Marja ex Zweedse coaster Siljan.
Geplaatst: 16 aug 2005 21:36
Dit schreef Henk-J op 19 juni 2005 over de Siljan bij een ander onderwerp:
Op 18/10/1987 raakte de de "Siljan" (vlag valletta) in grote moeilijkheden ten noorden van Terschelling, ze was namelijk in zinkende. Wijsmuller en Smit hadden geen behoefte om erop uit te varen daar de gehele bemanning inmiddels het schip hadden verlaten. Echter kapt. H.Gorter en bemanning van het betonningsvaartuig "Terschelling dachten daar iets anders over en maakten vast en brachten de "Siljan naar Harlingen.
Dat dit schip na het binnen brengen nog een lange (Nederlandse) toekomst tegemoet zou gaan kon echter niemand bevroeden daar ze echter in zeer slechte staat werd binnen gebracht.
De machinekamer stond ten ten tijde van de berging deels onder water, de opbouw was deels ingedrukt en deels was de reling aan de achterzijde verbogen en weggeslagen, binnen in de verblijven leekt het erop dat er een bom was ontploft.....een enorme ravage.
Het schip werd verkocht aan een plaatselijke sloper, maar voor dat deze de snijbrander er in ging zetten werd het schip verkocht en kwam in Westerbroek terecht (voorm. werf Smit) waar ze werd opgeknapt (Nederlandse belangen) en zowaar in jan. 1989 voer ze uit als "marja" dus ruim een jaar na het bijna zinken.
Echter nu sloeg haar noodlot voor de 2e keer toe en dit maal in de haven en haar geboorteplek het Duitse Brake in jan. 1992, na een zeer korte maar heftige brand in de machinekamer, hierop ging ze naar werf Sander voor evt. bodemschade, maar nu viel dan definitief het doek deze (brand)schade was te groot om haar opnieuw in de vaart te brengen dit terwijl haar eigenaar erg tevreden over haar was.
Ook nu was het niet afgelopen,....
Het schip werd verkocht aan de Haan welke opzoek was naar een schip ter vervanging van zijn (door brand verloren gegaan) watersportwinkelschip.
Nog voordat de vergunningen rond waren stond er al een geraamte op het schip wat het restaurant zou gaan worden en waren er al grote gaten in de romp gemaakt waar later ramen in zouden worden geplaatst. Het schip werd tijdelijk in de Findse haven geparkeerd (2 jaar) waar het wachten op de vergunningen begon, echter in dec. 1993 sloeg het noodlot opnieuw toe naar men aanneemt is er water door de uitgezaagde maar niet afgesloten gaten in de romp(later kwamen er ramen in) is er vermoedelijk water omhoog gezweept en mede het feit dat ook het ruim open stond zodat het weer vrijspel had zonk voor de 2e maal.
De brandweer had handen vol werk aan haar om haar weer droog te krijgen en na dat dit klaar was werd ze met palen ondersteunt zodat ze niet weer kon zinken.
(De vergunningen werden door de gemeente geweigerd doordat men vond dat het een drijvende bom was (in het ruim zouden later gasflessen geplaatst worden tbv. verkoop) en op het dek zou een rstaurant komen, mede deze 2 combi's en gezien het feit dat het vorige winkelschip zonk na een binnenbrand).
Het schip werd opgelegd en werd pas in 1998 verkocht aan 2 mensen die er een werk/reparatieschip van wilden maken (met daarbij een jachtmakelaardij) hierbij werden (voornamelijk) kleine jachten van hout aan boord gehesen en gerepareerd.
Dit was ook niet een succes want in 2002 werd het schip opnieuw verkocht nu aan een instantie die tot op dit moment het schip weer vaarklaar wil maken!?
Het is erg jammer wat er nu met haar gebeurt, waarbij heel misschien haar romp nog het enige is waaraan men kan zien dat het ooit een coaster was.
Ps. ze werd in 1952 gebouwd als gladdekker en is in 1959 verlengd en verhoogd.
Bovenstaand bericht toegevoegd door moderator op 15 januari 2008.
Een tijd geleden was er het onderwerp over een coaster in de stad Groningen die eerst tot watersportwinkel verbouwd zou worden,maar een paar keer is afgezonken,en weer leeggepompt door de brandweer,maar dat afzinken kwam door die vierkanten gaten wat ze in de huid hadden gemaakt waar eens ramen in had moeten komen te zitten.
Maar goed ik heb er nu weer een paar foto's van gemaakt in de toestand waar in ze zich nu bevindt.
.
.
.
Dus mede forumleden wat vinden jullie van die verbouwing.
gr.Herman
Op 18/10/1987 raakte de de "Siljan" (vlag valletta) in grote moeilijkheden ten noorden van Terschelling, ze was namelijk in zinkende. Wijsmuller en Smit hadden geen behoefte om erop uit te varen daar de gehele bemanning inmiddels het schip hadden verlaten. Echter kapt. H.Gorter en bemanning van het betonningsvaartuig "Terschelling dachten daar iets anders over en maakten vast en brachten de "Siljan naar Harlingen.
Dat dit schip na het binnen brengen nog een lange (Nederlandse) toekomst tegemoet zou gaan kon echter niemand bevroeden daar ze echter in zeer slechte staat werd binnen gebracht.
De machinekamer stond ten ten tijde van de berging deels onder water, de opbouw was deels ingedrukt en deels was de reling aan de achterzijde verbogen en weggeslagen, binnen in de verblijven leekt het erop dat er een bom was ontploft.....een enorme ravage.
Het schip werd verkocht aan een plaatselijke sloper, maar voor dat deze de snijbrander er in ging zetten werd het schip verkocht en kwam in Westerbroek terecht (voorm. werf Smit) waar ze werd opgeknapt (Nederlandse belangen) en zowaar in jan. 1989 voer ze uit als "marja" dus ruim een jaar na het bijna zinken.
Echter nu sloeg haar noodlot voor de 2e keer toe en dit maal in de haven en haar geboorteplek het Duitse Brake in jan. 1992, na een zeer korte maar heftige brand in de machinekamer, hierop ging ze naar werf Sander voor evt. bodemschade, maar nu viel dan definitief het doek deze (brand)schade was te groot om haar opnieuw in de vaart te brengen dit terwijl haar eigenaar erg tevreden over haar was.
Ook nu was het niet afgelopen,....
Het schip werd verkocht aan de Haan welke opzoek was naar een schip ter vervanging van zijn (door brand verloren gegaan) watersportwinkelschip.
Nog voordat de vergunningen rond waren stond er al een geraamte op het schip wat het restaurant zou gaan worden en waren er al grote gaten in de romp gemaakt waar later ramen in zouden worden geplaatst. Het schip werd tijdelijk in de Findse haven geparkeerd (2 jaar) waar het wachten op de vergunningen begon, echter in dec. 1993 sloeg het noodlot opnieuw toe naar men aanneemt is er water door de uitgezaagde maar niet afgesloten gaten in de romp(later kwamen er ramen in) is er vermoedelijk water omhoog gezweept en mede het feit dat ook het ruim open stond zodat het weer vrijspel had zonk voor de 2e maal.
De brandweer had handen vol werk aan haar om haar weer droog te krijgen en na dat dit klaar was werd ze met palen ondersteunt zodat ze niet weer kon zinken.
(De vergunningen werden door de gemeente geweigerd doordat men vond dat het een drijvende bom was (in het ruim zouden later gasflessen geplaatst worden tbv. verkoop) en op het dek zou een rstaurant komen, mede deze 2 combi's en gezien het feit dat het vorige winkelschip zonk na een binnenbrand).
Het schip werd opgelegd en werd pas in 1998 verkocht aan 2 mensen die er een werk/reparatieschip van wilden maken (met daarbij een jachtmakelaardij) hierbij werden (voornamelijk) kleine jachten van hout aan boord gehesen en gerepareerd.
Dit was ook niet een succes want in 2002 werd het schip opnieuw verkocht nu aan een instantie die tot op dit moment het schip weer vaarklaar wil maken!?
Het is erg jammer wat er nu met haar gebeurt, waarbij heel misschien haar romp nog het enige is waaraan men kan zien dat het ooit een coaster was.
Ps. ze werd in 1952 gebouwd als gladdekker en is in 1959 verlengd en verhoogd.
Bovenstaand bericht toegevoegd door moderator op 15 januari 2008.
Een tijd geleden was er het onderwerp over een coaster in de stad Groningen die eerst tot watersportwinkel verbouwd zou worden,maar een paar keer is afgezonken,en weer leeggepompt door de brandweer,maar dat afzinken kwam door die vierkanten gaten wat ze in de huid hadden gemaakt waar eens ramen in had moeten komen te zitten.
Maar goed ik heb er nu weer een paar foto's van gemaakt in de toestand waar in ze zich nu bevindt.
.
.
.
Dus mede forumleden wat vinden jullie van die verbouwing.
gr.Herman