopende band is gaan bouwen. Hier in noordwest Europa is het scheepstype zo goed als uitgestorven en die paar sleepschepen die nog over zijn worden voor stationaire opslag gebruikt en worden vaak nog geduwd bovendien !.
Kortom, wat is de clou van een nieuwe generatie sleepschepen ?. Zijn het zee- of binnenvaart en of rivieren schepen ?.
Tja, je komt niet zo maar van ons af hoor. :wink: 8)

m.v.g., Roy
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Hi Roy,

3MAJ heeft voor Wisby Tankers - Gotland de Palanca serie bitumen tankers gebouwd.
Voor de zelfde opdrachtgever zijn deze sleepschepen, in feite meest bitumen-barges gebouwd, complete instalatie om de zwarte troep vloeibaar te houden etc. Ze zijn in plukjes van 6-8 stuks door Dockwise opgehaald (overdwars en overstekend aan boord) en naar Colombia gebracht alwaar ze op de Rio Magdalena in de bush afmeren als voorraad station bij asfalterings werkzaamheden. Naar behoefte verkassen ze daar. Ook zijn enkele naar Afrika vertrokken.
Bijgaan een foto die ik maakte van 2 barges op de helling van Uljanik te Pula. Het werfpersoneel had werk, maar vond 50 stuks bouwen toch wel dodelijk saai en beneden de stand voor een vakman.
barges.jpg
barges.jpg (304.38 KiB) 1213 keer bekeken
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Roy »

Ha die Hans,

Bedankt voor de uitleg. Het is weer eens helemaal duidelijk.
Ook hier in Holland zijn hele rissen duwboten voor Zuid Amerika gebouwd. Ook zijn bestaan grote Rijn duwboten aangepast en naar de Zuid verhuist. De aanpassingen hielden o.a. in dat ze verbreed werden en dat zodoende meer bunkerruimte gecreëerd werd.
Hebben ze nu ook in Zuid Amerika blijkbaar door dat vervoer over water de juiste weg is !. :wink:
Voor West Afrika zijn vrij veel rivier vrachtschepen gebouwd die over de kop kunnen laden en lossen. Ik meen dat Damen hier een belangrijke rol in gespeeld heeft. Niet zo vreemd, daar ze sowieso goed op die Afrikaanse westkust vertegenwoordigd zijn.....

m.v.g., Roy
Plaats reactie