BEN GERNAAT

van: www.kustvaartforum.com
Hugo Plokker
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2017 19:52

Re: BEN GERNAAT

Bericht door Hugo Plokker »

Afscheid van een e-mail vriend.

Gisteren, zaterdag 3 februari 2018, hebben Wilma en ik, in Goutum de indrukwekkende uitvaartplechtigheid van Ben bijgewoond. Baukje hield een mooie toespraak over hun eerste ontmoeting en hun leven, Saskia vertelde over haar vader. Ben's jongere en oudere broer hielden een luchtige toespraak over zijn jeugd, zijn wel 100.000 coaster foto's en mappen vol met krantenknipsels enzovoort en realiseerden zich nu dat Ben een autoriteit op kustvaartgebied was, zijn schoonzussen memoreerden humorvol de verschillen tussen Ben en Baukje. Een oude schoolvriend vertelde dat hij in hun jonge jeugd dezelfde hobby had als Ben "coasters fotograferen" en dat ze op zaterdag op de fiets het Winschoterdiep afreden. Aan het eind van zijn toespraak legde hij een sigaar op de kist van Ben: Voor onderweg Ben...... Secretaris Jacob Slagter van de WSS NNB sprak over Ben en zijn zeer lange periode als voorzitter van de World Ship Society Noord Nederland Branche.

Ben heb ik op zaterdag 9 september 1995 om 4 uur s'middags leren kennen. De dag ervoor had ik contact gehad met scheepswerf van Diepen over een Duits "zusterschip" van de Bree Helle. Men vertelde dat er de volgende dag vijf tewaterlatingen zouden zijn in het Winschoterdiep, inclusief een grootscheepse Open dag van bijna alle werven aldaar, het zou voor de scheepsbouw in Groningen een unieke dag worden. Gelijk naar Wilma gebeld: "Wil, we gaan morgen met de jongens (3) naar Groningen.” Het werd een regenachtige dag, maar we wilden niets missen van het spektakel. Aan het eind van de middag waren we allemaal doorweekt. Op de terugweg wilde ik toch nog even langs van Diepen Waterhuizen waar de Bree Helle was gebouwd. De ernaast gelegen scheepswerf Pattje had ook een open dag. Ik zou er even snel kijken. Wilma en de jongens zouden in de auto blijven. De WSS NNB had daar een grote tafel met coaster foto's onder glasplaten. Achter de tafel zat Ben en ik zag voor het eerst - met verbazing - een nooit eerder geziene foto van de Bree Helle, als Lina in 1940. Wilma heeft er nog een foto van gemaakt: Ben achter de tafel, ik ervoor. Kort daarna - vrijdag 15 september schreef ik Ben een brief... Geachte heer Gernaat.. De brief en foto heb ik nog steeds.
Het was de eerste en de enige keer dat ik Ben heb ontmoet. Wel ontstond er e-mail contact. In de loop der jaren werd dat steeds frequenter, het ging niet alleen meer over coasters alleen. Ben liet ons altijd weten wanneer hij met Baukje weer een week naar Wischhafen ging, naar zijn geliefde kustvaartmuseum. Onze oudste zoon woont daar in de buurt. Helaas vielen onze bezoeken aan onze zoon en van Ben aan het museum nooit samen. Ben en Baukje zouden we bijna op 30 juli 2014 ontmoeten, aan de Schlei. Ze hadden daar een vakantie huisje gehuurd en wij waren daar met onze boot op zoek naar nazaten van de eigenaar van de Arn VII uit Arnis. Nog steeds i.v.m. de zoektocht naar het zusterschip van de Bree Helle. Maar door andere planningen en de echt warme dagen liep het anders. Na de plechtigheid sprak ik met Ben's broers, ze vertelden dat zij er toen ook waren, zij "met de tent".

Op onze jaarlijkse vakantie tochten met onze boot naar Hamburg en de Oostzee, afgelopen jaar naar Stockholm, maakte ik jaarlijks honderden foto's van schepen onderweg. Ik stuurde ze na de vakantie altijd naar Ben en schreef erbij: Ben, zet maar op het kustvaartforum welke je de moeite waard vindt. Ben stuurde altijd de link, als ze erop stonden. Op 6 december 2017 had hij nog een oude foto op het forum geplaatst die Wilma 12 juli 2005 had gemaakt van een oude VIC. Twee weken later schreef Ben: Hallo Hugo, onderstaand een link naar een foto van jou, kun je nog iets vertellen over de foto zoals waar precies genomen. 1 foto vult nu al zes pagina's. Als ik Ben mailde, kreeg ik altijd binnen een dag bericht terug en dat was wederzijds. Dus schreef ik: Ben ik zal m'n best doen, mezelf en Wilma kennende, zal Wilma er nog veel meer van die VIC hebben gefotografeerd. Dezelfde avond nog een stuk of 8 foto's, naar Ben gestuurd: viewtopic.php?f=1&t=7686&start=70

Onlangs kreeg ik van een vriend een oud foto album te leen, met 134 zwart wit foto's die hij als matroos bij Müller & Co had gemaakt. Ben zou hebben genoten van deze foto's: een bijzondere oude schoenendoos met prachtige jaren '50 foto's van Müller coasters.

Tijdens de uitvaartplechtigheid was het niet een foto sessie van schepen, maar van "Ben" zelf. Bij het zien hiervan dacht ik: echt jammer dat we elkaar maar slechts een keer hebben ontmoet. Ook realiseerde ik me dat ik afscheid heb genomen van een echte en ook een zeer bijzondere vriend waar ik nagenoeg wekelijks e-mail contact mee had. Hier is een onvoorstelbaar abrupt einde aan gekomen. Er stonden nog zoveel scheepsfoto's, ook unieke oude, "op stapel" voor Ben. Maar ook, dat het maken van foto's van zeeschepen in de vakantie voor Ben er nooit meer zal zijn. Het zal erg moeilijk zijn de camera te laten liggen, zoals in het Kielerkanaal. Het passeren van de vele zeeschepen op onze vaartochten zal voor ons altijd een nagedachtenis zijn aan Ben !

Ben, Wilma en ik wensen jou een behouden vaart en napeinzend tijdens de lange terugreis naar huis: Je laat bij ons een heel grote leegte achter.

Hugo en Wilma Plokker, Hellevoetsluis.
Hugo Plokker
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2017 19:52

Re: BEN GERNAAT

Bericht door Hugo Plokker »

9 september 1995, Bij werf Pattje Waterhuizen. Ben zit in het midden.
Bijlagen
Ben.jpg
Ben.jpg (307.58 KiB) 1938 keer bekeken
Hugo Plokker
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2017 19:52

Re: BEN GERNAAT

Bericht door Hugo Plokker »

Vandaag 30 januari 2024: een memorabele dag 5 jaar geleden overleed onze gepassioneerde en toegewijde beheerder maar vooral bijzonder aardige vriend coaster expert Ben (Gernaat).
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: BEN GERNAAT

Bericht door George Robinson »

A good friend, always remembered.
Groeten
George in Hull
hdofferhoff
Berichten: 320
Lid geworden op: 30 dec 2004 19:33

Re: BEN GERNAAT

Bericht door hdofferhoff »

De tijd gaat nog sneller dan je denkt want het is inmiddels alweer 6 jaar geleden .
Mvg. Huub .
Nordmark71
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 sep 2006 23:29
Locatie: Rendsburg/Duitsland
Contacteer:

Re: BEN GERNAAT

Bericht door Nordmark71 »

Bis zum heutigen Tage ist es mir schier unbegreiflich, dass Ben nicht mehr unter uns weilt. Als exzellenter Kenner der Küstenschiffahrt in Europa wurde ich recht früh auf ihn aufmerksam und da wir dieses Interesse gemeinsam teilten, war es klar, dass wir schnell zueinander finden mussten. Ben stand mir jeder Zeit mit seinem Wissen und vielen Bildern zur Seite und ergänzte es fast immer mit interessantem Hintergrundwissen. Anfragen meinerseits wurden stets schnellstens beantwortet. Sowohl im Kustvaartforum, als auch im deutschen Pendant dazu, im Forum Schiff, wo Ben mir häufig bei der Moderation des Threads "Weselmänner und andere alte Kümos" behilflich war. Umso mehr erschütterte mich die Nachricht von seinem Tod, die ich erst eine Woche nach dem Ableben erhielt. Ein Schock, der eigentlich bis heut anhält.

Ben, Du fehlst uns unendlich!

Ruhe in Frieden mein Freund. Ich werde Dich niemals vergessen.

Deiner Familie wünsche ich auf diesem Wege alles Gute!

Arne aus Rendsburg
Leslie Spurling
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mar 2012 11:55
Locatie: Bonnie Scotland

Re: BEN GERNAAT

Bericht door Leslie Spurling »

I find it hard to think that 5 years has already passed since Ben left our community. He was a man who was generous with sharing his knowledge and the coverage of the old ships on Kustvaartforum has lost the momentum that he once injected with vigour. We are all growing old and there are fewer of us left to regale the memories of the 50's and 60's which Ben would regularly create as a discussion topic. I am glad that I got to meet him in Delfzijl.
Zeepaardje
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15
Locatie: Anna Paulowna

Re: BEN GERNAAT

Bericht door Zeepaardje »

Dear Lesley,

Dank voor Uw mooie woorden ter nagedachtenis van Ben Gernaat.
Hij heeft mij er ooit toe aangezet om een eigen topic (Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V.) te beginnen. Dank zij zijn nimmer aflatende hulp ben ik daar in geslaagd. Ondanks dat ik hem persoonlijk nooit heb ontmoet, voel ik zijn afwezigheid tot op de dag van vandaag.

Regards, Johan.

Dear Lesley,

Thank you for your beautiful words in memory of Ben Gernaat.
He once encouraged me to start my own topic (Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V.). Thanks to his unwavering help, I succeeded. Even though I never met him personally, I feel his absence to this day.

Regards, Johan.
Leslie Spurling
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mar 2012 11:55
Locatie: Bonnie Scotland

Re: BEN GERNAAT

Bericht door Leslie Spurling »

Well said, Johan.

Today, there are a few individuals who just copy images of Dutch coasters from the internet and create Facebook pages with their name attached. Ben would not have done that - he would have shared his own images and also his knowledge to bring their histories to life. That was the measure of the man in portraying the lengthy history of the kleine handelsvaart - he was also invaluable in identifying ships where the name was not evident.

I am not surprised that he offered you such encouragement and I am glad that it all worked out well!

mvg


Leslie
Plaats reactie