Wijnne & Barends

van: www.kustvaartforum.com
Mark

Wijnne & Barends

Bericht door Mark »

        • wijnne & barends.jpg
          wijnne & barends.jpg (164.86 KiB) 5699 keer bekeken
In navolging van andere grote en bekende rederijen uit Groningen weer eens een Delfzijlster bedrijf: Wijnne & Barends.
Om af te trappen een viertal schepen uit de huidige generatie schepen.

..foto..
Bij Niestern Sander wordt het stuurhuis geplaatst op de NORA. Dit schip was de opmaat voor de laatste nieuwbouw serie van 1.999 BRT, hierna kwamen de NOLA, NONA en NOVA in de vaart. Bijzonder aan deze serie schepen zijn de trapeze vormige luiken, die een deklast hout overbodig maken.

..foto..
Een lading hout, aangevoerd door de IRINA, in 1997 door Niestern Sander opgeleverd. Tijdens dit bezoek is tevens de bekende PSL (Parallel Side Loader) van het schip verwijderd.

..foto..
De CHRISTINA maakt deel uit van de serie schepen met het meeste laadvermogen, namelijk 4.235 BRT. Deze schepen werden wederom door Niestern Sander gebouwd. In 1999 kwam de CLAUDIA in de vaart, gevolgd door de CLARISSA, CHRISTINA en als laatste in 2000 de CARINA.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Bericht door p.arendz »

Mooi initiatief Mark!

Wijnne & Barends is per slot van rekening de maatschappij die als een van de eersten haar schepen een opvallende kleur gaf.
Inmiddels alweer een poosje geleden heb ik een digitale (gescande) versie opgedaan van het boekje dat verscheen ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan in 1955.
Omdat ik het oorspronkelijk webstek niet zo snel kan terugvinden heb ik het maar even bij mijzelf klaar gezet:
https://www.math.rug.nl/~peter/Kustvaart/WB
Inmiddels is er natuurlijk wel het een en ander veranderd. :wink:

Hartelijke Groet,
---Peter.
Kabeljauwtje

Bericht door Kabeljauwtje »

Ha mensen!

hierbij wat fotos van de Isabel in de middensluis te IJmuiden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de mazzl, Kabeljauw
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Isabel met geen W & B in de schoorsteen:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Claudia aan de kade te Leixous:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Carina, spreekt voor zich:
Afbeelding
Foto: ©J. Sins
RJ

Bericht door RJ »

Eric schreef
Ankerwinch in elkaar, luiken die niet wilden, een PSL die in 5 maanden tijd 20 pakken hout over heeft gezet, en een maand lang per tros met winch en kaastander werd verreden, MK troubles, enz.
Die 20 pakketten had als oorzaak vast het onvolprezen hydraulisch klampsysteem waarbij de stuwadoors overbodig waren met als gevolg dat er meer mensen op de kaai stonden als voorheen.
Eric

Bericht door Eric »

Nee, helaas niet, want dan was het probleem eenvoudig op te lossen geweest. Die dingen zaten vol electronica, en Bailey, de fabrikant van dat ding, maakt havenkranen en kermisatracties (vandaar dat die laatste de naam veelvuldig aan boord voor de kraan werd gebruikt) en ze hadden bepaald geen ervaring met trillings, vorst en vocht bestendig maken van apparatuur. Bovendien zat het monster zo complex in elkaar dat er maar een paar storingsmonteurs waren die er verstand van hadden.
In Manty wilde het ding helemaal niets meer, een uit NL ingevlogen monteur (Finse monteurs hadden al een dag tevergeefs gezocht) had 6 uur nodig om de rij-rem te lichten, zodat wel hem konden verrijden mbv de kaapstand achter en verhaalkop voor.
En dat hebben we een maand volgehouden.
De eerste twee, die op de Marie Christine en Helene stonden, waren diesel-hydraulisch, ook een ander concept. Die deden het, ondanks het vele onderhoud en de vele storingen, eigenlijk nog het beste.
Als Maroffje besteedde je 80% van je tijd aan die kraan.
De behuizing had van die uitneembare panelen zoals je bij kermisatracties wel ziet. Maar meeswtal deed hij zijn werk wel, als je hem nodig had, en dat wsas in dat pulpcharter elke reis.
Die pneumatische haken werkten ook goed, alleen brak er wel eens een slangetje. Maar dat was maar een kleinigheid.
Wel bewerkelijk dus, die PSL's waren een stuk simpeler. Als hij het niet deed, kon je er donder op zeggen dat dat de hele dag zo zou blijven.
En dat was op een rare manier toch handig, je wist waar je aan toe was.
Dus in die zin waren ze wel weer betrouwbaar, stuk is en blijft stuk.

