Groninger Kustvaart zonder Wagenborg is niet kompleet.
gr. Huug
Koninklijke Wagenborg.
Smokkelrivier
Ja, ook de Geulborg kwam ( als Gilbert Sea ) één keer te vaak op de Miami River, op 5 juni 2001 werd ze opgepakt met ca 35 kg cocaïne.
Op 17 maart 2002 werd ze afgezonken.
Hartelijke Groet,
---Peter.
Op 17 maart 2002 werd ze afgezonken.
Hartelijke Groet,
---Peter.
Koninklijke Wagenborg
Al geruime tijd heeft Wagenborg ook een aantal volcontainerschpen (zgn. R-serie). Hoewel Wagenborg een traditie heeft van nieuwbouw, zijn deze schepen op vaak 2e hands gekocht of overgenomen tijdens de nieuwbouw. De laatste aanwinst in deze is de RHONEBORG, ex EUROPEAN EXPRESS ex Vroon B.V..
Gegevens/"geschiedenis":
Naam: EUROPEAN EXPRESS, IMO nummer: 9031064
Bouwjaar: 1992. Roepnaam:
Rederij: Vroon B.V., Breskens
Lengte l.l./o.a.: 163,75/173,60m GT: 19.573
Breedte: 28,80m Nt: 5.871
Holte: 16,80m Dwt: 16.570
Diepgang: 9,00m TEU: 1.472
Motor: 13.367 pk – 4tew 8 cil Stork-Wartisila diesel, 9.829 kW
Snelheid: 19 kn Bouwnr.: 1018
Gebouwd bij: Verolme Scheepswerf, Heusden
Te water: -1992 Oplevering: 01-01-1993
Bijzonderheden:
Aanv. : Op stapel gezet voor Legacy Shipping, Willemstad, NA (Joon). Bouwopdracht bij faillissement Joon overgenomen door Oost-Atlanic Lijn (OAL) onder de naam ATLANTIC SURPRISE. Bouw later overgenomen door Vroon B.V., Breskens.
1993 : EUROPEAN EXPRESS
1993-1996 : FRESHWATERBAY, in charter P&O
1996-2000 : ZIM AUSTRALIA, in charter ZIM
2000-2002 : EUROPEAN EXPRESS
29-07-2002: RHONEBORG, Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl - PEDS
03-03-2003: RHONEBORG, Wagenborg Rederij B.V., Delfzijl - PEDS
Gegevens/"geschiedenis":
Naam: EUROPEAN EXPRESS, IMO nummer: 9031064
Bouwjaar: 1992. Roepnaam:
Rederij: Vroon B.V., Breskens
Lengte l.l./o.a.: 163,75/173,60m GT: 19.573
Breedte: 28,80m Nt: 5.871
Holte: 16,80m Dwt: 16.570
Diepgang: 9,00m TEU: 1.472
Motor: 13.367 pk – 4tew 8 cil Stork-Wartisila diesel, 9.829 kW
Snelheid: 19 kn Bouwnr.: 1018
Gebouwd bij: Verolme Scheepswerf, Heusden
Te water: -1992 Oplevering: 01-01-1993
Bijzonderheden:
Aanv. : Op stapel gezet voor Legacy Shipping, Willemstad, NA (Joon). Bouwopdracht bij faillissement Joon overgenomen door Oost-Atlanic Lijn (OAL) onder de naam ATLANTIC SURPRISE. Bouw later overgenomen door Vroon B.V., Breskens.
1993 : EUROPEAN EXPRESS
1993-1996 : FRESHWATERBAY, in charter P&O
1996-2000 : ZIM AUSTRALIA, in charter ZIM
2000-2002 : EUROPEAN EXPRESS
29-07-2002: RHONEBORG, Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl - PEDS
03-03-2003: RHONEBORG, Wagenborg Rederij B.V., Delfzijl - PEDS
hoy,
Een beetje nostalgie,een midscheepse brug, de Dollard, hier in charter voor Wagenborg.
Naam:Dollard
Bouwjaar:1939
IMO:5082209
Roepletters:PDRM
Maatschappij:"Poppo Dekker (kant.Wagenborg) Groningen"
Werf:"Gebr. van Diepen Waterhuizen (837)"
BRT:362
DWT:570
L.o.a. x br. x h,:54,26x8,66x2,99
Aandrijving:4T 8 cil. Humb.-Deutz (280x450)
Vermogen:400 rpk
Knopen:10
Bijzonderheden:"Te water als DOLLARD*.
In 1939 naar Zweden als SIGVARD*.[Rederi SVEA]
In 1946 nieuwe motor: 2TE 8 cil. Crossley Bros (205x345) 480 rpk en 10 knopen.
In 1959 naar Triëst, zelfde naam.
In 1960 CRISTINA-F*, Savona.
In 1968 naar Palermo.
In 1977 SIRENA.
In 1977 naar Limasol.
Eind juli 1977 na vertrek uit Warri vermist, 2 maanden later in september werd bekend dat schip op 16 augustus was gezonken, pos. 10°35'NB en 15°42'WL.
De bemanning werd gered."
Een beetje nostalgie,een midscheepse brug, de Dollard, hier in charter voor Wagenborg.
Naam:Dollard
Bouwjaar:1939
IMO:5082209
Roepletters:PDRM
Maatschappij:"Poppo Dekker (kant.Wagenborg) Groningen"
Werf:"Gebr. van Diepen Waterhuizen (837)"
BRT:362
DWT:570
L.o.a. x br. x h,:54,26x8,66x2,99
Aandrijving:4T 8 cil. Humb.-Deutz (280x450)
Vermogen:400 rpk
Knopen:10
Bijzonderheden:"Te water als DOLLARD*.
In 1939 naar Zweden als SIGVARD*.[Rederi SVEA]
In 1946 nieuwe motor: 2TE 8 cil. Crossley Bros (205x345) 480 rpk en 10 knopen.
In 1959 naar Triëst, zelfde naam.
In 1960 CRISTINA-F*, Savona.
In 1968 naar Palermo.
In 1977 SIRENA.
In 1977 naar Limasol.
Eind juli 1977 na vertrek uit Warri vermist, 2 maanden later in september werd bekend dat schip op 16 augustus was gezonken, pos. 10°35'NB en 15°42'WL.
De bemanning werd gered."
Iselmar, eerste ‘ice-runner’, in afbouwfase
Bij Scheepswerf Peters B.V. te Kampen is bouwnummer 1205 (m.s. Iselmar) in afbouwfase.
Van dit nieuwe type ‘ice-runner’ worden, naar verluidt, acht stuks in Kroatië (bouwnummers 1205, 1206, 1207, 1208, 1014, 1209, 1210 en 1211) gebouwd en drie (bouwnummers 1011, 1012 en 1013) in Kampen. De schepen zijn ontwikkeld door de werf, betrokken reders en Wagenborg Shipping B.V. Opdrachtgever voor de bouw van de Iselmar is de familie Roel Oldekamp in Lemmer. De verwachte oplevering vindt plaats in week 33 in Harlingen. Van deze serie volgt in week 37 bouwnummer 1011 (m.s. Storm) voor Kustvaart Harlingen B.V., waarna de bouwnummers 1207, 1208 en 1014 (weliswaar een Kampens bouwnummer, maar bouw in Kroatië) in 2007 worden opgeleverd. In week 46 staat de oplevering gepland van bouwnummer 1206, dat als Harns voor Kustvaart Harlingen B.V. in de vaart wordt gebracht. De daaropvolgende bouwnummers 1012 en 1013 zijn gepland voor 2007. De algemene gegevens van de ‘ice-runners’ luiden: lengte over alles 89,99 meter, loodlijnlengte 84,95 meter, breedte 12,50 meter, holte 8,00 meter, DWAT 3600 ton. Voortstuwing geschiedt door een 1800 kW Wärtsilä 9L20.
Bron: Wagenborg.nl
Bij Scheepswerf Peters B.V. te Kampen is bouwnummer 1205 (m.s. Iselmar) in afbouwfase.
Van dit nieuwe type ‘ice-runner’ worden, naar verluidt, acht stuks in Kroatië (bouwnummers 1205, 1206, 1207, 1208, 1014, 1209, 1210 en 1211) gebouwd en drie (bouwnummers 1011, 1012 en 1013) in Kampen. De schepen zijn ontwikkeld door de werf, betrokken reders en Wagenborg Shipping B.V. Opdrachtgever voor de bouw van de Iselmar is de familie Roel Oldekamp in Lemmer. De verwachte oplevering vindt plaats in week 33 in Harlingen. Van deze serie volgt in week 37 bouwnummer 1011 (m.s. Storm) voor Kustvaart Harlingen B.V., waarna de bouwnummers 1207, 1208 en 1014 (weliswaar een Kampens bouwnummer, maar bouw in Kroatië) in 2007 worden opgeleverd. In week 46 staat de oplevering gepland van bouwnummer 1206, dat als Harns voor Kustvaart Harlingen B.V. in de vaart wordt gebracht. De daaropvolgende bouwnummers 1012 en 1013 zijn gepland voor 2007. De algemene gegevens van de ‘ice-runners’ luiden: lengte over alles 89,99 meter, loodlijnlengte 84,95 meter, breedte 12,50 meter, holte 8,00 meter, DWAT 3600 ton. Voortstuwing geschiedt door een 1800 kW Wärtsilä 9L20.
Bron: Wagenborg.nl