Marja ex Zweedse coaster Siljan.

van: www.kustvaartforum.com
Herman
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Marja ex Zweedse coaster Siljan.

Bericht door Herman »

Dit schreef Henk-J op 19 juni 2005 over de Siljan bij een ander onderwerp:

Op 18/10/1987 raakte de de "Siljan" (vlag valletta) in grote moeilijkheden ten noorden van Terschelling, ze was namelijk in zinkende. Wijsmuller en Smit hadden geen behoefte om erop uit te varen daar de gehele bemanning inmiddels het schip hadden verlaten. Echter kapt. H.Gorter en bemanning van het betonningsvaartuig "Terschelling dachten daar iets anders over en maakten vast en brachten de "Siljan naar Harlingen.
Dat dit schip na het binnen brengen nog een lange (Nederlandse) toekomst tegemoet zou gaan kon echter niemand bevroeden daar ze echter in zeer slechte staat werd binnen gebracht.
De machinekamer stond ten ten tijde van de berging deels onder water, de opbouw was deels ingedrukt en deels was de reling aan de achterzijde verbogen en weggeslagen, binnen in de verblijven leekt het erop dat er een bom was ontploft.....een enorme ravage.
Het schip werd verkocht aan een plaatselijke sloper, maar voor dat deze de snijbrander er in ging zetten werd het schip verkocht en kwam in Westerbroek terecht (voorm. werf Smit) waar ze werd opgeknapt (Nederlandse belangen) en zowaar in jan. 1989 voer ze uit als "marja" dus ruim een jaar na het bijna zinken.
Echter nu sloeg haar noodlot voor de 2e keer toe en dit maal in de haven en haar geboorteplek het Duitse Brake in jan. 1992, na een zeer korte maar heftige brand in de machinekamer, hierop ging ze naar werf Sander voor evt. bodemschade, maar nu viel dan definitief het doek deze (brand)schade was te groot om haar opnieuw in de vaart te brengen dit terwijl haar eigenaar erg tevreden over haar was.
Ook nu was het niet afgelopen,....
Het schip werd verkocht aan de Haan welke opzoek was naar een schip ter vervanging van zijn (door brand verloren gegaan) watersportwinkelschip.
Nog voordat de vergunningen rond waren stond er al een geraamte op het schip wat het restaurant zou gaan worden en waren er al grote gaten in de romp gemaakt waar later ramen in zouden worden geplaatst. Het schip werd tijdelijk in de Findse haven geparkeerd (2 jaar) waar het wachten op de vergunningen begon, echter in dec. 1993 sloeg het noodlot opnieuw toe naar men aanneemt is er water door de uitgezaagde maar niet afgesloten gaten in de romp(later kwamen er ramen in) is er vermoedelijk water omhoog gezweept en mede het feit dat ook het ruim open stond zodat het weer vrijspel had zonk voor de 2e maal.
De brandweer had handen vol werk aan haar om haar weer droog te krijgen en na dat dit klaar was werd ze met palen ondersteunt zodat ze niet weer kon zinken.
(De vergunningen werden door de gemeente geweigerd doordat men vond dat het een drijvende bom was (in het ruim zouden later gasflessen geplaatst worden tbv. verkoop) en op het dek zou een rstaurant komen, mede deze 2 combi's en gezien het feit dat het vorige winkelschip zonk na een binnenbrand).
Het schip werd opgelegd en werd pas in 1998 verkocht aan 2 mensen die er een werk/reparatieschip van wilden maken (met daarbij een jachtmakelaardij) hierbij werden (voornamelijk) kleine jachten van hout aan boord gehesen en gerepareerd.
Dit was ook niet een succes want in 2002 werd het schip opnieuw verkocht nu aan een instantie die tot op dit moment het schip weer vaarklaar wil maken!?
Het is erg jammer wat er nu met haar gebeurt, waarbij heel misschien haar romp nog het enige is waaraan men kan zien dat het ooit een coaster was.
Ps. ze werd in 1952 gebouwd als gladdekker en is in 1959 verlengd en verhoogd.
Bovenstaand bericht toegevoegd door moderator op 15 januari 2008.


Een tijd geleden was er het onderwerp over een coaster in de stad Groningen die eerst tot watersportwinkel verbouwd zou worden,maar een paar keer is afgezonken,en weer leeggepompt door de brandweer,maar dat afzinken kwam door die vierkanten gaten wat ze in de huid hadden gemaakt waar eens ramen in had moeten komen te zitten.
Maar goed ik heb er nu weer een paar foto's van gemaakt in de toestand waar in ze zich nu bevindt.
Afbeelding.

Afbeelding.

Afbeelding.

Dus mede forumleden wat vinden jullie van die verbouwing.
gr.Herman
Paul de Haan

Bericht door Paul de Haan »

De foto van Ben uit Goutum laat de Marja zien vele jaren geleden toen ene
Feitze de Haan dit schip wilde verbouwen tot watersportwinkel met als ligplaats Oosterhaven. Er kwam echter vanaf die locatie veel protest tegen
het formaat van het schip en dat leidde tot vele lange juridische procedures. Uiteindelijk heeft de Haan van het plan afgezien en lag het schip nog lange tijd ongebruikt. Dit huidige project loopt inmiddels ook al
weer vele jaren. Wat vind ik van de verbouwing? Op de 1 of andere manier vind ik de nieuw brug constructie niet echt bij het schip passen.
Anderzijds blijft deze coaster natuurlijk wel bewaard, en da's een goede zaak.

