De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.
Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.
Het kasboek van 1939 van de Pascholl is ook bewaard gebleven en de scans hiervan worden nu eerst geplaatst.
Aangezien er veel ongeschreven ruimte zit tussen de bedragen en het opgetelde bedrag vermeld ik het totaal in de omschrijving.
Uit het kasboek zijn dit de laatste scans van 1939 van de uitgaven en ontvangsten van de Pascholl, de bladzijden in het kasboek zijn genummerd
en vanaf blz. 28 bevatten ze o.a. de debet/credit rekening van kapitein K. Schipper.
Merkwaardig is dat het kasboek niets vermeld over december 1939.
en vanaf blz. 28 bevatten ze o.a. de debet/credit rekening van kapitein K. Schipper.
Merkwaardig is dat het kasboek niets vermeld over december 1939.
Uit het kasboek de debet/credit rekening van kapitein K. Schipper.
-
- Contacteer:
Mij vallen in elk geval twee dingen op.
- er werden regelmatig gratificaties uitbetaald. Aan wie?
- fooien worden gegeven in centen, en ook zo bijgehouden. (of zou het een manier zijn om kasverschillen weg te werken)
- er werden regelmatig gratificaties uitbetaald. Aan wie?
- fooien worden gegeven in centen, en ook zo bijgehouden. (of zou het een manier zijn om kasverschillen weg te werken)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
@Gert, de gratificatie kon wel eens voor de kapitein zelf zijn, het staat steeds bij zijn loon en fooien voor de havenarbeiders (?).
Na deze bladzijden uit het kasboek van de Pascholl volgen er nog een paar.
De laatste bladzijden uit het kasboek van 1939 waarin niet alleen de kas werd bijgehouden maar ook de reizen van 1939.
Het loon van de bemanning stond achterin in het kasboek op ongenummerde bladzijden.
Het loon van de bemanning stond achterin in het kasboek op ongenummerde bladzijden.
Ik heb de periode vóór en tijdens de 2e. Wereldoorlog over de reizen en wetenswaardigheden van de kustvaarder Pascholl behandeld en ga nu
verder met als start het scheepsdagboek, internationaal certificaat van uitwatering en de diepgang. De plaats en datum geven een mooi beeld
van de Engelse havens die bezocht zijn, opmerkelijk is dat zij op 13 februari 1946 voor het eerst na de oorlog weer in haar thuishaven Delfzijl was.
verder met als start het scheepsdagboek, internationaal certificaat van uitwatering en de diepgang. De plaats en datum geven een mooi beeld
van de Engelse havens die bezocht zijn, opmerkelijk is dat zij op 13 februari 1946 voor het eerst na de oorlog weer in haar thuishaven Delfzijl was.