"Golden Oldies" KHV

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Evert Sikkema »

Theo, bedankt voor de uitleg.
Als leek, had ik me er ook niet mee moeten bemoeien!!!!!!!!!!!!!!!
Maar vroeger kwam ik wel eens met mijn vader bij de smid, die dan bijvoorbeeld bezig was een ijzeren hoepel rond een houten wagenwiel te leggen, of bezig was een paard te "beslaan", en dan vroeg ik honderduit, waarom zus en waarom zo.
Mijn vader zei: "Je moet niet zoveel vragen"., waarop de smid zei: "Als die jongen niks vraagt, komt hij ook niks aan de weet."
En indachtig die wijze raadgeving vraag ik maar, als ik iets niet weet.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Theo Horsten »

Gelijk heb je, Evert. Als je iets niet weet, moet je het vragen.
Waarom zou je je er niet mee bemoeien?
En domme vragen zijn er niet; wel domme antwoorden.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Wega ex Deo Duce, 'still going strong'...

Afbeelding
Hier de laatste thuisreis van het m/s Wega in 1971. Het wordt Delfzijl binnengeschut achter de Marie Christine, om nooit meer uit te varen. Sloop volgde een paar maanden later, na een oplegperiode, bij sloperij Simetas in Hoogezand.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jock

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Jock »

Goeie morgen allemaal.
Beste Theo , ik wil niet eigenwijs of slim gaan doen maar ik denk toch haast dat je je vergist in de tijd.
2 zwarte ballen dat was, laten we zeggen "vroeger" , in ieder gaval op zee was dat een gesleept vaartuig, maar ja de tijden veranderen en toen kwam de enkele ruit voor makkelijke slepen toegevoegd een ander sein : een ruit tussen 2 ballen ( 2 aparte seinen) voor moeilijk manoeuveerbare slepen,wel beide seinen gebruiken.
Google eventjes naar " Tanker Pendrecht" dat is een duidelijke foto en de helft van dat vaartuig kwam van de Rio de La Plata met 2 zwarte ballen.
vr gr.
Jan.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Theo Horsten »

Jan, ik zou je graag willen geloven, alleen vind ik dat alles niet in het hedendaagse zeeaanvaringsreglement.

Voorschrift 24: Een sleepboot voert bij het slepen de boordlichten, twee toplichten loodrecht onder elkaar en een geel licht (het sleeplicht) boven het heklicht. Indien de sleep meer dan 200 meter is worden drie toplichten gevoerd en overdag een ruitvormig dagmerk. Het gesleepte schip (of voorwerp) toont de boordlichten en een heklicht. Indien de sleep meer dan 200 meter lang is voert het gesleepte schip overdag een ruitvormig dagmerk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit alles is van 2007. Nergens twee zwarte ballen. Die zijn voorbehouden aan een onmanoeuvreebaar schip en dat is een schip dat gesleept wordt niet. Een schip dat gesleept wordt, is helemaal afhankelijk van de sleepboot en is dus gewoon een "voorwerp" geworden.

Voorschrift 27: Een onmanoeuvreerbaar schip (niet een ten anker liggend) toont twee rondom zichtbare rode lichten loodrecht onder elkaar en overdag twee ballen. Wanneer het vaart loopt tevens de boordlichten en heklicht.Een beperkt manoeuvreerbaar schip (bijvoorbeeld een hopperzuiger), toont drie rondom zichtbare lichten, loodrecht bovenelkaar, het bovenste en het onderste rood en het middelste wit. Overdag twee ballen met daartussen een ruit.Wanneer vaart door het water wordt gelopen tevens top -, boord -, en heklichten. Bij baggerwerkzaamheden en werkzaamheden onder water waarbij een versperring onder water aanwezig is, toont een beperkt manoeuvreerbaar schip bovendien twee rondom zichtbare rode lichten aan de kant waar de versperring zich bevindt. Overdag twee ballen. Aan de kant waar een ander schip voorbij kan varen twee groene lichten, overdag twee ruiten.

Als een gesleept vaartuig of voorwerp overdag twee zwarte ballen zou moeten voeren, zou dat betekenen dat 's nachts behalve de boordlichten en het heklicht ook twee rode lichten boven elkaar gevoerd zouden moeten worden en ook dat is niet het geval. Maar als je me het artikel kunt aanwijzen waarin staat zoals jij zegt dat het behoort te zijn, houd ik me aanbevolen. Tot nu toe vind ik het nergens.
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door A Vriend »

En ik vroeg alleen maar waarom hij gesleept werd.
Dat daar zoveel regels voor zijn wist ik ook niet.
Maar we worden steeds wijzer. Bedankt. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Theo Horsten »

Hierbij twee zeer recente foto's van een gewone sleep.

Afbeelding

Afbeelding

Sleep langer dan 200 meter dus gesleepte vaartuig voert een ruit en verder helemaal niks.

Afbeelding

Vanwege de lengte van deze sleep zou de sleepboot ook alleen maar een ruit behoeven te voeren, maar hij neemt het zekere voor het onzekere, beschouwt de sleep als beperkt in zijn mogelijkheden tot uitwijken - wat goed beschouwd altijd het geval is - en voert daarom het dagmerk bal-ruit-bal. Nergens zijn twee zwarte ballen te zien en zo hoort dat ook. :wink:

Foto's van Evert Sikkema
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Even terug naar de 'golden oldies'. Van deze potjes krijg ik nooit genoeg, misschien weet Theo nog wel een verhaaltje over de Vechtborg, wie weet is die ook ooit eens gesleept...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Theo Horsten »

De Vechtborg was een van de mooiste, zo niet dé mooiste van de serie 500-tonners, want daar zaten duidelijke verschillen in. Deze was bij Apol gebouwd en prachtig afgewerkt en afgetimmerd. Ik noem dat speciaal in mijn "aflosaantekeningen". Bovendien onderhield Jan Frans Koerts haar alsof hij er een schoonheidswedstrijd mee wilde winnen. :D Dat kon Jan als geen ander.
Verder staat me zo een twee drie niets bijzonder bij van de Vechtborg, althans niet iets dat ik hier kwijt wil. :wink:

Van een aanvaring die ze in 1971 gehad zou hebben, weet ik ook niets.
Ze zou nog steeds in de vaart zijn.
De geschiedenis in het kort, zo gekopieerd en geplakt van Miramar:

72 ESPERANCE - 73 NOORDSTER - 75 FINLANDIA - 85 MARY COAST - 90 COMPASION DE L'ETERNAL - 91 KEY BISCAYNE - 93 SPLASH - 95 KEY BISCAYNE - 95 RICHELL VALERIA
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: "Golden Oldies" KHV.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Klopt precies wat Theo schrijft, goed onderhoud, hier ligt de werkboot buitenboord voor een fris likje grijze verf...

Afbeelding
'Vroeger' zag je nog wel eens een kustertje in Groningen, de Esperance voor de Oostersluis...

Afbeelding
De Noordster bij Offeringa in Groningen, ik heb geen idee of daar nog wel 'zeevaart' voorde wal komt.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie