In het topic Foto's plaatsen Wrijfhout schreef:Voorlopig maak ik mij meer zorgen over de teruglopende activiteiten op diverse fora dan over de foto's.
Ach, zorgen...? Het is een ontwikkeling waar ik wel een verklaring voor meen te hebben. Facebook zegt mij niets. Ik heb wel een account, maar ik doe er nooit iets mee. Kinderen en kleinkinderen zijn er wel actief en dat volg ik, maar om zelf iets te plaatsen, nee. Voor mij voegt Facebook helemaal
niets toe. Ik begrijp het ook niet zo goed, net zomin als Twitter. Waarom zou je nu in 's hemelsnaam rondbazuinen waar je mee bezig bent? En als het nu iets belangrijks is, okay. Maar het zijn voornamelijk nietszeggende mededelingen.
De activiteit op Kombuispraat loopt ook met sprongen terug. Ik heb daar jarenlang heel veel tijd in gestoken, dagen en vaak ook weken gewerkt aan een topic dat ik zelf interessant vond en dat anderen blijkens de reacties óók interessant vonden, maar er komt nauwelijks respons. Nu deed ik het sowieso voor mijn eigen genoegen, voor de research die er bij komt kijken, omdat ik er zelf bijzonder veel van leer en omdat ik er genoegen in schep om alles duidelijk en begrijpelijk onder woorden te brengen - waar dan ook weer die mooie opmaak bijhoort en wat dan ook weer vingeroefeningen zijn voor andere schrijfactivitetiten - maar als je de enige bent die een topic start dat pretendeert iets om het lijf te hebben, een onderwerp bij de kop pakt dat iets verder gaat dan het verleden, dan vergaat je op den duur de lust. En dat op den duur is nú. De oorzaak van het teruglopen van de activiteiten is naar mijn mening de volgende. Met die mening hoeft uiteraard helemaal niemand het eens te zijn, maar het is wel zoals ik het voel en waaraan - opnieuw volgens mij - deze fora ter ziele dreigen te gaan.
Er is niets mis met een "Opa-vertelt-alwéér-van-vroegerforum" zoals ik dat dan maar noem. Mijn eigen scheepvaartervaring en -herinneringen gaan inmiddels meer dan zestig jaar terug en als je van die zestig jaar dan ruim veertig ook werkelijk actief bent geweest in de scheepvaart, heb je heel wat te vertellen. Maar daar komt op zeker moment wél een einde aan. Je kunt niet eindeloos foto's van vroeger blijven plaatsen, vooral niet als daar verder niets
bij komt. Het is prima als die foto's of tekeningen in een langer verhaal worden geplaatst, een verhaal dat iets dieper gaat dan alleen maar de mededeling dat je ergens in de zestiger of zeventiger jaren op dat schip hebt gevaren. Als jij alleen maar fotoboeken zonder tekst zou publiceren, Harry, dan zou je die op den duur ook aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen. Maar je maakt er een
verhaal van, je schrijft
historie en daar kun je wel lang mee doorgaan. Let wel: als je het telkens weer vanuit een ander uitgangspunt beschrijft en er toch weer iets nieuws van weet te maken.
Ik heb altijd met bijzonder veel plezier gevaren en heb me ook buiten het varen uitstekend in de scheepvaart vermaakt. Ik heb het altijd een
fijn vak gevonden. Of ik het tegenwoordig nog zo mooi zou vinden is iets anders, dat wil zeggen: het varen. Het reguliere scheepvaartbedrijf zoals dat nu gaat, zou me waarschijnlijk minder bevallen, maar er is nog zoveel meer te doen in de scheepvaart, zowel varend als in de periferie, alles eromheen, alles wat er bij komt kijken. Dat alles blijft me interesseren en daarom probeer ik ook nog steeds een beetje bij te blijven, de nieuwe ontwikkelingen te volgen en na te denken over de toekomst. Zowel voor wat betreft wat tegenwoordig wordt aangeduid als "short sea shipping" als de ontwikkelingen in de containervaart, en de alsmaar groter wordende schepen, de grote tankers, de technische ontwikkelingen zowel wat betreft de navigatie als de machinekamers. Als ik het optimisme van mijn cardioloog deel en nog een poosje mee kan, dan hoop ik nog mee te maken dat het eerste onbemande containerschip of bulkcarrier in de vaart komt. We gaan naar onbemande, door kernenergie voortgestuwde containerschepen en bulkers. Wie zegt dat dit onzin is, volgt de ontwikkelingen niet. Oskar Levander is vice-president Innovatie van Rolls Royce en bepaald geen warhoofd of fantast. Je kunt hem maar beter geloven als hij zegt dat er over 20 jaar nucleair voortgestuwde robotschepen varen. Lees
HIER zijn toekomstvoorspelling.
Als een forum als dit zich niet met dit soort dingen bezighoudt en alleen maar blijft hangen in het verleden, dan is het gedoemd ter ziele te gaan. Ik heb het nu alleen over de zeevaart omdat ik de binnenvaart niet of nauwelijks volg, maar ik denk dat het daar niet veel anders zal zijn. Als ik in de zoekfunctie "LNG Greenstream" intik, krijg ik ook alleen maar foto's. Waarom wordt zoiets hier niet veel diepgaander behandeld? Pas op: dit is geen kritiek, maar een observatie en een mening. En nogmaals: er is niets mis met het verleden, maar als een forum als dit zich niet veel meer bezighoudt met het heden en de toekomst, hééft het geen toekomst.