Ach, het is ook in 2 delen gebouwd, voorschip in Polen, achterschip in Nederland.
Gevalletje gespleten persoonlijkheid, of dubbele nationaliteit?
Of hebben ze de verkeerde secties aan elkaar gelast?
De eigenaar is hetzelfde gebleven, de duitse rederij Erwin Strahlmann (https://www.reederei-strahlmann.de).
Ik denk dat de vlag dan ook gelijk blijft, nl. Antigua & Barbuda (POR St. John's)
Gr. Jan Willem
Nieuw(s) van de werven
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:21
Vanmiddag even langs het Winschoterdiep gereden.
In Waterhuizen ligt nog steeds de Bornrif.
Nog steeds geen enkele vorm van aktiviteit op het schip, dat nog door Diete Maas afgebouwd moet worden. Ook aan de New Vita lijkt niet gewerkt te worden. Dat geldt niet voor het nieuwste product van Groningen Shipyards (zoals de werf nu heet), die bezig is met de bouw van binnenvaart tankers.
Een man of 15 Ã 20 waren druk bezig met dit casco, waarvan de naam me ontschoten is. Zo te zien wordt dit weer een dwarsscheepse tewaterlating. De New Vita ligt nl. op de echte helling.
Een ander product van de werf, de Christina.
Geen idee wie dit casco gebouwd heeft. De werf heeft ook een website, https://www.groningen-shipyard.nl, waar echter nog niet veel te zien is.
Gr. Jan Willem
In Waterhuizen ligt nog steeds de Bornrif.
Nog steeds geen enkele vorm van aktiviteit op het schip, dat nog door Diete Maas afgebouwd moet worden. Ook aan de New Vita lijkt niet gewerkt te worden. Dat geldt niet voor het nieuwste product van Groningen Shipyards (zoals de werf nu heet), die bezig is met de bouw van binnenvaart tankers.
Een man of 15 Ã 20 waren druk bezig met dit casco, waarvan de naam me ontschoten is. Zo te zien wordt dit weer een dwarsscheepse tewaterlating. De New Vita ligt nl. op de echte helling.
Een ander product van de werf, de Christina.
Geen idee wie dit casco gebouwd heeft. De werf heeft ook een website, https://www.groningen-shipyard.nl, waar echter nog niet veel te zien is.
Gr. Jan Willem
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:21
De Tasman bij Ferus Smit, bijna gereed voor oplevering.
https://www.scheepswerf-foxhol.nl) ligt momenteel de BBC Portugal voor aanpassing van de motor.
In de loods wordt gewerkt aan een sectie of casco.
Gr. Jan Willem..
Bij Scheepswerf Foxhol (voorm. Bijlholt/Damen Hoogezand, Tijd voor een feestje na alle ellende bij Groningen Shipyard
Gepubliceerd op 21 november 2007, 10:41
Laatst bijgewerkt op 21 november 2007, 10:42
waterhuizen -
Na alle ellende was het eens tijd voor een feestje, zo oordeelden ze bij Groningen Shipyard in Waterhuizen. En daarom werd de tewaterlating van het eerste casco gevierd met een drankje en een hapje. "De mensen hier hebben zo fantastisch gewerkt", zei directeur Günther Schmidt, "dat het tijd was voor wat bier en wat eten."
De tewaterlating van Eiltank 6 was in velerlei opzicht bijzonder, want dit evenement vertelde ook het verhaal van de problemen die zich de afgelopen maanden op de werf afspeelden. Zo was het bijvoorbeeld een zijwaartse tewaterlating en die was meer dan dertig jaar geleden voor het laatst op die werf (voorheen Van Diepen, voorheen Maas) uitgevoerd. Sinds er een helling is wordt die gebruikt voor tewaterlatingen, maar die helling is door de rechter toebedeeld aan Maas Shipyard, ofwel Diette Doesburg-Maas.
Met het noemen van die naam is meteen de bron van alle consternatie uit de afgelopen maanden genoemd. Diette Doesburg-Maas deed een paar maanden geleden de werf over aan haar schoonzoon Günther Schmidt, die er Groningen Shipyard stichtte. Groningen Shipyard zou als onderaannemer helpen bij de voltooiing van de twee laatste schepen die Maas nog in portefeuille had.
Maar met die schepen gaat het net als met Maas voorheen: ruzies, rechtszaken en weinig voortgang met de bouw. Schmidt en zijn schoonmoeder zien elkaar alleen nog in de rechtbank.
Op de werf vertoeven daarom drie schepen: twee onafgebouwde van Diette Doesburg en één waar wel de vaart in zit, die van Groningen Shipyard. En die kon te water, zij het niet via de helling.
De expertise voor een zijwaartse tewaterlating – het schip wordt in feite vanaf de wal in het water gegooid - werd binnengehaald via Niestern, Bodewes en De Hoop. "Want hier weten we niet meer hoe het moet", zei Günther Schmidt.
Schmidt liep te stralen. Want de Eiltank is het bewijs van het succes van Groningen Shipyard. Schmidt: "In drie maanden hebben we een casco van 560 ton gebouwd. Dat is een hele mooie prestatie want we zijn wel vanaf nul begonnen. Maar iedereen is, na de voorgeschiedenis, heel erg gemotiveerd."
Groningen Shipyard zal zich vooral toeleggen op staalbouw. Een paar jaar geleden was het ondenkbaar daarmee geld te verdienen, maar alle werven over de hele wereld zijn voor jaren volgeboekt. En dus wordt het zelfs aantrekkelijk in een land met hoge salarissen staalbouw te plegen.
Bron: DvhN.nl
Gepubliceerd op 21 november 2007, 10:41
Laatst bijgewerkt op 21 november 2007, 10:42
waterhuizen -
Na alle ellende was het eens tijd voor een feestje, zo oordeelden ze bij Groningen Shipyard in Waterhuizen. En daarom werd de tewaterlating van het eerste casco gevierd met een drankje en een hapje. "De mensen hier hebben zo fantastisch gewerkt", zei directeur Günther Schmidt, "dat het tijd was voor wat bier en wat eten."
De tewaterlating van Eiltank 6 was in velerlei opzicht bijzonder, want dit evenement vertelde ook het verhaal van de problemen die zich de afgelopen maanden op de werf afspeelden. Zo was het bijvoorbeeld een zijwaartse tewaterlating en die was meer dan dertig jaar geleden voor het laatst op die werf (voorheen Van Diepen, voorheen Maas) uitgevoerd. Sinds er een helling is wordt die gebruikt voor tewaterlatingen, maar die helling is door de rechter toebedeeld aan Maas Shipyard, ofwel Diette Doesburg-Maas.
Met het noemen van die naam is meteen de bron van alle consternatie uit de afgelopen maanden genoemd. Diette Doesburg-Maas deed een paar maanden geleden de werf over aan haar schoonzoon Günther Schmidt, die er Groningen Shipyard stichtte. Groningen Shipyard zou als onderaannemer helpen bij de voltooiing van de twee laatste schepen die Maas nog in portefeuille had.
Maar met die schepen gaat het net als met Maas voorheen: ruzies, rechtszaken en weinig voortgang met de bouw. Schmidt en zijn schoonmoeder zien elkaar alleen nog in de rechtbank.
Op de werf vertoeven daarom drie schepen: twee onafgebouwde van Diette Doesburg en één waar wel de vaart in zit, die van Groningen Shipyard. En die kon te water, zij het niet via de helling.
De expertise voor een zijwaartse tewaterlating – het schip wordt in feite vanaf de wal in het water gegooid - werd binnengehaald via Niestern, Bodewes en De Hoop. "Want hier weten we niet meer hoe het moet", zei Günther Schmidt.
Schmidt liep te stralen. Want de Eiltank is het bewijs van het succes van Groningen Shipyard. Schmidt: "In drie maanden hebben we een casco van 560 ton gebouwd. Dat is een hele mooie prestatie want we zijn wel vanaf nul begonnen. Maar iedereen is, na de voorgeschiedenis, heel erg gemotiveerd."
Groningen Shipyard zal zich vooral toeleggen op staalbouw. Een paar jaar geleden was het ondenkbaar daarmee geld te verdienen, maar alle werven over de hele wereld zijn voor jaren volgeboekt. En dus wordt het zelfs aantrekkelijk in een land met hoge salarissen staalbouw te plegen.
Bron: DvhN.nl
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:21
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:21
Dank je Cai.
Woensdag kunnen we weer aan het werk, dan wordt de Hartwig Scan om 11:30 in Delfzijl verwacht.
Het schip is als Lifter tewatergelaten maar gaat weer gewoon als Hartwig Scan door het leven.
Dit weekend werd er nog met man en macht aan de kranen gewerkt.
De voertaal was dan ook overwegend Duits op de werf. Oké, nog ééntje dan van het zusje, de OSC Victoriadiep, om het af te leren.. Gr. Jan Willem
Woensdag kunnen we weer aan het werk, dan wordt de Hartwig Scan om 11:30 in Delfzijl verwacht.
Het schip is als Lifter tewatergelaten maar gaat weer gewoon als Hartwig Scan door het leven.
Dit weekend werd er nog met man en macht aan de kranen gewerkt.
De voertaal was dan ook overwegend Duits op de werf. Oké, nog ééntje dan van het zusje, de OSC Victoriadiep, om het af te leren.. Gr. Jan Willem