Wie herkent dit schip?

van: www.kustvaartforum.com
Roy-

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Roy- »

Er zijn 2 Ocean Lakers bij de A.D.M. gebouwd, t.w. de 2e "Prins Willem V" en de "Prins Willem George Frederik".
De "Prins Alexander" en de "Prins Johan Willem Friso" waren geen Ocean Lakers. Ze waren wat groter, dien ten gevolge zijn ze hun eerste 10 jaren nooit verder dan Montreal gekomen. M.i.v. het seizoen 1959 veranderde dat.
Puzzelen we nog even verder... :mrgreen:

m.v.g. Roy
Roy-

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Roy- »

Eigenlijk voel ik ook wel voor de 1e "Prins Willem V".
Het heeft erg veel inspanning gekost om haar van de bodem van de Nieuwe Waterweg te plukken. Het was dat men zeer dringend om tonnage verlegen zat, anders was dit schip niet eens meer gerepareerd. Ik weet ook niet beter dan dat dit schip bij haar nieuwbouwwerf ook weer gerepareerd is.
Misschien dat de echte insiders ook nog wat hebben aan die oude werfkraan. Van wanneer tot wanneer heeft die daar gestaan ?.
Is het ook niet zo dat de latere Ocean-Lakers een steilere boeg kregen. Dus iets minder voorover hellend ?.

m.v.g. Roy

p.s. er is nooit een "Prins Willem I " geweest. Dat was n.l. Willem de Zwijger, dus Prins Willem van Oranje.
Ewoud Klop
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 dec 2009 22:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ewoud Klop »

Beste scheepvaartdeskundigen

Zo mag ik dat vast wel noemen.
Vol bewondering heb ik jullie uiteenzettingen gelezen na het plaatsen van mijn foto.
Ondertussen ben ik ook nog wat verder gaan zoeken, en heb een ander negatief gevonden waar iets meer op te lezen was.

Afbeelding

Het blijkt toch de Prins Willem V te zijn, en de scan van de foto van betere kwaliteit komt er aan

In ieder geval bedankt voor alle moeite

Ewoud Klop
Ewoud Klop
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 dec 2009 22:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ewoud Klop »

Bij deze dan de betere foto van de Prins Willem V

Afbeelding
Ewoud Klop
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 dec 2009 22:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ewoud Klop »

Roy

Naar aanleiding van je vraag waar dit schip voor de wal ligt is dat gezien de plaatsen van de kranen bij Scheepswerf de Merwede in Hardinxveld-Giessendam

Afbeelding

Misschien dat de volgende foto's ook nog een en ander verduidelijken

Het ziet er naar uit dat de grote torenkraan op de overzichtsfoto nog niet gebouwd was
Deze staat gezien de bebouwing achter de kont van het voor de wal liggende schip.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ewoud Klop
Roy-

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Roy- »

Hallo Ewout,

Dat het Scheepswerf De Merwede v/h.van Vliet & Co was, is me bekend. Het ging me aanvankelijk alleen om een tijdsbeeld te krijgen.
Ik weet niet meer hoe vaak ik op deze werf geweest ben, maar dat kan al gauw een keer of 15 geweest zijn. Dat speelde zich af rond de bouw van de "Prinses Margriet".
Dit begon al toen ze nog op de helling stond en de gietijzeren broodjes er in gestort werden om voldoende ballast te creeeren voor de tewaterlating.

m.v.g. Roy
Ewoud Klop
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 dec 2009 22:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ewoud Klop »

Roy

Dat er in storten van de gietijzeren broodjes zal wel gegaan hebben.
Ik herinner mij nog dat we ze in de jaren 70 uit de UK 232 onder uit de bilge hebben gehaald in verband met de inbouw van een nieuwe motor.
En daar werd je niet vrolijk van.
Helaas is mij niet bekend wanneer de kranen op de Merwede werden gebouwd.
Misschien dat je iets met de bouwnummers van de op de helling liggende schepen kan om een jaar te achterhalen.

Grt
Ewoud
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

Even bij Miramar Ship Index gekeken en hier is de oplossing van bouwnr. 527:
IDNo: 5388940 Name: WHITE ROSE Launch Date: 27.7.1953 Type: Cargo ship Date of completion: 3.5.1954 Flag: FIN Tons: 5251 DWT: 8899 Yard No: 527
Length overall: 138.6 LPP: 128.3 Beam: 17.8 Builder: De Merwede Location of yard: Hardinxveld
Subsequent History: 73 DINA - 78 DINA NED - 81 STAMATA Disposal Data: Broken Up Gadani Beach 23.4.82, work began 18.5.82

En het schip onder de foto met bouwnr. 527 is de ZADAR:
IDNo: 5397513 Name: ZADAR Launch Date: 27.6.50 Type: Cargo ship Date of completion: 27.10.50 Flag: YUG Tons: 2336 DWT: 3912 Yard No: 519
Length overall: 107.5 LPP: 99.5 Beam: 14.3 Builder: De Merwede Location of yard: Hardinxveld Disposal Data: BU Split 18.11.87 [Brodospas]
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Jan van der Doe »

Peter, Roy e.a.

1949 built by Scheepswerf & Machinefabriek De Merwede, Hardinxveld Giessendam | 1943 casco transported to Germany and rebuilt into Sperrbrecher 105, later sunk as a block ship at Maassluis, 1945 raised, 1949 back in service for OL, 1954 sunk after collision in Lake Michigan at Millwaukee

Na dit te hebben gelezen, leg ik mij neer met de meerderheid.
En geen wonder, dat het schip niet langer voorkwam in Moorman's van 1955, het schip lag op de bodem van Lake Michigan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Ewoud Klop
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 dec 2009 22:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ewoud Klop »

Hallo Ben

Van bouwnummer 527 White Rose hierbij een foto

Afbeelding

Ewoud
Plaats reactie