Wie herkent dit schip?

van: www.kustvaartforum.com
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Jan Stolp »

Tinus Brand vroeg mij deze foto te plaatsen met de vraag welk schip dit is.

Ikzelf kom op het navolgende:
De naam Waal is leesbaar en afgaand daar op zou het de Duitse Waal kunnen zijn.
In 52 in Husum gebouwd 396 brt ,650 ton dw met een 300 pk MAK
Ex Monica Parchmann ex Pelikan ex Johanna Knudsen
Als Waal van H.H. Schepers Duisburg.
Weet iemand ook van deze gebeurtenis?
Groeten
Jan
Bijlagen
Onbekende coaster.jpg
Onbekende coaster.jpg (108.29 KiB) 2190 keer bekeken
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door p.arendz »

Dat is zeker de Waal ex Johanna Knudsen, IMO 5209744, toen ze nog masten & bomen had.
Jammer genoeg is Waal niet echt een handige zoekterm :roll: :lol:
Nieuwe Waterweg?
Kan je de namen van die andere schepen ook lezen Jan? Inclusief die op de achtergrond? Zelf zie ik alleen maar de Volharding 4. Spitten in oud papier (sorry, oude kranten :wink: ) levert dan misschien nog iets op.
Vriendelijke groet,
---Peter.

kleine verbetering: het IMOnr is 5409744. Dank je wel, Gert.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Gert Schouwstra »

Peter er zat een foutje in het IMO nummer van de WAAL, maar ik heb hem gevonden. ik heb IMO 5409744 staan.
Het stond in Het Vrije Volk van 14 juli 1963:

Duitse coaster door zes sleepboten voor ondergang behoed
(Van een onzer verslaggevers)

Het heeft er vanmorgen kort na half zeven op de Nieuwe Maas even geducht om gespannen. De 670 ton metende Duitse coaster Waal maakte na een aanvaring met het Nederlandse Rijnschip Pax (873 ton) snel water door een groot gat aan stuurboordzijde en dreigde te zinken. Hoe moest dat aflopen? Goed!

In korte tijd waren zes sleepboten te hulp gesneld, waarvan er vier, de Noorwegen, de Regge, de Krammer en de Spanje van Piet Smit, als razende begonnen te pompen om de ruimen midscheeps van de Waal voor verder onderlopen te behoeden. Onderwijl begon met de Waal de Waalhaven binnen te slepen. Het ongeluk was gebéurd voor de mond van deze haven en de afstand naar Pier 7 — gepland eindpunt van het sleepkarwei — was derhalve niet zo groot. Maar daar was de spanning vanmorgen vroeg niet minder om. Het verhalen lukte in vrije korte tijd. Kort nadat de coaster op het strandje van Pier 7 (nabij boei 61) was gezet, werd begonnen met het lossen van de lading: cellulose. Noodzakelijk, omdat cellulose in combinatie met water gaat zwellen, waardoor het gevaar bestaat, dat het schip uit zijn voegen wordt gedrukt.

Lekkage
De Pax was er ook niet zonder kleerscheuren afgekomen. Als gevolg van een gehavende voorsteven kampte het schip met lekkage. De pompsleepboot Tonijn van Van den Tak's Bergingsbedrijf verleende assistentie en bracht de Pax naar Albatros in Pernis, welk bedrijf vanmorgen vroeg ook al de bestemming van het Rijnschip was geweest. In het begin van de middag werd afgemeerd. De aanvaring heeft géén persoonlijke ongelukken tot gevolg gehad. Hoe het ongeluk is gebeurd, is nog niet precies bekend. Volgens de rivierpolitie heeft de vloedstroom de Pax tegen de Waal gedrukt. De coaster, afkomstig uit Haren—Ems en eigendom van de rederij Mannessmann, kwam uit zee en was op weg naar de Binnenhaven. De Pax, met Amsterdam als thuishaven, werd door de sleepboot Magelhaen de river opgetrokken.

Voorrang
De sleep moest voorrang verlenen. De schipper van de Magelhaen wilde daarna achter de Waal langs gaan. Toen moet, aldus de rivierpolitie, de stroom vat op de sleep hebben gekregen, met als gevolg de aanvaring. De Pax raakte de Waal dwars in de zij. Het gat in de coaster bevindt zich ter hoogte van de waterlijn.


Ik zie op de foto de VOLHARDING 4 van VOS en de NOORWEGEN van Piet Smit. De tweede VOS-boot is een INDEPENDENT, ik denk gezien de opbouw de INDEPENDENT VI? De boot helemaal achterop moet de SPANJE van Piet Smit zijn. De rondvaartboot is de NASSAUPLAAT van Spido. Alleen die collier op de achtergrond kan ik geen naam geven. Met elkaar komen we er weer uit.

Niet op de foto, maar wel onderdeel van het verhaal zijn de sleepboot MAGELHAEN (02309932) van J.J. Jansen in Vlaardingen. Gebouwd in 1957, 12,72 x 3,78 met 142 pk Caterpillar. Niet zo'n overdreven sterke boot dus. Ik kan nergens een Rijnsleepschip PAX van 873 ton vinden, wel een aantal grotere sleepschepen (tot 1900 ton), waarschijnlijk had het schip dus 873 ton geladen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door p.arendz »

Mooi gevonden, Gert! Top!
(Dat IMOnr van mij was een tiepvaudje :( )
Vriendelijke groet,
---Peter.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Tinus Brand »

Jan, dank voor het plaatsen van de foto.

@ Peter en Gert,

Mannen dank voor de data van de Waal.
En geweldig de info van Gert, top.

met vriendelijke groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Gijsha
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2019 11:58

Coaster KOTKA 1951

Bericht door Gijsha »

Hierbij een foto van de KOTKA van september 1951 van de fotograaf F.H. van Dijk te Rotterdam, waarschijnlijk tijdens proefvaart. De reder zou Holschels KV bedrijf zijn, maar ik denk eerder aan C. Holscher's Kustvaartbedrijf. Vreemd genoeg kan ik niets over deze coaster vinden. Wie weet meer?
Vriendelijke groet,
Gijs
Kotka 4117_1976-5779.jpg
Kotka 4117_1976-5779.jpg (330.5 KiB) 2219 keer bekeken
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Coaster KOTKA 1951

Bericht door hank »

In het boek Nederlandse Scheepvaart 1900 - 2001 komt de Kotka niet voor.
Heeft dus niet onder Ned. vlag gevaren.Waarschijnlijk voor Finse rekening in Ned. gebouwd.

Hank.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Coaster KOTKA 1951

Bericht door Fluks »

De Kotka is bij V d Werf in Deest gebouwd voor Laiva Oy Lahti in Helsinki.
Groeten,Arie.
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Coaster KOTKA 1951

Bericht door A Vriend »

Kotka.jpg
Kotka.jpg (107.56 KiB) 2159 keer bekeken
Dit lijkt dezelfde te zijn bij een sloperij? Inderdaad niet dezelfde.
. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Gijsha
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2019 11:58

Re: Coaster KOTKA 1951

Bericht door Gijsha »

Dit moet een andere Kotka zijn Ab. De Kotka van de foto is op 18 juni 1951 te Deest te water gelaten. De foto te Rotterdam toont nog de Nederlandse vlag, dus proeftocht voor de officiële overdracht.
Plaats reactie