"Golden Oldies" KHV

van: www.kustvaartforum.com
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ligato

gr.Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jaap de Roode RIP
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:34

Bericht door Jaap de Roode RIP »

Theofilos Sea ex Ligato.

Afbeelding

Groet
Jaap
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Waar zaten onze coasters begin mei 1953?

Een overzichtje uit het Nieuwsblad van het Noorden van 7 mei 1953.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Wat mij bij het zien van Douwe's foto opvalt is dat de Uranus-B zo'n opvallen groot dekhuis op de bak heeft. Dat lijkt mij niet iets van zijn jeugd. Ik zie dat hij ook al opstond toen het schip gewoon Uranus heette. Weet iemand of dat dekhuis deel uitmaakte van het bemanningverblijf voorop of zou dat een soort kabelgat zijn geweest?

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dar er voorin werd gewoond is mij bekend Jolly maar als je de foto's van de Uranus goed bekijkt zie je op het voorschip een dekhuis zoals op binnenschepen een voorroefje. Dat ken ik van andere coasters niet?

gr. Harry

Afbeelding
Op deze foto kun je dat dekhuis voorop beter zien.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hierbij een uitsnede van de Kolga,

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Een oude ansicht van Dokkummer Nieuwezijlen laat de coaster Hengelo zien. De foto is waarschijnlijk in 1939 genomen want op het schip zijn neutraliteitskenmerken aangebracht. Voor het schip liggen drie identieke Belgische spitsen. Wat zou ik graag willen weten wat die hebben geladen. Stenen van de Maas misschien voor dijkverzwaring. Of wachten ze op een loods om hen naar Schiermonnikoog te brengen? Het blijft raden.

gr. Harry

Afbeelding

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Peter Sweden leaving Par...

Gebouwd in 1950 door Gebr. G. & H. Bodewes in Martenshoek voor Mot.s. West Vlaanderen in Rotterdam.

Ergens heb ik gehoord / gelezen dat de schepen Michel Swenden, Jozef Swenden en Peter Swenden eigendom waren van de Belgische familie Swenden die fortuin had gemaakt in de steenbakkerij lang de Rupel. Een beetje Googelen levert een hoop informatie op over deze familie die nog altijd in deze tak van industrie werkzaam is. De genoemde schepen waren ondergebracht in rederijtjes die al in de jaren twintig waren opgericht. Wie weet waar meer informatie is te vinden?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Hoewel zij geen Nederlandse vlag heeft gevoerd, is zij wel een produkt van Nederlandse bodem.
Zij werd in 1961 bij van Diepen gebouwd als Deense Irene Frijs en vaart nog in prachtige staat rond als Muniechandra, hoewel Miramar en Equasis schrijven haar als Munie Chandra.

Afbeelding

Afbeelding
Foto's:©Yvon Perchoc/Georgetown2006.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Santa Margherita.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Afbeelding
De ouwetjes maar weer eens naar boven halen...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie