"Golden Oldies" KHV

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Ben, je schreef:
De Beppie werd in 1957 gebouwd bij scheepswerf Kerstholt, na verkoop voerde zij nog de namen: Monitor, Mayo, Bella en Bella I. In 2001 werd zij geschrapt in het Lloyd's Register, maar in 2006 wordt zij weer opgevoerd als Bella I.
Help me eens even: waar is de Beppie als eerste naartoe verkocht en wanneer?
Is ze toen niet onder dezelfde naam blijven varen? Daar staat me iets van bij.

Afbeelding

Hier heeft ze een radar; ik heb die luxe nooit gekend. Wij voeren twee keer per tien dagen, weer of geen weer, bij dag of bij nacht, tussen de Binnen-Hebriden door, ook door Loch Alsh en Kyle Akin waar op het springtij 12 mijl stroom kan lopen. Dan wachtten we uiteraard op een betere gelegenheid, maar het was toch knoeien. De charteraar, Heitmann, bood toen aan om er voor de duur van het timecharter een radar op te zetten, maar daar maakte Wagenborg bezwaar tegen. Het druiste in tegen hun filosofie dat radar niet per definitie veiliger was. Dat is nu onvoorstelbaar, maar toen hadden ze niet helemaal ongelijk. Was het wél een garantie geweest voor meer veiligheid, dan zouden de verzekeringen immers een radar hebben geëist? Hoe lang heeft Lykes om precies diezelfde reden met zijn grote, snelle schepen zonder radar gevaren? Heel lang.

Maar dat gezegd hebbende: ik kan me niet voorstellen of niet meer herinneren dat de Beppie nog bij Wagenborg in beheer was toen we allemaal radar kregen. Vandaar mijn vraag of de Beppie op de foto al onder een andere vlag voer.

Ik zou trouwens graag alle relevante gegevens van de Beppie willen hebben, hoofdafmetingen, motor etc., want dat ben ik allemaal kwijt.

.
jelle

Bericht door jelle »

Afbeelding

De Cascade 1937

groet
Leslie Spurling
Louis A

Bericht door Louis A »

In de oorlog door de Duitsers gevorderd en in de vaart gebracht als SAT 11, 25-8-1944 tot zinken gebracht in de rivier Gironde en later gelicht en hersteld. In 1961 wekenlang in Milford Haven gelegen met machineschade. Begin mei door de Engelse sleepboot "Neylandia" naar Rotterdam gesleept, en zal bij de firma Olthoff te Capelle a/d IJssel worden gerepareerd.
1961 voorzien van een nieuwe hoofdmotor nl.: 300 pk GB N.V. Appingedammer Brons Motorenfabriek, Appingedam.
1967 onder Panamese vlag gebracht, en opgelegd te Dublin. 1969 vekocht aan Vissen Buitengaats,
rederijcombinatie "Cascade", Vlaardingen, en verbouwd bij Werf Figee, Vlaardingen als sportvisser.
Later verkocht aan H.P. van het Slot, Zierikzee, voor trips van uit Burghsluis en later vanuit Vlissingen. 1981 verkocht aan Compania Suplidora y de Navegacion S.A., Panama, 1983 verkocht aan Kitson Vickers, Ltd., Plymouth, en opgelegd te Exmouth. 1984 verkocht aan P. Goodliffe, Exmouth, en Sea Mill Salvage voor sloop.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Eigenlijk een wonder dat de Forto van Pilon in 1971 ontkwam aan de slopershamer, dat lot trof immers toen zóveel kustertjes. Weliswaar mooie schepen, maar door schaalvergroting en de snelle opkomst van het houtpakkettenvervoer, vroegtijdig uitgerangeerd. Economisch afgeschreven, technisch nog lang niet. Al wil ik niet beweren dat dit ook voor de Forto gold. In 1927 als Batavier VII gebouwd had het schip er al dik veertig jaar opzitten en dan mag je ook van technisch afgeschreven spreken. De laatste jaren van zijn bestaan had de Forto niet het fijnste werk gedaan. Kolen van Emden naar de centrale in Itzehoe en ongebluste kalk terug. Ik vond het een imposant schip zoals het met leeg getrokken ballasttanks in Delfzijl opgelegd lag. En dan zie je ineens 'volk' aan dek en schroefwater 'aan de kont'. Wat is daar loos? Gelukkig heb ik toevallig mijn Agfa Clackje bij me en kan ik het vertrek van de Forto vastleggen. Mijn 'piratenbootje' want dat vond ik, die uitstraling had de zwarte Forto. Dat het schip nog een kortstondig tweede leven als sportvisser in België tegemoet ging hoorde ik pas later. Achteraf denk ik wel eens was dit toch niet zo'n handig schip voor dat doel. Er stond een langzaamlopende motor in die alleen beneden kon worden bediend. Maar wie ben ik. De Quiet Waters is in 1978 in Gent gesloopt.
In elk geval een 'oldie', mooi of niet, dat moet ieder maar voor zichzelf uitmaken.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Gazelle
Afbeelding
De 'haringjager' Gerda Maria van Parlevliet & v.d. Plas uit Katwijk. Wie kan meer vertellen hoe dat destijds in z'n werk ging?
Afbeelding
De Golina met de mini Cooper van Gerrit Duiker aan dek...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hierbij een foto van de 2e Gerda Maria, die van 1972 de ex Bamse.
gr. Harry

Afbeelding
Gerda Maria ex Bamse
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
jelle

Bericht door jelle »

Afbeelding

De Twente van Leslie Spurling.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

White Swan.....Casablanca

Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Afbeelding

Hier een volledig merk, compleet met de houtmerken


Afbeelding

Hier zoals de Gramsbergen erbij ligt. Als we aannemen dat ze in zoutwater vaart en dat het zomer is, dan ligt ze ver uit haar Houtvaart Zomermerk (HZ). Misschien is het een mooie winterdag, maar ook dan ligt ze nog uit het Houtvaart Wintermerk (HW).
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Rebel van 1950. Gebouwd als Lydia bij Sander, Delfzijl. Een schip met een kleurrijke geschiedenis. In 1988 uitgebrand en voor de sloop verkocht. Weer in de vaart gebracht als Rebel, na vele omzwervingen en een vlucht uit Holland, belandt zij uiteindelijk in Afrika, weer als Lydia. Is nu defintief gesloopt in Afrika in 2003(?). Op de foto in King's Lynn in maart 1989:

...foto...
Plaats reactie