De in 1969 voorgestelde wijziging (even naar beneden scrollen) van de Wet op de Zeevaartdiploma's werd in 1970 van kracht. Toen werd de tonnagegrens vervangen door een lengtegrens.
Het sluiten van de tonnageopeningen gebeurde al vanaf 1967. In 1965 werd het Verdrag van Oslo met betrekking tot de scheepsmeting gewijzigd en deze wijzigingen traden op 1 april 1967 in werking. Vanaf die datum moesten de tonnageopeningen op bestaande schepen gesloten zijn en op nieuw te bouwen schepen worden weggelaten.
Desondanks bleef er een onderscheid bestaan tussen open- en gesloten shelterdeckschepen en kregen bepaalde schepen een "tonnagemerk"'
Het schip kreeg een dubbele meetbrief. Was het niet dieper afgeladen dan tot de punt van de driehoek, dan werd het beschouwd als een open shelterdecker met de daarbij behorende tonnages. Kwam deze punt onder water, al was het ook maar één centimeter, dan werd het een gesloten shelterdecker met bijbehorende tonnages en kon het afladen tot het normale plimsollmerk. Toen in 1970 de grens van 500 brt werd vervangen door een lengtegrens van 75 meter, werd dit ook interessant voor schepen uit de Kleine Handelsvaart en werden daar de tonnageopeningen gesloten. Toen kregen ook deze schepen een tonnagemerk, of kónden dat in elk geval krijgen.
De ORANJEBORG in zijn oorspronkleijke vorm, als coaster van 499,99 brt
...en na de wetswijziging en verbouwing, afgeladen als gesloten shelterdecker. Dat scheelde niet alleen een slok op een borrel maar ook een plens water aan dek.
Overigens is een "quarterdeck" een "achterdek" en is een "raised quarterdeck" dus een verhoogd achterdek. Bij de "gladdekker", zoals we dat bij de kustvaart noemen, betekende dat een doortrekken van het achterdek naar voren en hield je voor een "kuil" over. Een raised-quaterdecker met de kuil achter, kan dus niet.
Op de GHV werd het "raised quarterdeck" al sinds jaar en dag toegepast bij schepen met de machinekamer midscheeps om de ruimte te compenseren die in de ruimen achter de midscheeps verloren ging door de schroefastunnel.
Dat naar voren doorgetrokken achterdek van een coaster telde inderdaad mee voor de bruto, tenzij je er een shelterdeck van maakte. In dat geval had je geen raised-quarterdecker, maar een half-shelterdecker. Zo werd er heel wat gevogeld en gegoocheld.
"Golden Oldies" KHV
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: "Golden Oldies" KHV.
Hallo Theo,
Maar Nievelt heeft een schip gehad met deze constructie waarbij het achterruim minder diep was dan het voorruim. Het was dan wel GHV maar toch ...
In het boek 'Van Nievelt Goudriaan & Co Stoomvaart Maatschapij NIGOCO' ISBN 90 6013 029 4
Wordt ze aangeduid als 'raised foredeck schip'
In die zin zou 'raised aft deck' ook veel toepasselijker zijn voor een RQ
Met foto op pag 138
SHERATAN (1959)
993 Brt
De Engels beschrijvingen en tekeningen zoals je ze een paar pagina's geleden publiceerde zijn prachtig en correct maar om dááraan vast te houden zou je voor elke scheepsbouwkundige oprisping weer een nieuw type moeten gaan benoemen.
Het voordeel van 'onze' manier van benoemen is eigenlijk dat het nooit helemaal juist is maar je zit wel altijd in de buurt
Ook klinkt in de beschrijvingen duidelijk door dat (gelukkig maar) vele namen uit de vroege en latere zeiltijd 'meegenomen en ingepast zijn' in de latere stalen scheepsbouw. Forecastle komt immers van het 'voorkasteel' op Galjoenen.
Groeten,
Bert de Boer
Zouden we aan het Engels vasthouden dan moeten we quarterdek eigenlijk zoiets als 'kwartierdek' of 'verblijvendek' noemen. Maar ook dat is constructief ook niet geheel juist. Ook daar zat immers weer niveau verschil tussen gangboord en achterdek. Achterdek is beter.Overigens is een "quarterdeck" een "achterdek" en is een "raised quarterdeck" dus een verhoogd achterdek
Taalkundig ben ik het helemaal met je eens. Eigenlijk zou je bij zo'n constructie dus van een 'raised forecastle dek' moeten spreken.Een raised-quaterdecker met de kuil achter, kan dus niet.
Maar Nievelt heeft een schip gehad met deze constructie waarbij het achterruim minder diep was dan het voorruim. Het was dan wel GHV maar toch ...
In het boek 'Van Nievelt Goudriaan & Co Stoomvaart Maatschapij NIGOCO' ISBN 90 6013 029 4
Wordt ze aangeduid als 'raised foredeck schip'
In die zin zou 'raised aft deck' ook veel toepasselijker zijn voor een RQ
Met foto op pag 138
SHERATAN (1959)
993 Brt
De Engels beschrijvingen en tekeningen zoals je ze een paar pagina's geleden publiceerde zijn prachtig en correct maar om dááraan vast te houden zou je voor elke scheepsbouwkundige oprisping weer een nieuw type moeten gaan benoemen.
Het voordeel van 'onze' manier van benoemen is eigenlijk dat het nooit helemaal juist is maar je zit wel altijd in de buurt
Ook klinkt in de beschrijvingen duidelijk door dat (gelukkig maar) vele namen uit de vroege en latere zeiltijd 'meegenomen en ingepast zijn' in de latere stalen scheepsbouw. Forecastle komt immers van het 'voorkasteel' op Galjoenen.
Groeten,
Bert de Boer
Re: "Golden Oldies" KHV.
Hoe verklaar je dan, in historisch perspectief geplaatst, het centre castle Bert . Wij zijn zeer benieuwd.............
m.v.g. Roy
m.v.g. Roy
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: "Golden Oldies" KHV.
Was dat niet iets wat aan boord van de brug-midscheeps tankers in het taalgebruik was.Roy schreef:Hoe verklaar je dan, in historisch perspectief geplaatst, het centre castle Bert . Wij zijn zeer benieuwd.............
m.v.g. Roy
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: "Golden Oldies" KHV.
Hallo Roy,
Dat is nou precies een van de voorbeelden waarbij een oud begrip is meegesleurd en ingepast in de moderne(re) tijd. Een bovendekse ruimte, niet zijnde de campagne moest wel haast een 'castle' zijn
Groeten,
Bert de Boer
Dat is nou precies een van de voorbeelden waarbij een oud begrip is meegesleurd en ingepast in de moderne(re) tijd. Een bovendekse ruimte, niet zijnde de campagne moest wel haast een 'castle' zijn
Groeten,
Bert de Boer
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: "Golden Oldies" KHV.
Ik heb er toch nog weer 3.
Sambre van Müller & Co
Ton-S
Steven, Rotterdam
groeten
Evert Sikkema
Sambre van Müller & Co
Ton-S
Steven, Rotterdam
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: "Golden Oldies" KHV.
Welke "Steven" is dit Evert ?.
Ik ken dit schip helemaal niet. De "Steven" die ik ken had de brug midscheeps en de m.k. achter. Het schip is, ondanks een standing, toch nog verlengd bij Boele-Bolnes.
De eigenaar was zoiets als De Eerste en werd berederd door Vermaas uit R'dam.
Komt dit allemaal een beetje bekend voor ?.
m.v.g. Roy
Ik ken dit schip helemaal niet. De "Steven" die ik ken had de brug midscheeps en de m.k. achter. Het schip is, ondanks een standing, toch nog verlengd bij Boele-Bolnes.
De eigenaar was zoiets als De Eerste en werd berederd door Vermaas uit R'dam.
Komt dit allemaal een beetje bekend voor ?.
m.v.g. Roy
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
- Locatie: Zwolle
Historie Steven
De voormalige ADRIAANTJE ELISABETH (1943)
https://www.xs4all.nl/~beejee/1945/ADR-E ... -04-05.htm
Met dank aan Jelle Bijlsma.
Anne
https://www.xs4all.nl/~beejee/1945/ADR-E ... -04-05.htm
Met dank aan Jelle Bijlsma.
Anne
-
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
- Locatie: HULL U.K.
- Contacteer:
Re: "Golden Oldies" KHV.
More from the camera of Charlie Hill ....
HASEWINT 1956 Sch. Appingedam
H.A.S.T.1 1940 Bodewes Martenhoek as URANUS
HINNERK 1939 Smit Westerbroek as NJORD
HASEWINT 1956 Sch. Appingedam
H.A.S.T.1 1940 Bodewes Martenhoek as URANUS
HINNERK 1939 Smit Westerbroek as NJORD
Groeten
George in Hull
George in Hull
Re: "Golden Oldies" KHV.
De Hondsbosch, bouwjaar 1947, in juni 1969 bij aankomst in IJmuiden.