Pagina 169 van 188

Re: Recherchevaartuig Oostmahorn in 1919/1920

Geplaatst: 21 okt 2019 11:29
door Grashapper
Dank voor de snelle reactie, je zit denk ik in de goede richting, het is volgens mij de "Laman de Vries", tenminste, die zat er rond 1928, maar ik weet niet 100% zeker of dat het schip was wat er in 1919/1920 gestationeerd was.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 21 okt 2019 11:37
door Jan Stolp
viewtopic.php?f=4&t=7402&p=466518&hilit ... es#p466518
Het moet toch een ander schip geweest zijn dan de Laman de Vries.

Groeten
Jan

Re: Wie weet?

Geplaatst: 21 okt 2019 11:52
door Grashapper
Dank Jan, inderdaad, als de "Laman de Vries" pas in 1928 in dienst kwam, zoek ik dus de voorganger van dit schip.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 21 okt 2019 19:34
door krukas
Het is waarschijnlijk de Petronella Snooy deze lag omstreeks deze tijd op station te Oostmahorn
De Petronella Snooy was een zeilvaartuig met motor-hulpvermogen.
Veel succes met het boek. Hendrik Steen Oostmahorn

Re: Wie weet?

Geplaatst: 21 okt 2019 23:50
door Allen
Helaas geen naam. (PETRONELLA SNOOY?????)

Zoek op Google naar:
Start - Douanefoto's en Douanevaartuigen
douane.atspace.eu › historische-douanevaartuigen

Krijg de link niet gekopieerd en hier geplaatst. :?

Als men de link geopend heeft:
Scroll naar beneden naar het kopje "Overige historische vaartuigen"

Onderstaande afbeelding staat onder de letter L
Rechercheboot001.JPG
Rechercheboot001.JPG (100.88 KiB) 1397 keer bekeken


Het bijschrift bij bovenstaande afbeelding.
Rechercheboot001a.JPG
Rechercheboot001a.JPG (15.42 KiB) 1397 keer bekeken



Uit het Jaarboek Belastingdienst 1917. (pagina 150 & 151)
Rechercheboot002.JPG
Rechercheboot002.JPG (28.6 KiB) 1397 keer bekeken
Rechercheboot002a.JPG
Rechercheboot002a.JPG (37.2 KiB) 1397 keer bekeken


Knipsel
Rechercheboot003.JPG
Rechercheboot003.JPG (50.75 KiB) 1391 keer bekeken

Re: Wie weet?

Geplaatst: 22 okt 2019 01:07
door Grashapper
Beste mensen,

Ik ben erg blij met deze informatie! Hartelijk dank hiervoor!

Re: Wie weet?

Geplaatst: 22 okt 2019 11:02
door Gert Schouwstra
In Delpher vind je nog meer over dit schip. In 1938 kwam er zelfs een feuilleton over de Petronella Snooy uit.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 22 okt 2019 11:05
door Grashapper
Bedankt voor de tip Gert; ik ga eens kijken op Delpher; nu heb ik tenminste een naam om mee te zoeken (en gelukkig een naam waarmee je niet veel nutteloze 'bijvangst' hebt)!

vertaling Engelse termen

Geplaatst: 23 okt 2019 00:22
door Grashapper
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een goede vertaling van enkele Engelse scheepvaarttermen uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Het gaat om de volgende passage (ik geef hem maar helemaal om ook de context erbij te hebben):

"The ships were 410 feet long overall, 390 feet long between perpendiculars, 46 feet in beam and 27.5 feet in depth. Under normal conditions, when fully loaded, there was about 10 feet of freeboard. Average draft was about 24 feet. There were three types of vessels, most with a 40 foot forecastle, 121 foot long bridge deck and 47 foot long poop. Their hulls had 2 decks and 8 watertight bulkheads. In their engine rooms they each had one double reduction steam turbine engine producing up to 2,500 shaft horsepower. Steam was fed to the turbines from 3 oil firing watertube boilers."

Re: Wie weet?

Geplaatst: 23 okt 2019 19:26
door k-k
Laat ik eens een poging wagen. De schepen waren 410 voet lang (lengte over alles), 390 voet lang tussen de loodlijnen, 46 voet breed met 27,5 voet holte. Onder normale omstandigheden was er ongeveer 10 voet vrijboord. Gemiddelde diepte was ongeveer 24 voet. Er waren 3 soorten schepen, de meeste met een 40 voet lang voorschip, 121 voet lang brugdek en 47 voet lang achterschip. Hun romp had 2 dekken en 8 waterdichte schotten. In hun machinekamer had elk schip een stoomturbine met dubbele vertraging die 2.500 as-PK's af kon geven. Stoom voor de turbines kwam van 3 oliegestookte waterpijpketels. Een ding is me niet duidelijk. Depth=holte=afstand tussen kiel en bovenste doorlopende dek. Draft=diepgang=afstand tussen kiel en geladen waterlijn. Trek je die twee van elkaar af dan blijft er freeboard=vrijboord=afstand tussen waterlijn en bovenkant van het vrijboorddek over. Maar 27,5-24=3,5 en geen 10 zoals vermeld in de tekst. Meer kan ik er niet van maken grashapper. Gr. Klaas.