Kustvaarder "Safe" (1939)
Geplaatst: 08 mei 2019 17:43
Beste forumlezers,
Net lid geworden van het forum en heb al met heel veel plezier rondgekeken. Wat een hoop gezamenlijke kennis en ervaringen om te delen!
Zelf ben ik sinds kort de gelukkige eigenaar van de bouwtekeningen van het schip de "Safe" (SAlomons-FEenstra). Mijn opa was kapitein-eigenaar en is op 28 jarige leeftijd (eind 1939) met man en muis vergaan in de Oostzee, vlak onder Falsterbo. Waarschijnlijk op een mijn gevaren. Nooit is er iets van het schip teruggevonden. Maar lang leve internet: via een leuke omweg kwam ik dus de (9) bouwtekeningen op het spoor. Nu digitaal beschikbaar
Nu ik de tekeningen heb wil ik, niet gehinderd door enige kennis van modelbouw, het schip graag als varend model nabouwen. Met twee rechter handjes en veel lezen/leren op dit forum en het modelbouwforum (waar ik overigens verschillende zelfde gebruikers zie) moet ik heel ver komen.
Maar ik heb eerst allerlei vragen waarvoor ik denk hier heel goed terecht kan:
1. Hoe ziet het stuurwerkwerk eruit dat op het stuurhuisdek staat getekend als een rechthoekje? In de detailtekening lijkt het om een kettingaandrijving te gaan, maar hoe heeft dat gefunctioneerd? Zijn hier andere foto's/tekeningen van beschikbaar? ik kan ze niet vinden online. En als ik de foto bekijk van de proefvaart lijkt er over het dek een soort goot te lopen, onder de reddingssloepen door, tot naast het stuurhuis. Kan het zijn dat daar de stuurketting in lag?
2. Wat zijn de verdikkingen (3x) van voor tot achter over de huid? Het zijn niet de klinknaden. Zijn dit stootranden? Lijken geen houten randen te zijn?
3. De laatste vraag (voorlopig:)) gaat over een details op de opbouwtekening: ik zie daar rondjes getekend die ik niet kan thuisbrengen. Ze komen terug in de tekening met de verblijven. Lijken 'gaten' te zijn. Het lijkt om beluchtingen te gaan, ik zie zoiets terug op de foto. Maar... ook op het voordek zie ik ze staan op tekening. Hoe zijn dergelijke luchtpijpjes waterdicht te krijgen!?
Ben erg benieuwd wie er zoveel weet
Reinoud
Net lid geworden van het forum en heb al met heel veel plezier rondgekeken. Wat een hoop gezamenlijke kennis en ervaringen om te delen!
Zelf ben ik sinds kort de gelukkige eigenaar van de bouwtekeningen van het schip de "Safe" (SAlomons-FEenstra). Mijn opa was kapitein-eigenaar en is op 28 jarige leeftijd (eind 1939) met man en muis vergaan in de Oostzee, vlak onder Falsterbo. Waarschijnlijk op een mijn gevaren. Nooit is er iets van het schip teruggevonden. Maar lang leve internet: via een leuke omweg kwam ik dus de (9) bouwtekeningen op het spoor. Nu digitaal beschikbaar
Nu ik de tekeningen heb wil ik, niet gehinderd door enige kennis van modelbouw, het schip graag als varend model nabouwen. Met twee rechter handjes en veel lezen/leren op dit forum en het modelbouwforum (waar ik overigens verschillende zelfde gebruikers zie) moet ik heel ver komen.
Maar ik heb eerst allerlei vragen waarvoor ik denk hier heel goed terecht kan:
1. Hoe ziet het stuurwerkwerk eruit dat op het stuurhuisdek staat getekend als een rechthoekje? In de detailtekening lijkt het om een kettingaandrijving te gaan, maar hoe heeft dat gefunctioneerd? Zijn hier andere foto's/tekeningen van beschikbaar? ik kan ze niet vinden online. En als ik de foto bekijk van de proefvaart lijkt er over het dek een soort goot te lopen, onder de reddingssloepen door, tot naast het stuurhuis. Kan het zijn dat daar de stuurketting in lag?
2. Wat zijn de verdikkingen (3x) van voor tot achter over de huid? Het zijn niet de klinknaden. Zijn dit stootranden? Lijken geen houten randen te zijn?
3. De laatste vraag (voorlopig:)) gaat over een details op de opbouwtekening: ik zie daar rondjes getekend die ik niet kan thuisbrengen. Ze komen terug in de tekening met de verblijven. Lijken 'gaten' te zijn. Het lijkt om beluchtingen te gaan, ik zie zoiets terug op de foto. Maar... ook op het voordek zie ik ze staan op tekening. Hoe zijn dergelijke luchtpijpjes waterdicht te krijgen!?
Ben erg benieuwd wie er zoveel weet
Reinoud