Wie herkent dit schip?

van: www.kustvaartforum.com
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Binnenvaarder »

Ik denk dat het om deze gaat: Twee Gebroeders, in 1931 als Geziena gebouwd in opdracht van Hendrik Bakker door v.d. Werf in Stadskanaal. Dat zelfde jaar eigendom van Jelko Sap.
gr. Harry[/quote]


Harry,

Ik denk dat je weleens gelijk zou kunnen hebben. Ik had een oom Jelko Sap (broer van mijn vader) Ik denk dat het waarschijnlijk wel om de zelfde persoon gaat. Jelko Sap was getrouwd met Gezine Timmer, deze familie had ook iets met de kustvaart te maken.
Verklaart ook meteen waarom ik de foto in een verzameldoos vond tussen de spullen van mijn vorig jaar overleden moeder.

mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

Allereerst de complimenten aan Harry voor de supersnelle herkenning en de prachtige foto.
De Twee Gebroeders op de foto werd in 1931 gebouwd bij scheepswerf H. v.d. Werf, Stadskanaal als Geziena, in 1942 verkocht als Twee Gebroeders, 1950 naar Denemarken als A. Fabricius,
1963 Ulina en in .... verbouwd tot stenenvisser STF 1216, 2007 naar Litauen met behoud van de naam Ulina en juni 2011 gespot in Klaipeda met de naam Tramera 8.

Afbeelding
Met de Deense vlag achterop als A. Fabricius.

Afbeelding
Als STF 1216 in april 1998 in Grenaa

en als Tramira 8
ShipSpotting.com
Afbeelding
© Gena Anfimov
Jaap de Roode RIP
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:34

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Jaap de Roode RIP »

Ik kreeg deze foto’s toegestuurd met de vraag of ik wist welk schip dit geweest is. Ik kom er niet uit. Is er iemand die hier meer over kan vertellen.

Het schip werd gespot aan de Moesel in Thionville (Fr.) en zou er al enige jaren liggen.

LE LOTUS IDA
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto’s van André Drees
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door henk-j »

Ahoy Jaap,

Volgens mij een zusje van de onder NL vlag varende Tina-L ex dts. Mariana
IMO nr. 5223542
Roepletters PHYT
Werf = Büsumer Schiffswerft (W. & E. Sielaff) in Büsum (164)
Deze is in april 1983 te Bilbao in Spanje gesloopt bij Intermetales S.A.

Dus een voormalig Duitse coaster
Mvg. Henk-J
Afbeelding
Jaap de Roode RIP
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:34

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Jaap de Roode RIP »

Henk hartelijk dank voor deze tip. Op de Busumer werden in die tijd 4 schepen gebouwd van de zelfde grote. De enigste die dan in aanmerking komt is deze:

IDNo: 5272191 – Year: 1954 – Name: PAULINA – Type: Cargo ship – Flag: DEU – Date of completion: 3.54 – GRT: 299 – DWT: 411 – Yard No: 163 – Length overall: 49.2 – LPP: 45.5 – Country of build: DEU – Beam: 8.0 – Builder: Busumer – Location of yard: Busum – Number of screws/Mchy/Speed(kn): 2D-10

Subsequent History: 71 JOHANNA B. – 75 JUDEA

Disposal Data: deleted 1977 – inland service

PAULINA 1954
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

Douwe J. schreef:Ook niets van bekend :mrgreen:
Lucetta lijkt mij iets Duits :?:
Afbeelding
Ben schreef:@Arie, de Paulina, in 1954 gebouwd bij de Büsumer Schiffswerft, Büsum is qua afmetingen en uiterlijk inderdaad een zusje van de Lucetta op de foto.
@Hans, het is niet de door jou genoemde Lucetta van de Büsumer Werft, maar de in 1952 bij de Stülcken Werft in Hamburg gebouwde Ulmbrüeder 7.
Haar levensloop: IDNo: 5069453 Year: 1952 Name: ULMBRUEDER 7 Flag: DEU Tons: 337 DWT: 650 Length overall: 49.0 LPP: 45.2 Beam: 7.9 Builder: H.C.Stulcken Sohn, Steinwerder
Subsequent History: 56 OSTE 1 - 57 OSTE - 62 CHEMIETANK 1 - 65 LUCETTA Disposal Data: deleted 1972 - inland waterways service
Afbeelding
Ulmbrueder 7.
Zowel de Paulina als de Lucetta werden in 1972 aan K.H. Broekmeulen Handel & Scheepvaartbedrijf, Ridderkerk verkocht. De Paulina ging als Johanna-B in de binnenvaart, maar wat er met de Lucetta is gebeurd is nog steeds niet opgehelderd.
@Jaap, ik denk dat de Le Lotus Ida de ex Ulmbrueder 6 is met als laatst bekende naam Lucetta.
Jaap de Roode RIP
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:34

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Jaap de Roode RIP »

@ Ben
Ik denk dat je gelijk hebt, de plaatsing van de patrijspoorten komt beter overeen.
gr. Jaap
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Op deze uitsnede van een mooi ansichtkaartje van Tenby staat een leuk kustertje, maar ik kom er niet uit welk het is.
Denk dat het niet om een Nederlands schip gaat, de naam begint met RA... en dan wordt het onduidelijk. Misschien help de H in de pijp...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Jan Stolp »

Het zou me niet verbazen als hij in Goole gebouwd zou zijn.De foto is van voor de oorlog volgens mij want er is geen naoorlogse auto te zien.
Nou is daar een uitstekende site van www.Gooleships.co.uk maar helaas niet iets passend met Ra maar de naam kan uiteraard veranderd zijn.We zoeken door op die site...
Overigens was ik een keer in Tenby en bij de haven was /is een winkel met alleen maar ansichtkaarten ,ook van schepen.Zoals altijd als er zo'n overvloed is ga je toch met weinig naar huis,ik was overdonderd.
Groet Jan
Leslie Spurling
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mar 2012 11:55
Locatie: Bonnie Scotland

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Leslie Spurling »

Harry, I would ask you to consider that the coaster at Tenby may be one of three sisters built by A. Vuijk en Zonen at Capelle aan der IJssel in 1937/38 for H.Harrison (Shipping) Limited of London: BRIXHAM, CRANMERE or DAWLISH.

Welcome your comments, mvg Leslie
Plaats reactie