Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
EFFECTIEF

Wie weet?

Bericht door EFFECTIEF »

Beste mensen,
ik weet niet of de volgende vraag hier thuis hoort, maar ik probeer het:

Omstreeks de jaren 1920 bestond er de maatschappij "Middellandse Zeevaart Compagnie" met o.a. het schip "Heerenveen". (bouwjaar 1919 / De Groot & van Vliet / bwnr. 67)
Uit het werfarchief van De Groot & van Vliet blijkt dat er voor dezelfde maatschappij (in 1922?)
nog een schip gebouwd is (bouwnr. 69). Helaas is het archief over dat bouwnr. verder niets te vinden. Weet iemand misschien welk schip dit kan zijn geweest?

Jullie reactie is van harte welkom.

Huib van Vliet
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: MIDDELLANDSE ZEEVAART COMPAGNIE

Bericht door Theo Horsten »

Hallo Huib,

Ik begrijp het niet zo goed: de HEERENVEEN was bouwnummer 67. Volgens Miramar was ze van 1920, maar dat is verder niet zo belangrijk.
Ik vind daarna van de Middellandse Zee Compagnie ook nog de JONGE JACOBUS die in 1924 aan de vloot werd toegevoegd, maar oorspronkelijk bij De Groot & Van Vliet, in 1921 als bouwnummer 77, gebouwd was voor Wambersie als SLOT WEENA.
Hoe kunnen er in dat ene jaar 10 bouwnummers zijn?
Dat geeft je nog steeds de naam van nummer 69 niet, maar ik wilde het toch even onder je aandacht brengen, al wist je daar mogelijk alles al van. :wink:
Louis A

Re: MIDDELLANDSE ZEEVAART COMPAGNIE

Bericht door Louis A »

Volgens mijn gegevens zijn er na W.O. 1- drie schepen besteld nl.: Slot Weene, Slot Loevestein en Slot Honingen.
De Slot Weena en Slot Loevestein bij De Groot & van Vliet, Slikkerveer en de Slot Honingen bij Scheepswerf De Waal, Nijmegen. Zie artikel in de Blauwe Wimpel van 12-1994 blz. 440-441-442.
EFFECTIEF

Re: MIDDELLANDSE ZEEVAART COMPAGNIE

Bericht door EFFECTIEF »

Beste mensen,
bedankt voor jullie reacties.

Hieronder de gegevens zoals ik die heb gevonden in het archief van de werf:
bwnr. 67: "Heereveen" , Zeevrachtstoomschip voor Middellandse Zeevaart Compagnie
bwnr. 77: "Slot Weena", Zeevrachtstoomschip; order via Machinefabriek & Scheepswerf P. Smit Jr, Rotterdam. / Algemene Stoomvaart Mij., Rotterdam
bwnr. 78: "Slot Loevestein", Zeevrachtstoomschip; order via Machinefabriek & Scheepswerf P. Smit Jr, Rotterdam. / Algemene Stoomvaart Mij., Rotterdam

Kennelijk hebben de Alg. Stoomvaart Mij en Middellandse Zeevaart Compagnie dus connecties met elkaar.

Inderdaad is mijn vraag over bwnr. 69 nog niet beantwoord; toch zou er bij dit bouwnummer sprake zijn van een "zeevrachtstoomschip".

Groeten,
Huib van Vliet
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: MIDDELLANDSE ZEEVAART COMPAGNIE

Bericht door Theo Horsten »

De Algemene Stoomvaart Maatschappij wás van Wambersie, maar bestond slechts tien jaar.
The Ships List meldt hierover het volgende:
Algemeene Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam 1914-1924

The shipbrokers firm of Wambersie & Zoon founded in 1914 Algemeene Stoomvaart Maatschappij at Rotterdam and ordered three fruit carriers with passenger accommodation from British yards, the first two ships were delivered to the company and the third the steamer VAN STIRUM was seized by the British government due to World War One.
The ships carried passengers and mostly bananas from the Dutch Colony Surinam to Rotterdam.
This was not a great success due the inferiority of the Surinam bananas and World War 1 and the ships were sold in 1917 to Atlantic Fruit Company.

In 1921 three cargo ships were ordered from Dutch yards with the prefix SLOT but in 1924 the Algemeene Stoomvaart Maatschappij was liquidated and the three cargo ships were sold to the Middellandsche Zeevaart Compagnie also in Rotterdam
.
Het derde "Slot"-schip was de SLOT HONINGEN, in 1922 gebouwd bij De Waal in Zaltbommel en in 1924 naar de Middellandsche Zee Compagnie als JONGE CATHARINA. In 1925 gezonken in de Wielingen na een aanvaring met de Clan Monroe.
Jaap de Roode RIP
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:34

Re: MIDDELLANDSE ZEEVAART COMPAGNIE

Bericht door Jaap de Roode RIP »

Volgens Miramar ( https://www.miramarshipindex.org.nz/ ) heeft de MERWEDE 1917 het bouwnummer 67 en de HEERENVEEN bouwnummer 69. Weet niet of dat juist is.
Vriendelijke groet
Jaap
EFFECTIEF

Re: MIDDELLANDSE ZEEVAART COMPAGNIE

Bericht door EFFECTIEF »

Jaap,
bedankt voor je reactie.
Volgens de werfarchieven zou de Heere(n)veen bwnr. 67 zijn en gebouwd in 1919 / oplevering febr. 1920.
Bij nr. 69 staat alleen genoteerd: Middellandse Zeevaart Compagnie /
zeevrachtstoomschip / 1922.

Ik ga verder op zoek.

Groeten,
Huib
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet???

Bericht door Jan van der Doe »

@ Frans,

Re: Drijvende bolders

Maar weet iemand of dit ook in sluizen voor de zeevaart voorkomt?

Ik denk het niet Frans, ik zou niet weten waar de zeevaart een groot verval in de kolk heeft dat het enig nut heeft, de drijvende bolders.
Behalve dan het Welland Canal en daar wordt de draad op de lier doorgehaald of gevierd.
Op de lakers staan verhaal lieren en de meeste zeeschepen zijn er ook mee uitgerust. De oudere schepen deden het altijd op de kop van de anker lier en de lier op het achterdek.
Bij sluis 7 wordt er geexperimiteerd met een systeem, dat de draden niet meer nodig zijn en tot zover schijnt het te werken en praat men er over om het bij alle sluizen toe te passen.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet???

Bericht door Jan van der Doe »

[quote="Fluks"]Een paar dagen geleden heb ik het ss "Rotterdam" bezichtigd.Twee dingen vielen me op.Waarom heeft men deze rollen vastgelast en waar maakte men de touwen of kettingen om de trossen af te stoppen aan vast(direct om de bolders soms)?Groeten,Arie.

Er misschien afgebrand Arie zo dat de walslurpen er niet over struikelen.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie