Pagina 167 van 188

Re: Wie weet?

Geplaatst: 31 aug 2019 09:06
door Zeepaardje
1887-bm-076-ms-servus-1938_jpg.jpg
1887-bm-076-ms-servus-1938_jpg.jpg (78.94 KiB) 2013 keer bekeken





Dat is een foto van de proefvaart in 1948, toen ze een andere motor kreeg.
Waarschijnlijk zijn toen ook de twee masten verwijderd en vervangen door een mast in het midden.
Het fotootje van de SERVUS in een sluis is waarschijnlijk genomen in Delfzijl.

Gr. Zeepaardje.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 31 aug 2019 12:43
door Gert Schouwstra
Het moment lijkt me wel logisch. Want om de oude Brons via het ruim uit te kunnen bouwen en de nieuwe Industrie te plaatsen moest de fundering van de achtermast ook worden losgemaakt. En in de oorlog zal er niet zoveel aan verbouwd zijn, tenzij het om militaire redenen was.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 24 sep 2019 18:22
door Roy
In de "Remark", bouwjaar 1936, stond een K.H.Deutz van 300 apk., 6 cilinder, 4 takt, e.w., d.o., type; RV6M345.
Mijn vraag is hoeveel omw./ min. maakte dit type motor ?.

B.V.D., m.v.g., Roy

Re: Wie weet?

Geplaatst: 24 sep 2019 18:58
door Gert Schouwstra
Roy type 345 was de voorloper van de 545. Ontworpen in de jaren '30.
Ik ken ze van 250 pk bij 250 rpm en 300 pk bij 280-300 rpm.
Er was er zelfs een van 400 pk bij 330 rpm.
Je had 4, 6 en 8 cilinder uitvoeringen. Dit type had nog geen oplading, dat kwam pas bij type 545.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 24 sep 2019 21:57
door Roy
Hartelijk dank Gert.
Ik had er al op gehoopt dat jij met een antwoord zou komen !. :wink:

m.v.g., Roy

Re: Wie weet?

Geplaatst: 24 sep 2019 22:53
door Gert Schouwstra
graag gedaan Roy,
De opvolger type 545 had dus dezelfde boring x slag van 279 x 457 mm, maar was beter gebalanceerd en maakte 375 toeren. Voor dt type was ook oplading mogelijk, aangeduid door de letter B. De R duidt aan dat de motor direct omkeerbaar was, dat waren de meesten.

Zonder oplading:
(R)V6M 545 - 500 pk
(R)V8M 545 - 660 pk
Met oplading:
(R)BV6M 545 - 1000 pk
(R)BV8M 545 - 1320 pk

Re: Wie weet?

Geplaatst: 25 sep 2019 10:20
door Roy
Bedankt voor de aanvullingen Gert.
Met het type 545 heb ik veel gevaren. Dat was met name op ex Damco tankers in de Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart vloot.

m.v.g., Roy

Re: Wie weet?

Geplaatst: 29 sep 2019 17:04
door Tinus Brand
Hallo Zeepaardje....Op je vraag waar de Servus in de sluis ligt moesten we gissen. Ik kom zojuist dezelfde foto tegen op facebook en daar wordt door Wollie Visscher vermeld dat het schip in de Kolksluis in Zwartsluis ligt en dat hij de foto heeft uit het Album Hist.Ver.Zwartsluis. Het gebouw welke zichtbaar is bij de kop zou nu Brasserie de Albatros aan de Marktstraat kunnen zijn....met groet, Tinus

Re: Wie weet?

Geplaatst: 20 okt 2019 12:09
door Binnenvaarder
Zie regelmatig foto's van Port Hedland met veel bulkcarriers langs de laadpieren..
Mijn vraag: hoeveel ton wordt er ca per uur per laadportaal geladen? Moet wel behoorlijk wat zijn gezien het aantal schepen die hier komen en gaan.

Mvg.
Geert

Re: Wie weet?

Geplaatst: 20 okt 2019 13:34
door k-k
Hallo Geert, Hieronder in de link wat gegevens van verschillende laadpieren. Indrukwekkende cijfers. Voor "ons vroegere werk" een slagje te groot. Gr. Klaas

https://www.pilbaraports.com.au/Port-of ... facilities