Paul de Haan.
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Bericht door henk-j »

De foto van Ben is gemaakt NA 1988 vanaf dat moment voer ze (proefvaart in jan. 1989) onder haar nieuwe naam '' MARJA'' thuishaven San Lorenzo.
Dit is vrij wel zeker omdat ze samen met de ''Terschelling'' de haven van Harlingen binnen kwam op 24-10-1987 omdat ze met motorschade in zware problemen dreigde te geraken ivbm een orkaan welke het schip zware slagzij had bezorgt. Bij binnenkomst in Harlingen voer ze op dat moment nog met de davids aan stuurboordzijde, de davids zijn er in Westerbroek waar het schip enige tijd lag voor reparaties afgehaald. Ook de royale aankleding op het achterdek van het stuurhuis die ze in haar ''SILJAN'' periode had is bij de reparatie in Westerbroek verdwenen.

vriendelijke groet henk-j
leon

Bericht door leon »

Henk, die motor die jij bedoeld (MWM 6 cyl 800 PK 325 RPM) is er in de zestiger jaren ingezet, origineel zat er 400 pk in. Tegenwoordig moeten we het doen met de Kromhout die jij al eens gezien hebt (8 cyl 750 PK waarvan we ongeveer 600 pk gaan gebruiken). Volgens een oud opvarende van het schip was deze te hoge snelheid ook de reden dat het schip in de problemen was gekomen (er is toen een golf van achteren ingekomen)
groeten leon
leon

Bericht door leon »

Beste forumleden,
Zoals inderdaad met Anne besproken willen we binnenkort de mogelijkheid bieden aan geinteresseerden om langs te komen tijdens een van de maandelijkse bijeenkomsten bij ons aan boord. Daar de aankomende borrel op redelijk korte termijn is lijkt het ons het meest handige om jullie uit te nodigen op de borrel van zondag 1 oktober tussen 15:00 en 18:00 uur.
Voor diegene die interesse hebben om hierbij aanwezig te zijn verzoek ik jullie je aan te melden via mijn mailadres hier of via mvourworld@gmail.com.
Voor diegene die vergeten waren waar het over ging kijk eens op https://www.mvourworld.com
Mocht je verhinderd zijn kun je ons altijd benaderen voor een andere datum.
groetjes
leon
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Bericht door henk-j »

De foto van de Siljan op de ??rivier is gemaakt VOOR 17-10-1987, want op die datum was ze namelijk in zinkende staat boven Terschelling en redde het betonningsvaartuig "Terschelling" haar en bracht haar een dag later in de haven van Harlingen aan de kant.
Hierop volgde verkoop naar een sloperij in Friesland die haar op zijn beurt weer doorverkocht aan een reder die haar onder de naam "Marja" (voor haar 3e proefvaart) de zee op stuurde dit in januari 1989 en in begin 1992 stond haar machinekamer in brand toen ze aan de kade van haar geboorteplaats lag in Brake te Duitsland.
Maar ze is en blijft een sterke lady waar je makkelijk een boek over kunt schrijven, want na de 3e keer haar op zee te sturen, waarna ze door brand uitgeschakeld was voor de zeevaart zou ze een winkelschip worden maar de toenmailige eigenaar Haan en de gemeente Groningen kwamen er niet uit en hierop kwam ze (tijdelijk) in de Finse haven te liggen en zonk nadat een storm water in het ruim het schip liet vollopen. Hierna volgenden enkele verkopen en ligt ze nu al vanaf 1992 nog in de stad.

groet henk-j
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

UITNODIGING BEZOEK MVOURWORLD ex SILJAN OP ZONDAG 1 OKTOBER

Ahoi,
Zoals eerder aangegeven op het forum is er een gelegenheid MvOurWorld te bezoeken tijdens de "Vrienden Van" borrel op 1 oktober a.s. tussen 15:00 en 18:00 uur.
Aangezien deze maandelijkse bijeenkomsten normaal alleen voor leden zijn hebben we je op de gastenlijst geplaatst. Mocht je met meerdere mensen willen komen bevestig dit dan per mail a.u.b..
Tot ziens,
Leon

Het adres is;
Duinkerkenstraat 50
Groningen
(voormalig NNS, oude Winschoterdiep)



Hallo Leon,
Bedankt voor de uitnodiging. Ik weet niet hoeveel forumleden bovenstaande uitnodiging hebben gekregen maar misschien melden onze collega's zich nog op deze topic. Zou het leuk vinden om te weten wie er allemaal komen. Ik heb wel een vraag, ik spuug niet in een borrel maar waar het mij vooral om gaat is meer te horen over de achtergronden van dit leerervaringsproject. Bijvoorbeeld over: de financiering, de organisatie, valkuilen enz. Dan wil ik ook graag door het hele schip kunnen struinen inclusief machinekamer en noem maar op. Ik denk dat meer mensen daarin zijn geïnteresseerd. Is daar ook gelegenheid voor? Als de tijd te beperkt is kom ik graag een paar uur eerder. Ik heb de indruk dat bij meerdere mensen die vraag leeft i.v.m. de activiteiten die er zijn een vijftiger jaren kuster weer in de vaart te brengen. Kennelijk zijn de onderhandelingen over een mogelijke overname van de Casper ex Noordborg het verst gevorderd.
Curieus genoeg voer Cees Geuze die kennelijk bij een mogelijke overname van de Casper betrokken is in de jaren tachtig als eigenaar op de Marja ex Siljan de huidige MvOurWorld.

Maar er zijn inmiddels meerdere kusters die in de belangstelling staan. Nogmaals het zou leuk zijn met een aantal geïnteresseerden en 'ervaringsdeskundigen' eens van gedachten te wisselen. Mocht de opkomst van Kustvaartforum en Kombuispraat te groot zijn is een gezamenlijke alternatieve datum dan te overwegen?
Moi,
Anne
leon

Bericht door leon »

Hallo Anne,
Op dit moment zijn er een kleine 10 man (van dit forum) die zich aangemeld hebben voor a.s. zondag, wellicht komen daar de aankomende dagen nog een aantal bij.
Tijdens deze bijeenkomsten kan iedereen vrij rondlopen en wordt er tijd gemaakt om al je vragen te beantwoorden. De tijd zal ruim genoeg zijn want ondanks dat we pas om 15:00 uur beginnen stoppen we meestal niet om 18:00 uur
Deze eerste kennismaking voor jullie met dit schip zal veel vragen en bedenkingen met zich mee brengen. Het is echter een moment-opname waarbij je zelf kunt bepalen of je dit wilt volgen in de toekomst of niet.
Tot zondag!
Groet
Leon
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Uitnodiging Mvourworld zondagmiddag 1 oktober

Los van het feit of ik de verbouwing nu mooi, minder mooi of lelijk vind, (mede) aanleiding voor mij om op de uitnodiging in te gaan is ter plekke te kijken hoe het schip is verbouwd. Tot dusver heb ik alleen foto’s gezien maar ik wil het graag in z’n geheel kunnen zien en voelen.

Voorop staat dat ik sowieso blij ben dat de Siljan van de sloop is gered. Ik heb overigens ook gemerkt dat niet iedereen daar blij mee is. Afborrelen en een eerlijk zeemansgraf is in de ogen van sommigen het summum voor een op- , uitgevaren schip. Die mening respecteer ik. Maar ik ben ook geïnteresseerd hoe mvourworld ondanks de tegenslagen en teleurstellingen zo ver is gekomen. Daarnaast ben ik niet alleen op de uitnodiging ingegaan om mijn respect te tonen maar ook om wat te halen.

Er zijn hier en daar plannen in het land kusters te restaureren. Los van het feit op welke wijze ik daar mogelijk een steentje aan kan bijdragen is dit een uitgelezen mogelijkheid om zondag (mede)geïnteresseerden te ontmoeten. Bootjesgekken, shiplovers hoe je ze ook wil noemen.
Elkaar leren kennen, van elkaar leren, ideeën en kennis uitwisselen. Zou mvourworld niet blij zijn geweest met (meer?) mensen uit de praktijk toen zij hun plannen uitwerkten?


Met de Casper ex Noordborg zijn al heel lang plannen. Misschien is er al meer duidelijkheid nu Cees Geuze zich er mee heeft bemoeid. Misschien is de Pavona wel een beter alternatief. Misschien zijn er nog meer mooie schepen, zeg het maar.

Wat kunnen wij leren van de ervaringen van mvourworld en van elkaar en wat kunnen we doen om de samenleving een 'pronkjuwail' na te laten (vrij naar Harry Wrijfhout).

Mijn inziens is daar iedereen voor nodig die denkt iets te kunnen bijdragen om dit plan te verwezenlijken. Niemand uitgezonderd.

Moi,
Anne
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

mvOURWORLD

met belangstelling heb ik gistermiddag met nog enkele Forumgasten rondgedwaald op mvOURWORLD. Leon bij dezen nog hartelijk dank voor de uitnodiging en de ontvangst.

Dat er gewerkt wordt aan boord hebben we met eigen ogen kunnen aanschouwen. Dat er nog heel wat werk moet worden verzet is ook duidelijk. Jullie creëren daar een eigen wereld waarin ieder zich happy voelt bij het gezamenlijk trekken van een kar die OURWORLD heet en toevallig een oude coaster is. Mocht het schip, dat van mij ook DREAMWORLD mag heten, ooit zee kiezen dan zal ik zeker op de sluis in Delfzijl staan om foto's te maken.

Veel succes met jullie project, ik zal de voortgang zeker in de gaten houden,

groeten Harry

PS
Anton5 (Wim) zal binnenkort een fotoimpressie plaatsen hebben we afgesproken.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie