[quote="Jan Stolp""]
Hoe werd de bemanning opgevangen ,bleef er nog een deel aan boord?[/quote]
Ik zie deze vragen nu pas!
Nee, er bleef niemand van de Nederlandse bemanning aan boord. Het schip kwam onder bevel van een Brits marineofficier en voerde in plaats van de Nederlandse vlag nu de white ensign. De opvang van Nederlandse bemanningsleden werd verzorgd door de "Shipping" zoals de
Nederlandse Scheepvaart- en Handelscommissie in de wandeling werd genoemd. Die commissie was al in 1939 door de Nederlandse gezant in Londen ingesteld, op last van de minister van Economische Zaken en de minister van Defensie - ik denk dat die toen nog minister van Oorlog werd genoemd. Men ging echt niet helemaal onvoorbereid de oorlog in; men zag de bui immers hangen. Vandaar dat in 1939 de
Zeeschepenvorderingswet en de
Wet Behoud Scheepsruimte van kracht waren geworden. Op die twee wetten was de Shipping gestoeld.
Toen die Nederlandse gezant in Londen de opdracht kreeg zo'n commissie te vormen, leek het hem het beste om die samen te stellen uit een aantal Nederlandse reders die min of meer toevallig in Londen waren. Die hadden kennis van zaken; hij niet. Na 10 mei 1940 werd de commissie uitgebreid met enkele reders die vanuit Nederland in Engeland aankwamen.
Maar het was dus de Shipping die de taken overnam die normaal door een rederij werden vervuld: het bemannen van de schepen. In dit geval kwam daar dan ook nog de huisvesting bij, want ook zeelieden die na het uitbreken van de oorlog in Engeland aankwamen, moesten worden gehuisvest, moesten worden gevoed en gekeurd. Het Vaarplichtbesluit werd dan wel pas in 1942 van kracht, maar direct vanaf 1940 bestond er al een vaarplicht. Dat hield in dat de Nederlandse zeevarenden die in Engeland arriveerden of die even zonder schip zaten, opgevangen moesten worden. Men moest vooral ook weten waar iemand was, zodat hij kon worden opgeroepen.
Maar zo werden dus ook de bemanningen van de kustvaarders die voor de Operatie Dynamo waren gevorderd, door de Shipping opgevangen.
Wie eens een ongekleurd verslag wil lezen van hoe het de zeevarenden tijdens de oorlog verging met betrekking tot de vaarplicht, kan ik het proefschrift aanbevelen waarop mr. Anne-Marie Smit in 1989 aan de Universiteit van Nijmegen promoveerde ...
Mr. Anne-Marie-Smit-
Varen, vechten of berechten - Nederlandse maritieme rechtspraak op het grondgebied van Groot-Brittannië gedurende de Tweede Wereldoorlog.
Gouda Quint BV 1991
ISBN 909 6000 799 9
Het is nog steeds te koop op
Boekwinkeltjes. Zoals ik al zei: ongekleurd, dus puur feiten en cijfers. Buitengewoon interessant voor wie geïnteresseerd is in de lotgevallen van de Nederlandse zeelieden tijdens de Tweede Wereldoorlog - of gewoon in maritieme historie. Ook de Buitengewone Raad voor de Scheepvaart wordt daar uitgebreid in behandeld. Aanbevolen!