Wie herkent dit schip?

van: www.kustvaartforum.com
Douwe J.
Berichten: 1784
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Douwe J. »

Jawel Ben, dat is volgens mij de Cornelia B I 1965.
Afbeelding
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

@Douwe, dat is haar :!: . Op mijn systeemkaartje heb ik destijds genoteerd: 1987 - ligt in Hendrik-Ido-Ambacht als Cornelia en die naam is vaag te zien.
Miramar Ship Index vermeldt haar als volgt:
IDNo: 6517732 Year: 1965 Name: CORNELIA B.I Flag: NLD Tons: 500 DWT: 1060 Yard No: 282 Length overall: 68.2 LPP: 65.0 Beam: 10.4 Builder: Amels, Makkum
Subsequent History:78 ATLANTIC WAVE - 82 AGAMA - 83 CORNELIA - 87 URSA MINOR - 98 ISLA DEL REY
Hoewel ze ook nog bij Equasis staat met IMO number : 6517732 Name of ship : ISLA DEL REY Call Sign : UNKNOWN Gross tonnage : 971 DWT : 1060 Year of build : 1965 Flag : Not Known Status of ship : In Service/Commission
kon ze wel eens niet meer aktief zijn, in Lloyd's Register 9-1999 stond ook al delete call sign, owners, flag and port.
amphora

Re:

Bericht door amphora »

Old Dutch Mate schreef:Wie weet iets van dit zandschip ex kustvaarder. Deze foto is gemaakt in Nederland op een van de rivieren.

Afbeelding
Holland 19?
Op de achterzijde staat vermeld ex PRINS BERNHARD 1937. Volgens mij is dit niet goed. Wie weet meer.
Holland, bouwjaar 1939 als zandzuiger met mast en giek midscheeps en als dekschuit zonder gangboorden. Niet als coaster maar voor waddenzee en ijsselmeer bestemd.
v.d. Kamp B.V. Zwolle, later na splitsing bedrijf v.d. Kamp B.V. Rotterdam. Bijna identieke schepen waren Maas en IJssel.
Ik zoek nog de motorzandzuiger Nederland van v.d. Kamp Zwolle.

Salut, Sandman
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een, vermoedelijk, Hollandse coaster tijdens WW II in Duitse dienst. Maar welk schip zou het kunnen zijn?
Heeft iemand een idee...

gr. Harry

PS

heb al een paar lijstjes afgewerkt uit het boek OP TEGENGESTELDE KOERSEN, maar ben er niet uitgekomen tot nu toe.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Leo
Berichten: 296
Lid geworden op: 13 jan 2005 19:08
Locatie: Leidschendam

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Leo »

Harry, ik heb een sterk vermoeden dat het hier gaat om de UNITAS (bj 1938 NNS, eig. L. van Bruggen). Dit schip is in 1941 door de Duitsers in beslag genomen en is de oorlog onder Duitse dienst doorgekomen.
Juni 1945 is het schip in Bergen, Noorwegen, teruggevonden.
Afbeelding

mvg

Leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Wrijfhout »

Daar gaan we eens op verder borduren Leo. Ik had de Unitas in eerste instantie afgestreept omdat ik dacht dat het onbekende schip een verhoogd mastdek heeft met een railing er omheen. Dat is ook zo maar dat kan ook te maken hebben met eventueel geschut wat daar staat. Jammer dat er zo weinig foto's van de originele Unitas zijn. Van de latere Zeevaart heb ik genoeg maar daar is natuurlijk al het e.e.a. aan verbouwd.

Afbeelding
Als je deze foto bekijkt zou je denken dat het om een raised quarterdekker gaat. Ik denk dat de bouwwerf wel juist is: de Noord Nederlandse Scheepswerven.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Leslie

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Leslie »

Good evening Leo and Harry,

May I suggest it may be the "CASCADE"? - two great photographs!

Best wishes as always

Leslie
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Wrijfhout »

No Cascade Leslie, Cascades bridge is hanging over the saloon. On this photo bridge and saloon are in one line.

Afbeelding

rgds.
Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

Cascade as built in 1937 by shipyard Pattje, Waterhuizen.

Afbeelding
Leslie

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Leslie »

Yes Harry, I see what you mean about the saloon. I also thought it might have been the Sander built GLOBE, but I cannot be sure either.

Anyway, this is a fine way to spend a cold evening and I look forward to her being identified!

Ben,

Thanks for sharing such a good photograph of the CASCADE.

Best wished to both of you.


Leslie
Plaats reactie