Veerboten op de Waddenzee.
Re: Veerboten op de Waddenzee.
Mochten jullie in het noorden de Vlieland kwijt zijn!!!!!!
Hier ligt ze nu in Dordrecht dus
groeten
Jan van der Pluijm
Hier ligt ze nu in Dordrecht dus
groeten
Jan van der Pluijm
-
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
- Locatie: Deventer
Re: Veerboten op de Waddenzee.
Uit de digitale Leeuwarder Courant:
Amelanders willen eigen veerdienst opzetten
De tekst:
Een vijftal Amelander ondernemers wil in april 2029 de veerdienst tussen Holwerd en het eiland voor zijn rekening nemen met een eigen rederij.
In dat jaar wordt de concessie voor de veerdienst hoogstwaarschijnlijk Europees aanbesteed. De ondernemers vrezen dat de veerdienst dan ten prooi zal vallen aan spelers die ,,puur voor eigen financieel gewin’’ gaan.
Om mee te kunnen doen aan de aanbesteding hebben de ondernemers zich na twee jaar plannen maken verenigd in een stichting: de Amelander Veerdienst.
Veerdienst als TESO
De ondernemers willen met hun Amelander Veerdienst een dienst naar voorbeeld van de TESO tussen Den Helder en Texel opzetten. ,,Die biedt vrij lage tarieven en de bevolking heeft inspraak'', aldus voorzitter Jur de Vries. ,,Als Amelanders kunnen we nu niets doen aan de problemen.''
De Vries, tevens eigenaar van transportbedrijf Ridder&De Vries, wijst onder meer op de problemen met de vaargeul, waardoor de huidige dienstregeling regelmatig te maken heeft met grote vertragingen. ,,Het eiland maakte zich sterk voor een vijfkwartiersregeling maar de reder ging hier niet in mee. Wij willen juist luisteren naar de bevolking. Een betrouwbare veerdienst is ons belangrijkste doel.''
Als het eiland zelf de veerdienst in handen heeft, denkt De Vries dat Ameland ook sterker staat in Den Haag. ,,We verwachten dat we meer bereiken als we een eenheid zijn. Nu hoort men van het eiland en van de reder verschillende standpunten.''
Duurzaam varen
De werkgelegenheid moet in de plannen van de ondernemers zoveel mogelijk op het eiland blijven, de dienst moet onafhankelijk zijn van het getij en er moet zo duurzaam mogelijk worden gevaren.
Er lopen inmiddels gesprekken met investeerders. ,,Enkele rederijen toonden zich al geïnteresseerd om ons advies te geven maar ook om financieel bij te springen.'' Ook sluit De Vries niet uit dat de Amelander Veerdienst gaat samenwerken met Wagenborg.
Amelanders willen eigen veerdienst opzetten
De tekst:
Een vijftal Amelander ondernemers wil in april 2029 de veerdienst tussen Holwerd en het eiland voor zijn rekening nemen met een eigen rederij.
In dat jaar wordt de concessie voor de veerdienst hoogstwaarschijnlijk Europees aanbesteed. De ondernemers vrezen dat de veerdienst dan ten prooi zal vallen aan spelers die ,,puur voor eigen financieel gewin’’ gaan.
Om mee te kunnen doen aan de aanbesteding hebben de ondernemers zich na twee jaar plannen maken verenigd in een stichting: de Amelander Veerdienst.
Veerdienst als TESO
De ondernemers willen met hun Amelander Veerdienst een dienst naar voorbeeld van de TESO tussen Den Helder en Texel opzetten. ,,Die biedt vrij lage tarieven en de bevolking heeft inspraak'', aldus voorzitter Jur de Vries. ,,Als Amelanders kunnen we nu niets doen aan de problemen.''
De Vries, tevens eigenaar van transportbedrijf Ridder&De Vries, wijst onder meer op de problemen met de vaargeul, waardoor de huidige dienstregeling regelmatig te maken heeft met grote vertragingen. ,,Het eiland maakte zich sterk voor een vijfkwartiersregeling maar de reder ging hier niet in mee. Wij willen juist luisteren naar de bevolking. Een betrouwbare veerdienst is ons belangrijkste doel.''
Als het eiland zelf de veerdienst in handen heeft, denkt De Vries dat Ameland ook sterker staat in Den Haag. ,,We verwachten dat we meer bereiken als we een eenheid zijn. Nu hoort men van het eiland en van de reder verschillende standpunten.''
Duurzaam varen
De werkgelegenheid moet in de plannen van de ondernemers zoveel mogelijk op het eiland blijven, de dienst moet onafhankelijk zijn van het getij en er moet zo duurzaam mogelijk worden gevaren.
Er lopen inmiddels gesprekken met investeerders. ,,Enkele rederijen toonden zich al geïnteresseerd om ons advies te geven maar ook om financieel bij te springen.'' Ook sluit De Vries niet uit dat de Amelander Veerdienst gaat samenwerken met Wagenborg.
-
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
- Locatie: Deventer
Re: Veerboten op de Waddenzee.
Vandaag in de Leeuwarder Courant:
Rederij Doeksen wil lang parkeren in Harlingen op zich nemen
De tekst:
Rederij Doeksen is ‘zeer geïnteresseerd’ in de exploitatie van het lang parkeren in de veerhaven van Harlingen.
De parkeerterreinen worden nu nog uitgebaat door zelfstandige exploitanten. De gemeente Harlingen wil het lang parkeren openbaar aanbesteden. Onlangs nog kondigde Van Meurs - één van de huidige exploitanten - een rechtszaak aan tegen de gemeente om dat te voorkomen.
‘Veel passagiers beschouwen het lang parkeren als onderdeel van hun overtocht en gaan er vaak al vanuit dat het lang parkeren door Doeksen wordt geëxploiteerd. De kwaliteit van de parkeerdiensten heeft dan ook een direct effect op de kwaliteitsbeleving van de veerdienst’, aldus de rederij.
Doeksen heeft een zogeheten incidentele conclusie tot tussenkomst ingediend bij de rechtbank. Op deze manier wil het bedrijf partij worden in de rechtszaak die op dit moment dient tussen de gemeente en Van Meurs.
Rederij Doeksen wil lang parkeren in Harlingen op zich nemen
De tekst:
Rederij Doeksen is ‘zeer geïnteresseerd’ in de exploitatie van het lang parkeren in de veerhaven van Harlingen.
De parkeerterreinen worden nu nog uitgebaat door zelfstandige exploitanten. De gemeente Harlingen wil het lang parkeren openbaar aanbesteden. Onlangs nog kondigde Van Meurs - één van de huidige exploitanten - een rechtszaak aan tegen de gemeente om dat te voorkomen.
‘Veel passagiers beschouwen het lang parkeren als onderdeel van hun overtocht en gaan er vaak al vanuit dat het lang parkeren door Doeksen wordt geëxploiteerd. De kwaliteit van de parkeerdiensten heeft dan ook een direct effect op de kwaliteitsbeleving van de veerdienst’, aldus de rederij.
Doeksen heeft een zogeheten incidentele conclusie tot tussenkomst ingediend bij de rechtbank. Op deze manier wil het bedrijf partij worden in de rechtszaak die op dit moment dient tussen de gemeente en Van Meurs.
-
- Berichten: 28547
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Veerboten op de Waddenzee.
Sier , 73,20 x 15,90 x 1,65 , Bouwjaar 1995 , Werf G. Bijlsma & Zn BV in Wartena , 4 x 952 pk Caterpillar , eigenaar Wagenborg Passagiers BV in Nes
Rederij Wagenborg , ENI 02206010
Foto's gemaakt op 22-08-2018 in Ameland.
https://goo.gl/uH6JqJ
Rederij Wagenborg , ENI 02206010
Foto's gemaakt op 22-08-2018 in Ameland.
https://goo.gl/uH6JqJ
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 28547
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Veerboten op de Waddenzee.
Oerd , 73,20x 15,90 x 1,65 , Bouwjaar 2003 , Werf Bijlsma Shipyard in Lemmer ( Nederland ), 4 x 230 pk Caterpillar , eigenaar Wagenborg Passagiersdiensten BV in Delfzijl , ENI 02607136 , IMO: 9269673
Foto's gemaakt op 22-08-2018 onderweg naar Ameland.
https://goo.gl/434b7w
Foto's gemaakt op 22-08-2018 onderweg naar Ameland.
https://goo.gl/434b7w
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
- Locatie: Deventer
Re: Veerboten op de Waddenzee.
Helaas voor de veerbootliefhebbers: de TESO veerboot SCHULPENGAT (bj 1990) wordt gesloopt.
Bron: TESO-boot Schulpengat gaat naar de sloop
En een artikel op de website www.Schulpengat.nl met meer details:
Schulpengat naar de sloop
Bron: TESO-boot Schulpengat gaat naar de sloop
En een artikel op de website www.Schulpengat.nl met meer details:
Schulpengat naar de sloop
Re: Veerboten op de Waddenzee.
Dat was dan de laatste volledig in Nederland gebouwde veerboot voor rekening van de TESO...………….
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy