Dit even terzijde

van: www.kustvaartforum.com
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Dit even terzijde.

Bericht door peelander »

Theo Horsten schreef:Als ik het optimisme van mijn cardioloog deel en nog een poosje mee kan, dan hoop ik nog mee te maken dat het eerste onbemande containerschip of bulkcarrier in de vaart komt. We gaan naar onbemande, door kernenergie voortgestuwde containerschepen en bulkers. Wie zegt dat dit onzin is, volgt de ontwikkelingen niet. Oskar Levander is vice-president Innovatie van Rolls Royce en bepaald geen warhoofd of fantast. Je kunt hem maar beter geloven als hij zegt dat er over 20 jaar nucleair voortgestuwde robotschepen varen. Lees HIER zijn toekomstvoorspelling.
George Orwell werd ook laatdunkend voor gek versleten toen hij in 1946 zijn boek 1984, jullie weten wel: Big Brother is watching you, publiceerde. Lees het boek nog maar eens tegen de achtergrond van de huidige tijd.
Evert Sikkema schreef:Eén van onze trouwste forumleden heeft onder elke bijdrage die hij plaatst het volgende onderschrift:
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Dit is een waar woord, maar we moeten er wel met z'n allen voor zorgen dat we dat 'lopende buffet' steeds zelf aan blijven vullen, zodat er ook steeds wat 'lekkers' blijft om te consumeren.

Maar terugkerend tot het oorspronkelijke onderwerp waar het in de vorige bijdragen over ging, zou het niet zo zijn dat 'we' alles al eens gelezen en gezien hebben en dat het moeilijk wordt om steeds weer wat nieuws te verzinnen om het forum aantrekkelijk te houden?

groeten
Evert Sikkema
Elke dag kip, lees foto's, hoe fraai en goed gemaakt ook, gaat een keer vervelen.
Al lang geleden is bij mij verzadiging op getreden. Ik blijf wel nieuwsgierig, zeker als een forumlid wat plaatst op een topic waar een ander forumlid een soort monopolie op heeft, maar naar dit topic, omdat het vaak aanleiding tot discussie geeft, wat ook wel een beetje de bedoeling van een forum is.
Ook al zal ik niet zo veel meer actief zijn; ik blijf speuren naar interessante bijdragen.
groeten
Jan van der Pluijm
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Dit even terzijde.

Bericht door R.Konigers »

Leer van de geschiedenis om de toekomst te bepalen !! Het is trouwens ook leuker om terug te kijken dan naar het heden.
Dingen die nu vanzelf spreken worden later interessant en leuk. Als je een huidige zeeman zou vragen om mee te doen met het kustvaartforum , zou hij je in de meeste gevallen de deur wijzen...geen zin en geen tijd..juist als ze een tijdje bij huis zijn , komt het gevoel meestal ook wel.
Met moderne schepen heb ik niet veel , het is mijn broodwinning...verder niets... en toch na vele jaren wordt het toch weer interessant (zie mijn bijdrage met de Ferus Smit bootjes) , 5 jaren geleden zou ik mijzelf voor gek hebben verklaard om überhaubt iets te plaatsen van deze werf....maar ja de tijd heelt de wonden en natuurlijk wordt het allemaal "nostalgie".

Moraal van dit schrijven : "het is leuker om over het verleden te schrijven (nostalgie)", het heden is saai of mag niet gepubliceerd worden.
Ach ...en wat er zich vandaag afspeelt is morgen weer geschiedenis...dus er zal altijd wat te schrijven blijven.
Het aantal mensen dat werkzaam is /was in de scheepvaart loopt volgens mijn gevoel ook hard terug , op allerlei vlakken zie je steeds meer Russen en Polen , etc...tevens zie je ook dat de interesse van de jongere generatie op andere vlakken ligt..
je kunt het kustvaartforum zo spannend mogelijk maken...maar persoonlijk denk ik niet dat je de terugloop kunt tegenhouden.
Groeten Roelof
shipwis
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:39
Locatie: rotterdam

Re: Dit even terzijde.

Bericht door shipwis »

plaatsen, doe ik niet veel, maar lezen doe ik iedere dag,
bijna alle topics, alles vind ik interessant,
ook de berichten welke Theo plaatst,
naar mijn bescheiden mening, zo als ik bemerk,
zijn er héél veel meest oudere varens gezellen, van welke rang dan ook,
die op diverse fora aanwezig zijn, toch?
en mijn conclusie is,
dat jongere varensgezellen, er geen affiniteit mee hebben,
mijn twee zonen, één van 56 jaar en de ander 52,
werken beide in de scheepvaart, één op kantoor,
de ander in de scheepsbouw, die twee, hebben er totaal niéts mee.
hun vraag is dan ook, Pa, wat moét je met die zooi?
als je dood gaat, moet het dan op de brandstapel?
op het andere forum staat als header, 'het forum, waar de zeeman zich thuis voelt'
dus spreek ik de hoop uit, dat er voor diverse fora'nog een lang leven beschoren is.
tot lering en vermaak, ik denk, ach, je bent van de straat, ja toch?
grtzzz pete
it is by growing old,
that one remain young.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Evert Sikkema »

Oudejaarsdag 2015.
Aan het einde van het jaar staan we vaak even stil bij wat er in het afgelopen jaar allemaal is gebeurd, op persoonlijk vlak en in de wereld.
Gisteren las ik in de krant een aardig stukje waar aan het eind het volgende stond, dat ik hier enigszins aangepast opschrijf:

Gelukkig verdampt na een tijdje al datgene waar we nu stil bij staan.
Alles gaat tot het hele leven behoren in plaats van tot een bepaald slecht of goed jaar.
Het is een zegen dat ons geheugen niet goed genoeg werkt om het leven als een boekhouding precies bij te houden.
Alles wordt vager en mistiger.
Wanneer was dat ook al weer?
Was het nou in 2008 of 2011?
Trouwens Oudejaarsavond heet in Engels New Year's Eve en daar kun je tenminste weer mee vooruit.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
velasquez

Re: Dit even terzijde.

Bericht door velasquez »

Dit gelezen Evert moet ik direct aan Vader denken die zijn leven van 16 tot 75 in een dagboek heeft beschreven.
Tijdens deze dagen was er altijd veel familie aan boord en dan werd nogal eens getwist over het een en ander.
Dan pakte vader zijn dagboek en vertelde dan fijntjes wie de waarheid sprak.
Overigs Vader had een fabelachtig geheugen tot een half jaar voor zijn overlijden.

Een ieder de beste wensen 2016

gr.BB
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Jan van der Doe »

Zwangere miljardair plant verlof

Frits Conijn


Margarita Louis-Dreyfus.

Als alles goed gaat, zal de 53-jarige Margarita Louis-Dreyfus in april een aantal weken niet op haar werk verschijnen. De president-commissaris van grondstoffenhandelaar Louis Dreyfus Commodities is zwanger van een tweeling en zal waarschijnlijk begin april bevallen. Uit een persverklaring van het in Rotterdam gevestigde bedrijf blijkt dat Louis-Dreyfus tot de uitgerekende datum wil blijven werken en na het verlof eind april haar werkzaamheden weer zo snel mogelijk zal opnemen.

Machtspositie

Louis Dreyfus Commodities is een bedrijf dat handelt in allerhande grondstoffen, van katoen tot graan en sinaasappelsap. Margarita Louis-Dreyfus bezit 81% van het bedrijf dat de grondstoffenhandelaar controleert en is sinds 1 oktober president-commissaris bij Louis Dreyfus Commodities. Sinds die tijd heeft zij een aantal bestuursleden en commissarissen vervangen en zo haar machtspositie vergroot.

Het vermogen van Margarita Louis-Dreyfus wordt geschat op een bedrag tussen de $ 4,5 mrd en $ 8,4 mrd. Zij is ook voorzitter van de Franse voetbalclub Olympique Marseille.

Weduwe

Margarita Louis-Dreyfus is de weduwe van Robert Louis-Dreyfus, de man die in 2009 op 63-jarige leeftijd overleed aan leukemie en met wie zij drie kinderen heeft. De in het Zwitserse Zürich woonachtige Margarita Louis-Dreyfus vond haar nieuwe partner in Philipp Hildebrand, de voormalige voorzitter van de Zwitserse nationale bank en huidige vicevoorzitter van de Amerikaanse investeringsgroep Black Rock. In 2012 moest hij ontslag nemen bij de centrale bank naar aanleiding van een dubieuze valutatransactie van zijn toenmalige vrouw.

Margarita Louis-Dreyfus werd in 1962 geboren in Leningrad, het huidige Sint-Petersburg. Zij studeerde rechten en economie in respectievelijk Moskou en Leningrad. Tijdens een vlucht van Zürich naar Londen in 1988 ontmoette zij Robert Louis-Dreyfus, de man met wie zij in 1992 zou trouwen. Toen hun oudste zoon Eric werd geboren, besloot Margarita zich terug te trekken uit het zakenleven en zich volledig op het moederschap te concentreren.


Frits Conijn.

Zij neemt geen zwangerschap verlof, tenminste een die niet op uikering zit te wachten. Hoeft ook niet.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Fok!
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 sep 2005 17:47
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Fok! »

Op je 53-ste nog een tweeling ter wereld zetten..... Dat is best opvallend.
Benzine stinkt, diesel niet,
diesel ruikt alleen erg sterk! :)
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Jan van der Doe »

EL FARO Tragedy: Does Age Really Matter?
February 19, 2016 by Editoria

SS EL FARO’s age (39 years) has risen as a cause of its loss: But the issue, to my mind, is not age but inspection and maintenance.

The discussion of age in connection with marine accidents is an unfortunate gross over-simplification, one that mis-leads the general observer masking as it does the numerous elements far more critical to a vessels structural integrity. Not the least it ignores, in the United States especially, an enormously rigorous safety regime that starts with the US Government in the form of the US Coast Guard, perhaps the finest safety organization in the world.

Next there are the Classification Societies, those technical engineering organizations, such as American Bureau of Shipping, which did the physical inspections and certification of the El Faro. These frequently “Not for Profit” organizations are charged with the physical inspection of each vessel and the issuance of safety certificates, without which a vessel may not sail.

Each vessel is the product of a small army of contractors whose equipment, engineering work and reputations are constantly on the line as they continuously monitor, maintain and upgrade their products. And certainly not least is the corporate culture in the US which is second to none, and which must meet the demands of an environmental protection and safety driven regulatory regime.

All of these forces are constantly focused on maintaining the integrity of a vessel’s structural safety.

The International Maritime Organization (IMO) and the European Commission, in the wake of the loss of the M/T ERIKA in 1999 and the M/T LEVOLI Sun in 2000, did extensive investigations into the issue of age. It was established that a ship’s age is independent of its safety. The only criterion is how each ship is maintained over its life.

In the United States there is data supporting the findings in Europe. Some examples:

The average of the US Jones Act fleet over 10,000 dwt, of which EL FARO was part, is 30 years. If tankers are excluded the average age of the dry cargo fleet is higher. At the end of 2015 it was 33+ years.
The average age of the school ships run by the state maritime colleges is 37 years. The oldest is over 50 years.
The average age of the Maritime Administration’s Ready Reserve fleet is 41 years.
The average age of the United States Coast Guard’s High Endurance (deep sea) cutters is 42 years.
The average age of the US Great Lakes cargo fleet is 46 years
The average age of the US Navy’s commission ships is 20 years. If tankers and combat logistics ships are omitted the age of the forward deployed cargo fleet is well over 25 years.
Yet the United States enjoys one of the safest maritime records in the world.

We must not allow ourselves to follow the easy route in the current case of the El Faro and just say age was the cause, because that does an enormous disservice to those wonderful mariners lost when she went down. It ignores the enormous oversight of the US Coast Guard. It belittles the technical expertise of the American Bureau of Shipping. And it would mean that every American seafarer, Navy sailors, Coast Guard women and men, and the precious next generation of skilled, brave and talented cadets that experience their school ship experience is at risk.

We know they are not!
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Theo Horsten »

Dat stuk is een van de zeer vele die sinds oktober over de El Faro zijn verschenen, maar zo, sec, geplaatst, zegt dat niet zo erg veel. De schrijver is Donald Frost die in Fairfield Connecticut een consultancybedrijf runt. Hij weet heel goed waar hij over praat, hoor, daar niet van, maar er zit toch heel wat meer aan vast dan in één zo'n artikel voor de gemiddelde lezer duidelijk kan worden gemaakt. Het is inderdaad niet meer dan een "terzijde".

Donald Frost schrijft ...
We must not allow ourselves to follow the easy route in the current case of the El Faro and just say age was the cause, because that does an enormous disservice to those wonderful mariners lost when she went down. It ignores the enormous oversight of the US Coast Guard. It belittles the technical expertise of the American Bureau of Shipping. And it would mean that every American seafarer, Navy sailors, Coast Guard women and men, and the precious next generation of skilled, brave and talented cadets that experience their school ship experience is at risk.
Niemand zegt dat de leeftijd van het schip de oorzaak van de ramp was. Maar het feit blijft dat er dankzij, of liever als gevolg van de Jones Act heel wat oude Amerikaanse barrels rondvaren. De Jones Act maakt schepen onnodig duur, zowel wat de bouw als wat exploitatie betreft en dus moeten ze heel lang meegaan. Nieuwbouw is simpelweg te duur. De El Faro was niet bepaald in een goede staat. Frost schrijft:
  • "It ignores the enormous oversight of the US Coast Guard. It belittles the technical expertise of the American Bureau of Shipping."
Frost schreef dit stukje naar aanleiding van de hoorzittingen die op dit moment in Jacksonville worden gehouden in een eerste poging te achterhalen wat er precies met de El Faro is gebeurd. Dat is niet zo'n moeilijke vraag. Kapitein Michael Davidson nam het even onbegrijpelijke als onverantwoorde besluit om te proberen hurricane Joaquin te vlug af te zijn. Hij zondigde tegen, of liever: hij negeerde de basisregels van de orkaannavigatie en kwam met dat schip veel te dicht in de buurt van de orkaan. Ook liet hij minstens twee, maar eigenlijk zelfs drie kansen voorbij gaan om zijn fout te herstellen en alsnog tussen de Bahamas door het Old Bahama Channel op te zoeken. Dat alles had niets met de leeftijd van het schip te maken. Als hij hetzelfde kunstje had geflikt met een veel jonger schip dat in topconditie was, waren ze mogelijk ook met zijn allen verzopen. Nu deed hij het met een schip van veertig jaar oud, wetend dat hij twee slechte ketels had, ketels waarvan bepaalde delen volgens een rapport van nog geen maand daarvoor in zeer slechte toestand verkeerden. Dat was al veel langer het geval, maar men wachtte met reparatie tot het geplande survey dat een maand na die fatale reis gedaan zou worden. Het gebeurde meerdere malen dat op zee een van de twee ketels afgezet moest worden. Als je dan probeert om tussen een hurricane en de wal door te kruipen - een doodzonde in de orkaannavigatie, in dit geval zelfs letterlijk - dan vraag je om de grootste problemen. Het kostte niet alleen Davidson, maar nog 32 anderen het leven.

Maar nu die hoorzittingen. Alle Amerikaanse schepen die volgens de Jones Act zijn gebouwd, zijn onder ABS gebouwd en de US Coast Guard is verantwoordelijk voor de inspecties. Het is daarom uitgesloten dat slecht onderhoud en slechte toestand van het schip straks als oorzaak van de ramp zullen worden aangewezen. Dan staan zowel de Coast Guard als ABS in hun hemd. Dat kun je dus gevoeglijk vergeten. De slagers zitten daar in Jacksonville hun eigen vlees te keuren. Je kunt dat onmogelijk een onafhankelijk onderzoek noemen. Daarna volgt nog de uitslag van het onderzoek van de NTSB, de Amerikaanse Raad voor Transportveiligheid, maar dat laat zeker nog een jaar op zich wachten. Dat zou onafhankelijk moeten zijn, maar ook daar heb ik mijn twijfels over.

Alle schuld wordt straks op kapitein Michael Davidson geschoven en mind you, voor mij wás hij ook schuldig. De vraag blijft alleen of, en zo ja in hoeverre hij onder druk stond van TOTE, de rederij van de El Faro en of het management daar soms medeschuldig moet worden geacht. Het is te hopen dat de VDR alsnog gevonden wordt zodat mogelijk uit de laatste gesprekken op de brug kan worden opgemaakt hoe hij ooit tot het fatale besluit is gekomen om de route te kiezen die hij koos. Die willen ze niet vinden. Naar de recorders van het Air France toestel dat destijd in de Atlantische Oceaan stortte, werd twee jaar gezocht tot ze uiteindelijk werden gevonden. Bij de El Faro hielden ze het na vier dagen voor gezien. Het zoeken wordt een dezer dagen hervat, maar ik denk niet dat ze hem vinden. Dat is te riskant.

Maar om dat stuk van Donald Frost geef ik dus niet zo erg veel.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Evert Sikkema »

Zaterdag (2 april) was op de Witte Zwaan in Groningen de halfjaarlijkse bijeenkomst (district Noord) van de Vereniging Van Oud-Employé’s Der Koninklijke Paketvaart-Maatschappij en de Vereniging van oud-personeel der Koninklijke Java-China-Paketvaartlijnen NV.
Omstreeks 11 uur kwamen de deelnemers aan boord en werden welkom geheten met een kop koffie (thee) en spekkoek.
Er waren ongeveer 90 oud KPM-ers, KJCPL-ers, Marconisten, nog varende personen (Wagenborg) en een paar mensen uit de scheepsbouw. Een 'volle bak' dus.
De aanwezigen kwamen niet alleen uit het Noorden van het land.
Sommigen wonen bij wijze van spreken om de hoek (Delfzijl, Dokkum enz.), anderen kwamen van ver (Breda, Eindhoven, Amersfoort enz.). Ook uit Duitsland was iemand naar Groningen gekomen.

Om 12 uur werd de documentaire Een leven op zee van Linda Lyklema vertoond.
Hier kunt u iets lezen over deze documentaire uit 1999:
Trouw: https://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/ ... eden.dhtml
Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/recensies/het- ... a~a530713/
NRC: https://www.nrc.nl/handelsblad/1999/10/0 ... er-7464830

Na afloop van de documentaire was er weer de geweldige Indische rijsttafel van Binsar Sipahutar van Toko Semarang.

Aan boord van de Witte Zwaan was ook weer ruimschoots gelegenheid om met oud collega's herinneringen op te halen aan de vroegere vaarperiode.
De ongeveer 90 aanwezigen hebben daar ook volop gebruik van gemaakt.
Ik was weer op uitnodiging aanwezig met mijn scheepsportretten, die met wasknijpers aan de rolgordijnen van de Witte Zwaan konden worden opgehangen.

Indien u, als oud opvarende ook nog eens op een gezellige manier met vroegere collega's wilt praten en van een heerlijke Indische rijsttafel wilt genieten neem dan contact op met Anne Mulder (vaerderij@gmail.com)
De volgende bijeenkomst in Groningen is op zaterdag 8 oktober 2016.
Aquarellen in de Witte Zwaan_Groningen 20160402_02 Anne Mulder hangt KPM en KJCPL vlag op.jpg
Aquarellen in de Witte Zwaan_Groningen 20160402_02 Anne Mulder hangt KPM en KJCPL vlag op.jpg (737.75 KiB) 2869 keer bekeken
Kumpulan 20160402_06 Rijsttafel in de Witte Zwaan_Groningen.jpg
Kumpulan 20160402_06 Rijsttafel in de Witte Zwaan_Groningen.jpg (638.48 KiB) 2869 keer bekeken
Kumpulan 20160402_03 Genieten van een Indische rijstafel in de Witte Zwaan_Groningen.jpg
Kumpulan 20160402_03 Genieten van een Indische rijstafel in de Witte Zwaan_Groningen.jpg (841.41 KiB) 2869 keer bekeken
Kumpulan 20160402_09 'bemanning' van de Witte Zwaan_Groningen.jpg
Kumpulan 20160402_09 'bemanning' van de Witte Zwaan_Groningen.jpg (788.82 KiB) 2869 keer bekeken
Waibalong 20160402_01 op de Witte Zwaan in Groningen.jpg
Waibalong 20160402_01 op de Witte Zwaan in Groningen.jpg (643.67 KiB) 2869 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie