"Golden Oldies" KHV

van: www.kustvaartforum.com
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Bentenan, afgemeerd in het Verbindingskanaal in Groningen, klaar om afgeleverd te worden.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Tinus Brand »

Harry,

Mooie foto, maar heb je ook gezien hoe zij afgemeerd is.
Op het achterdek zie ik geen bolders :!: er loopt dan ook een draad door de onderste patrijspoort.
Iemand een idee waar dit goed voor is :?:

Een ander detail, wat ook op Evert z'n eerste foto goed te zien is, er staat m.i. een knots van een sloep op in verhouding tot het scheepje.
Op Evert z'n foto zou je denken dat de sloep langer is dan luik 2.

Met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Wrijfhout »

Tinus,

misschien dat Theo Horsten daar een antwoord op weet, die heeft die scheepjes daar wel aan het werk gezien,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
compass

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door compass »

Aan de versteviging rondom de gaten te zien zijn het welk degelijk trossenkluizen.
Misschien te weinig ruimte boven wegens de sloepopstelling.
Kan ook zijn dat er in de te varen diensten op een bijzondere manier (aan) vastgemaakt moet worden.
Dus een gesloten achterdek met een paar kleine poortjes voor het licht boven trossenkluizen.

Groeten,
Bert de Boer
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door R.Konigers »

Deze scheepjes voeren toch veel met dekpassagiers ? Vandaar de grote sloepen ?
Mvrgr
Roelof
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Afbeelding
Deze twee foto's mailde Kor Vos mij nog, blijkbaar was het toch een beetje te benauwd onderin en hebben ze hier wat meer open ruimte gecreeërd.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
compass

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door compass »

Het kan natuurlijk heel goed zijn dat de handel voor de uitbrengreis dichtgelaten/gemaakt was. Kluizen blinderen en gaan met die banaan.
Eenmaal in de Archipel kon de handel open gemaakt worden.

Groeten,
Bert de Boer
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Tinus Brand »

Heren,

Het is mij nu duidelijker.
Trossenkluisen dus :idea: en zoals Bert oppert, dicht plakken die handel voor de oversteek zal heel goed mogelijk geweest kunnen zijn.

Bedankt

Met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Be-coasters in de Oost.

Bericht door vaerdereij »

Tinus Brand schreef: er staat m.i. een knots van een sloep op in verhouding tot het scheepje.
De naar verhouding grote sloepen, wat heet groot, waren niet alleen voor dekpassagiers maar dienden ook als laadboten bij wijze van lichter.
Misschien nog gebouwd bij Kerstholt?
We weten we dat het Beaso-type geschikt was voor maximaal 50 dekpassagiers en 9 bemanningsleden en het Tarempa-type maximaal
150 dekpassagiers meenam en 15 bemanningsleden aan boord had.
Ook nu, maar zeker zestig jaar geleden niet, kon je overal voor de kant komen. Overigens speelde dat probleem niet alleen in het
toenmalig Indië maar bijvoorbeeld ook in andere werelddelen.
Zie de foto’s van kapitein Zeylstra in Accra: https://www.motioneering.nl/zeylstra-archief/
Aan de tenten te zien, die nog niet (allemaal) zijn bespannen, zijn de schepen nog in Nederland aan de werf of bezig met de proefvaart.

Er heeft eens een artikel van Jack Kluiver in de Blauwe Wimpel gestaan over het uitbrengen van de zogenaamde Be-coasters naar Indië.
Wat ik ook probeer, het artikel, met volgens mij de naam: 'De Roemruchte Zeereis', krijg ik niet meer leesbaar uit mijn PC-archief.
Wie kan het nog plaatsen?

Moi, Anne
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Haaksbergen - 1954 - scheepswerf Gebr. v. Diepen, Waterhuizen.
Plaats reactie