Pagina 35 van 134

Re: Which harbour?

Geplaatst: 25 jul 2015 22:47
door Evert Sikkema
Het fenomeen van de Bore, heb je ook op de Hooghly rivier bij Calcutta.
De schepen ankerden daar vroeger (en misschien nu nog wel) met de ankers gekruist als ik me goed herinner. Er heeft hierover, meen ik, eens artikel in de Blauwe Wimpel gestaan.
O.a deze foto's vond ik op internet:
https://spasique.com/does-calcuttas-gang ... ver-waves/

Op Wikipedia staat o.a. dit:
Tidal bore

The tide runs rapidly on the Hugli, and produces a remarkable example of the fluvial phenomenon known as a "tidal bore." This consists of the head-wave of the advancing tide, hemmed in where the estuary narrows suddenly into the river, and often exceeds 7 feet (2.1 m) in height. It is felt as high up as Calcutta, and frequently destroys small boats. The difference from the lowest point of low-water in the dry season to the highest point of high-water in the rains is reported to be 20 feet 10 inches (6.35 m). The greatest mean rise of tide, about 16 feet (4.9 m), takes place in March, April or May - with a declining range during the rainy season to a mean of 10 feet (3.0 m), and a minimum during freshets of 3 feet 6 inches (1.07 m).

groeten
Evert Sikkema

Re: Which harbour?

Geplaatst: 25 jul 2015 23:13
door Harry Bernd
Cornelis,
Of er nu nog scheepvaart is weet ik niet, ik heb het over de 60er jaren en een scheepje van 650 ton.
Evert,
Het laatste wat je wilt is toch echt wel om achter gekruiste ankers te liggen. Je komt gegarandeerd in de problemen bij anker op. Het hele spul in elkaar.
Harry

Re: Which harbour?

Geplaatst: 26 jul 2015 01:01
door Roy
Bedankt voor de antwoorden. Hier hebben we wat aan.
Ik denk dat Evert bedoeld dat men zowel voor als achter een anker uit heeft staan, dan wel voor het ene anker naar voren en het andere naar achteren uitgezet heeft Harry. Zo voorkom je ook dat je door die inkomende stroom meegenomen wordt om even later weer los gelaten te worden en terug geworpen wordt, met het risico dat het anker gaat krabben dan wel de ketting breekt.

m.v.g., Roy

Re: Which harbour?

Geplaatst: 26 jul 2015 10:06
door Evert Sikkema
Evert,
Het laatste wat je wilt is toch echt wel om achter gekruiste ankers te liggen. Je komt gegarandeerd in de problemen bij anker op. Het hele spul in elkaar.
Harry
Harry, ik neem het direct van je aan. Het is ook lang geleden dat ik dat artikel gelezen heb en waarschijnlijk niet in de Blauwe Wimpel, maar in het blad van de NEVAS. Als ik er nog eens over nadenk, moet dat geweest zijn zo tussen 1965 en 1969, toen ik als administrateur op een detailhandelsschool in Amsterdam werkte.
De school correspondeerde met de bemanning van de Neder Elbe van de SMN en ik coördineerde dat zo'n beetje. Dat ging via de Nevas, die ook een (kwartaal?)blad uitgaf. Later heette dat blad Buitengaats en nog weer later, maar dat heeft niet lang meer geduurd, heette het blad Poolshoogte. Als ik mij goed herinner moet dat verhaal over de tidal bore op de Hooghly Rivier in dat blad gestaan hebben.
Dus als ik na een kleine 50 jaar niet meer precies de inhoud van het artikel kan herinneren moet mij dat maar vergeven worden.
Dordogne is juist, vanaf Bordeaux richting het noorden.
En ondertussen was ook de haven/rivier geraden.

Dus maar weer een nieuwe:
Afbeelding
Welke haven is dit?

groeten
Evert Sikkema

Re: Which harbour?

Geplaatst: 26 jul 2015 10:16
door Harrie
Mogge Meneer Sikkema.

Kan t Felixstowe zijn.

Groeten,

Harrie.

Re: Which harbour?

Geplaatst: 26 jul 2015 11:12
door Harry Bernd
Of misschien le Havre?
Harry

Re: Which harbour?

Geplaatst: 26 jul 2015 12:20
door Evert Sikkema
Dag heren Harrie en Harry, het is noch Felixstowe, noch Le Havre.

groeten
Evert Sikkema

Re: Which harbour?

Geplaatst: 26 jul 2015 13:19
door Leo
Antwerpen misschien ??

groeten, Leo

Re: Which harbour?

Geplaatst: 26 jul 2015 14:09
door Roy
Dan ga ik voor Bremerhafen.............

m.v.g., Roy

Re: Which harbour?

Geplaatst: 26 jul 2015 16:55
door Ron H
Ga mee met Leo. Het is de oude Hessenatie terminal met vijf Nelcon/ Kalmar kranen en een verdwaalde ZPMC kraan op de kade.