Mvg,
Eric
RJ

Bericht door RJ »

He Eric,

Ik bedoel eigenlijks dat klampsysteem wat een tijdje getest is op de reis Hudiksvall-Amsterdam, waarbij op de pakketten een trapezevormig balkje was gemonteerd waar een klamp omheen klampte.
De eerste reizen werd er ook nog een sling omheen gegooid voor het geval dat Billey of het Frame het niet deed maar het idee heeft het volgens mij niet gered.
Veel storingen kwamen naar mijn idee ook bij Duinkerken weg, eerst rommel laden en dan schoonspuiten met een middel wat nog agressiever was naar mijn idee.
Maar ze hebben ervan geleerd als ik het reclamefoldertje zie over de 7000 tonners met luikenwagen.
Gegroet
Eric

Bericht door Eric »

Hey RJ,
Die ongebluste kalk uit Duinkerken was inderdaad ook een killer, maar niet de oorzaak van de storingen in de kraan.
Na veel experimenteren bleek fosforzuur het enigste middel te zijn waarmee je het schip weer toonbaar kreeg, maar dat werkte zoals een polijstmiddel, dus kan je wel nagaan hoe milieuvriendelijk dat was, en hoe goed voor de gezondheid.
Die klamp waar je het over hebt ken ik niet, nooit mee te maken gehad.
Ben in '99 weggegaan bij W&B, had voor mijn rangen op de Claudia en Constance gevaren, wereldwijd, maar toen ik in 97 met m'n S1 op zak weer terug kwam bij de club, werd ik zeer tegen mijn wens in steeds maar weer in de baltic op die 3000 tonners gezet.
De Mathilde was de druppel, k.tboot, geweldige crew die echter door kantoor behoorlijk in de steek werd gelaten, en op de TD een klungel die met de bestellijsten z'n kont afveegde (Zaten er drie, twee goede en één die geen moer vestand had, wilde dat we, toen de hydromotor van de ankerwinch kapot was, met de handvijzel voor de trekbouten van de HoMo het anker, 7 lengtes, binnen zouden halen. Wat een verstand.....) . De MK had nieuwe ring en steeksleutels besteld, in Delfzijl heb ik die vent in zijn kraag gepakt, op de dag van vertrek, om te vragen waar de bestellingen van de afgelopen drie maanden bleven. Kregen we mondjesmaat het één en ander, waaronder voor de MK steek-ring sleutels uit de 5 guldenbak van de Gamma.
Die dingen bogen al krom als je er naar keek.
Afijn, noem geen namen, de kenners weten over wie ik het heb.
De Mathilde was voor mij de laatste druppel, en toen ik het aanbod kreeg om bij GenChart te gaan varen heb ik die met beide handen aangenomen.
Moet er overigens wel bij zeggen dat ik tot de Mathilde altijd prettig gevaren heb bij W&B, en men op kantoor tot dat moment altijd veel aandacht had voor zijn zeevarendpersoneel. Ik was echter geheel uitgekeken op de Baltic, ken de koersen daar nóg uit m'n hoofd, en wilde wel weer eens iets anders. Niettemin een goede club om voor te varen.
Mvg,
Eric
Plaats reactie