Tijdens WO2 door bezetter gevorderde kusters

van: www.kustvaartforum.com
Plaats reactie
WillemDeGraaf
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2020 18:02

Tijdens WO2 door bezetter gevorderde kusters

Bericht door WillemDeGraaf »

Goedenavond,

Bedankt voor het toelaten tot dit forum en ik zal me even kort voorstellen. Ik ben Willem de Graaf, 60 jaar en ik heb zelf wel gevaren, maar niet op een coaster.

Reden dat ik graag lid van dit forum wilde worden (onder meer) is het volgende:
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden er, tussen alle "nog veel ergere gebeurtenissen door", onder meer schepen door de Duitsers gevorderd.

Ik ben op zoek naar informatie over twee kusters, de "Wijnhaven" en de "Glashaven" van de "Europeesche Kustvaart Maatschappij" (Van Uden) die in dec 1942 gevorderd werden. Het gaat mij specifiek om de periode dat zij gevorderd waren, dus vanaf eind '42 tot (met een marge) pakweg 1946.
Wat moesten deze schepen doen, wat vervoerden ze, "van waar, naar waar", zijn ze bijv. in bombardementen terecht gekomen, wie was de bemanning?

Is er op dit forum wellicht iemand die mij een kant op kan sturen waar mogelijkerwijs "iets" bekend is over wat er met deze schepen gebeurde? Het gaat specifiek om de periode dat zij gevorderd waren.

Ik ben benieuwd...

Vriendelijke groet!
Willem
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Tijdens WO2 door bezetter gevorderde kusters

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Willem, welkom op ons forum.

De GLASHAVEN en de WIJNHAVEN zijn in 1941 aangekocht door Van Uden.
Eemsbode 23-09-1941: "Het motorschip 'CONDOR', kapitein R. Pomp, thuis behorende te Gasselternijveen is verkocht aan de Internationale Kustvaart te Rotterdam. De 'Condor' is in 1937 gebouwd bij de Scheepswerf 'Gideon' te Groningen onder klasse Bureau Veritas en is voorzien van 150 P.K. Deutsche Werke motor voorzien."

In december 1942 in beslag genomen en in beheer van Transportunternehmen Duisburg, Duisburg. December 1944 in Rotterdam opgelegd. Na de oorlog terug aan de eigenaar. Vanaf september 1945 staat het schip weer in de scheepvaartberichten.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
WillemDeGraaf
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2020 18:02

Re: Tijdens WO2 door bezetter gevorderde kusters

Bericht door WillemDeGraaf »

(ik hoop dat ik dit op de juiste plek type, als reactie op Gert Schouwstra, bedoel ik ;-)

Hartelijk dank Gert!

Maar.... (begrijp me aub niet verkeerd hoor, want ik ben echt blij met je reactie)

het gaat mij juist om wat er zich in de periode dat deze schepen gevorderd waren, afgespeeld heeft. Ik weet dat ze "op Noorwegen" gevaren hebben... en niet meer dan dat.

Ik wil absoluut niemand kwetsen, maar het zou kunnen dat het gevoelig ligt bij (nabestaanden van) ex-opvarenden. Mijn Opa was in elk geval in '43 en '44 kapitein op de Wijnhaven en de Glashaven, vandaar mijn interesse
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Tijdens WO2 door bezetter gevorderde kusters

Bericht door Gert Schouwstra »

Willem dit is prima, zolang het gaat om geschiedenis en feiten is hier op dit forum alle ruimte. De gevoeligheden zijn er wel, maar we kunnen het er respectvol met elkaar over hebben. Ik vraag me in dit geval bijvoorbeeld af of de bemanningen niet door van Uden waren georganiseerd om een beetje op de schepen te passen. Van Uden wordt na de oorlog genoemd als een anti-Duits bedrijf. Het zou interessant zijn om alles eens op een rijtje te krijgen, maar ik kan er ook heel weinig over vinden.

In de Blauwe Wimpel van oct 1948 staat dit artikel:
Nadat de heer Johan van 't Hoff Sr. in 1933 was gestorven, werd het bedrijf kort voor en gedurende de oorlog ernstig getroffen door het verlies van haar directeuren Cornelis en Johan van 't Hoff Jr. De vloot leed eveneens zware verliezen; vijf zeeschepen met ruim 40.000 ton d.w. gingen door oorlogshandelingen verloren.
Dit waren de Veerhaven, Delfshaven, IJselhaven, Waalhaven en Parkhaven. Verder is het kleine m.s. Zalmhaven gedurende de oorlog in de monding van de Gironde tot zinken gebracht. In de strijd ter zee hebben 26 zeelieden die tot het personeel van van Uden behoorden, hun leven gelaten. Van het m.s. IJselhaven, getorpedeerd 6 Juni 1941, kwamen 21 leden van de bemanning om het leven.
Van het s.s. Delfshaven, getorpedeerd op 6 Augustus 1942, is een stoker-olieman omgekomen. Van het s.s. Parkhaven, dat de 7e juli 1944 door het geallieerde opperbevel als blockship bij de invasie van Normandië werd bestemd en daar tot zinken werd gebracht, heeft de derde machinist het leven verloren. Van het s.s. Hobbema, dat voor de Nederlandse regering voer en dat op 3 November 1942 werd getorpedeerd zijn de (tot het personeel van van Uden behorende) gezagvoerder en eerst machinist omgekomen.
De vierde machinist van het s.s. Blitar, de zoon van één der directeuren van van Uden, verloor het leven toen dit schip van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd op 5 April 1943 werd getorpedeerd.
Bij de opbouw van het bedrijf na de bevrijding, heeft de firma haar terrein van werkzaamheden verder uitgebreid door het in aanbouw geven van kustvaartuigen en het aankopen van motortankschepen, waardoor .........
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Tijdens WO2 door bezetter gevorderde kusters

Bericht door Gert Schouwstra »

Er bestaat een boek "150 jaar Van Uden". Ik heb het niet, maar het zou zo maar kunnen dat hier nog meer informatie in staat.
https://www.klondyke.nl/boek/100184/gj- ... r-van-uden
Ik zie het op verschillende sites te koop staan.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
WillemDeGraaf
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2020 18:02

Re: Tijdens WO2 door bezetter gevorderde kusters

Bericht door WillemDeGraaf »

Beste Gert,

Bedankt voor het delen van jouw zienswijze (ik kijk er nu toch ook anders naar) en voor het stuk uit de Blauwe Wimpel.

Kort geleden kreeg ik van "Van Uden" al een PDF-scan van die pagina's uit het jubileumboek (waar jij ook over schreef) die over deze schepen gaan. Ik vond/vind dat uiteraard erg vriendelijk van ze.

Ik beperk me tot de periode 1943/1944:
Over de "Wijnhaven" staat daar helaas geen informatie in.
Over de "Glashaven" wel; Deze werd in december 1942 door de Duitsers in beslag genomen en kwam onder beheer van Transport Unternehmung Duisburg. De kuster werd ingezet langs de Noorse kust. In december 1944 werd zij in Rotterdam opgelegd.

Ik heb nog wat vragen om meer informatie uitstaan, onder meer bij een geschiedkundige vereniging in Duitsland. De kans is bijzonder klein, maar voor het geval dat er nog een archief van 'Transport Unternehmung Duisburg' bestaat, dan hoop ik op dat spoor gezet te worden.

Al met al: Het is natuurlijk geen zaak van leven of dood, maar voor mij privé wel iets waarover ik heel graag zoveel mogelijk te weten kom.

Nogmaals bedankt,
Vriendelijke groet,

Willem
Plaats reactie