Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
Gert Schouwstra
Berichten: 3834
Lid geworden op: 28 okt 2006 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra » 30 aug 2019 21:50

Er staat een foto op Marhisdata uit 1948 met maar 1 mast.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.


Zeepaardje
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15

Re: Wie weet?

Bericht door Zeepaardje » 31 aug 2019 08:06

1887-bm-076-ms-servus-1938_jpg.jpg
1887-bm-076-ms-servus-1938_jpg.jpg (78.94 KiB) 777 keer bekeken





Dat is een foto van de proefvaart in 1948, toen ze een andere motor kreeg.
Waarschijnlijk zijn toen ook de twee masten verwijderd en vervangen door een mast in het midden.
Het fotootje van de SERVUS in een sluis is waarschijnlijk genomen in Delfzijl.

Gr. Zeepaardje.

Gert Schouwstra
Berichten: 3834
Lid geworden op: 28 okt 2006 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra » 31 aug 2019 11:43

Het moment lijkt me wel logisch. Want om de oude Brons via het ruim uit te kunnen bouwen en de nieuwe Industrie te plaatsen moest de fundering van de achtermast ook worden losgemaakt. En in de oorlog zal er niet zoveel aan verbouwd zijn, tenzij het om militaire redenen was.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Roy
Berichten: 3786
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy » 24 sep 2019 17:22

In de "Remark", bouwjaar 1936, stond een K.H.Deutz van 300 apk., 6 cilinder, 4 takt, e.w., d.o., type; RV6M345.
Mijn vraag is hoeveel omw./ min. maakte dit type motor ?.

B.V.D., m.v.g., Roy

Gert Schouwstra
Berichten: 3834
Lid geworden op: 28 okt 2006 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra » 24 sep 2019 17:58

Roy type 345 was de voorloper van de 545. Ontworpen in de jaren '30.
Ik ken ze van 250 pk bij 250 rpm en 300 pk bij 280-300 rpm.
Er was er zelfs een van 400 pk bij 330 rpm.
Je had 4, 6 en 8 cilinder uitvoeringen. Dit type had nog geen oplading, dat kwam pas bij type 545.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Roy
Berichten: 3786
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy » 24 sep 2019 20:57

Hartelijk dank Gert.
Ik had er al op gehoopt dat jij met een antwoord zou komen !. :wink:

m.v.g., Roy

Gert Schouwstra
Berichten: 3834
Lid geworden op: 28 okt 2006 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra » 24 sep 2019 21:53

graag gedaan Roy,
De opvolger type 545 had dus dezelfde boring x slag van 279 x 457 mm, maar was beter gebalanceerd en maakte 375 toeren. Voor dt type was ook oplading mogelijk, aangeduid door de letter B. De R duidt aan dat de motor direct omkeerbaar was, dat waren de meesten.

Zonder oplading:
(R)V6M 545 - 500 pk
(R)V8M 545 - 660 pk
Met oplading:
(R)BV6M 545 - 1000 pk
(R)BV8M 545 - 1320 pk
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Roy
Berichten: 3786
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy » 25 sep 2019 09:20

Bedankt voor de aanvullingen Gert.
Met het type 545 heb ik veel gevaren. Dat was met name op ex Damco tankers in de Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart vloot.

m.v.g., Roy

Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Wie weet?

Bericht door Tinus Brand » 29 sep 2019 16:04

Hallo Zeepaardje....Op je vraag waar de Servus in de sluis ligt moesten we gissen. Ik kom zojuist dezelfde foto tegen op facebook en daar wordt door Wollie Visscher vermeld dat het schip in de Kolksluis in Zwartsluis ligt en dat hij de foto heeft uit het Album Hist.Ver.Zwartsluis. Het gebouw welke zichtbaar is bij de kop zou nu Brasserie de Albatros aan de Marktstraat kunnen zijn....met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.

Binnenvaarder
Berichten: 1442
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder » 20 okt 2019 11:09

Zie regelmatig foto's van Port Hedland met veel bulkcarriers langs de laadpieren..
Mijn vraag: hoeveel ton wordt er ca per uur per laadportaal geladen? Moet wel behoorlijk wat zijn gezien het aantal schepen die hier komen en gaan.

Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)



Plaats reactie