Wie weet?
Wie weet? iets over dit soort koopvaardij sloepen?
Wie weet iets over dit soort sloepen?
Uit overlevering in de familie heb ik begrepen dat deze sloep een reddingsloep zou zijn uit de koopvaardij, rond of net voor de WO2
Ik kan alleen weinig foto's en of plaatjes van dit soort sloepen vinden.
Het opvallende aan deze stalen sloep is dat hij diagonaal geklonken is. plaatjes van de gehele sloep zijn hier https://bhs20.lvbhb.nl/BHS/show1ship.php?id=MTUwMTg= bij de LVBHB te vinden.

alle info en of onderzoeksrichtingen zijn welkom
mvg Merik
Uit overlevering in de familie heb ik begrepen dat deze sloep een reddingsloep zou zijn uit de koopvaardij, rond of net voor de WO2
Ik kan alleen weinig foto's en of plaatjes van dit soort sloepen vinden.
Het opvallende aan deze stalen sloep is dat hij diagonaal geklonken is. plaatjes van de gehele sloep zijn hier https://bhs20.lvbhb.nl/BHS/show1ship.php?id=MTUwMTg= bij de LVBHB te vinden.

alle info en of onderzoeksrichtingen zijn welkom
mvg Merik
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
- Locatie: Bergen lb
Re: Wie weet?
Hoi Merik,
Meestal werden in het verleden de sloepen van hout gebouwd. Veelal in de overnaadse bouwwijze, die je ook wel bekend zal zijn. Verder werden er ook gladde houten sloepen gebouwd. Die waren veelal van teak en de bouwwijze was ook diagonaal. In dit geval wil dit zeggen dat er een binnen- en buitenhuid was die diagonaal op elkaar geklonken of geschroefd waren. Deze waren na tewaterlating niet zo lek als de overnaadse sloepen.
Stalen sloepen werden er ook veel gebouwd, maar over het algemeen werden die gewoon met langsgangen geklonken. Je komt ze nog wel tegen, veelal als motorjacht opgebouwd. Maar de diagonale bouwwijze in staal, die jij hier toont, is voor mij onbekend. Ik kan me ook de voordelen van kostenbesparing of gewichtsbesparing niet voorstellen.
mvrgr Jan de Waard
Meestal werden in het verleden de sloepen van hout gebouwd. Veelal in de overnaadse bouwwijze, die je ook wel bekend zal zijn. Verder werden er ook gladde houten sloepen gebouwd. Die waren veelal van teak en de bouwwijze was ook diagonaal. In dit geval wil dit zeggen dat er een binnen- en buitenhuid was die diagonaal op elkaar geklonken of geschroefd waren. Deze waren na tewaterlating niet zo lek als de overnaadse sloepen.
Stalen sloepen werden er ook veel gebouwd, maar over het algemeen werden die gewoon met langsgangen geklonken. Je komt ze nog wel tegen, veelal als motorjacht opgebouwd. Maar de diagonale bouwwijze in staal, die jij hier toont, is voor mij onbekend. Ik kan me ook de voordelen van kostenbesparing of gewichtsbesparing niet voorstellen.
mvrgr Jan de Waard
Re: Wie weet?
De huidgangen over de sloep lopen als op het plaatje hieronder aangegeven.
[url]http://www.advertentiex.nl/ad-klassieke-zeilsloep-65364?in=Drenthe-Watersport[/url]
Merik
Er is een zeilsloep die ook diagonaal geklonken zou zijn "klinkbink"[url]http://www.advertentiex.nl/ad-klassieke-zeilsloep-65364?in=Drenthe-Watersport[/url]
Merik
Re: Wie weet?
Hier nog een plaatje van een diagonaal geklonken sloep. Voor zover ik me herinner van dunne gegalvaniseerde staalplaat. Helaas zijn de gangen niet te zien. Gr. Klaas.