Wie herkent dit schip?

van: www.kustvaartforum.com
Leo
Berichten: 296
Lid geworden op: 13 jan 2005 19:08
Locatie: Leidschendam

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Leo »

Het zou bij de zeer interessante afbeeldingen van Harry, ook nog om de RABENHAUPT kunnen gaan...(bj 1939/NNS - eig. Evert Smid en Tonnis Tammes). De RABENHAUPT is in juli 1942 door de Duitsers in beslag genomen en heeft dienst gedaan bij de Kriegsmarine als 'FP 01'.
De RABENHAUPT heeft een verhoogd mastdek en op één der foto's van Harry is zo'n mastdekje zichtbaar.

Afbeelding


mvg

Leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Wrijfhout »

Ik ga helemaal met je mee Leo, van de Rabenhaupt heb ik weinig goede foto's maar wel een aardige opname van de Ismene. Dat was na verkoop naar Duitsland. Allemaal bedankt voor het meedenken. Als bovenstaande veronderstelling klopt zijn het tamelijk unieke foto's omdat het schip na een jaar in Engelse handen viel.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

De foto werd door mij gemaakt in mei 1982 en waarschijnlijk in Franeker. Wie geeft haar een naam?

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Wrijfhout »

Het lijkt wel op de ex Luctor, de latere Jorn P, maar kan me niet voorstellen dat die nog onder Nederlandse vlag heeft gevaren.

'k wait nait...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

©Harry, het is inderdaad de ex Luctor. Zij lag sinds 1979 te koop in Hobro en werd in mei 1982 door Shallow Shipping gekocht en onder Nederlandse vlag naar Nederland gehaald.
Op onderstaande foto ligt ze in mei 1981 nog in Hobro, Denemarken.

Afbeelding
Luctor 1935
Voltooid in 1935 voor J. Koster Hzn. Scheepswerf v/h "Gideon", Groningen Bouwnr. 103.
Motor: oorspronkelijk een 2-cil. 2-tact Kromhout, maar in 1938 uitgerust met een 3-cil. 4-tact Industrie en in 1949 met een 15o pk 3-cil. 2-tact Alpha: 143 brt, Gebouwd als Luctor voor K. Bakema, Hoogezand.
1949 -verkocht aan E. Rasmussen's Sobv Kul & Traelasthandel Co., Soby, naam gehouden.
1963-verkocht aan Jorgen Christensen, Soby, herdoopt in Jorn-P.
1965-verkocht aan Knud Nvholm, Hobro, naam gehouden.
1979 - opgelegd en te koop voor Dkr. 100 000.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Wrijfhout »

En nou ben ik wel benieuwd wat er daarna met het schip is gebeurd...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

De voormalige Luctor ligt al jaren in Amsterdam en is voor een bescheiden :wink: bedrag te koop, lees dit maar eens.
Haar levensloop staat in https://www.marhisdata.nl, even zoeken in de database voor particulieren.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

De foto is in de 80. jaren gemaakt door J. Sins zonder toen :cry: de naam te noteren. Wie herkent haar misschien aan de schoorsteen en/of aan de Deense (?) makelij.

Afbeelding
Neil

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Neil »

Hello Ben

Looks to me very similar to the SVENDBORGSUND (IMO no. 6421921) which I photo'd in Birkenhead on May 30th 1976, but whereas there are many similarities, there are also some differences.

Built at Frederikshavn in 1964 as Ebba Victor, she became Svendborgsund in 1974, then Nettelil in 1977 and reverted to Ebba Victor in 1979. According to Miramar she was also converted in the same year to a "training ship". Possibly the differences in appearance came about as a result of this conversion.

Afbeelding

Hope this helps towards answering your question,

Best Regards, Neil
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik denk aan de HEBATALLAH (IMO 6518530)
Type: Cargo ship Launch Date: 15.6.65
Flag: DNK Date of completion: 15.9.65
Tons: 299 Link: 1746
DWT: 607 Yard No: 255
Length overall: 45.3 Ship Design:
LPP: 43.2 Country of build: DNK
Beam: 9.2
Builder: Frederikshavns Vft
Speed(kn): 1D-11
Subsequent History:
65 INGER VICTOR - 74 GERD JUNCHER – 77 DANYA – 82 HEBATALLAH
Disposal Data: scuttled in a reef off Hurghada, Egypt 10.8.2004
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie