Red de Noordborg.

van: www.kustvaartforum.com
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

Red de Noordborg.

Bericht door anton5 »

Uit welingelichte bronnen vernam ik dat de Noordborg, die nu als Casper in Zaandam ligt, naar het buitenland dreigt te worden verkocht.
Deze nagenoeg nog originele Groninger 500 tonner uit 1962 van Wagenborg zal dan mogelijk voorgoed verdwijnen. Weg is dan de mogelijkheid haar in de nabije toekomst als museum schip, hetzij in Zaandam, hetzij in Groningen te bewonderen.
Is hier nog wat aan te doen of moeten we zoals vaker met varend erfgoed schijnt te gebeuren met lede ogen toezien wat er staat te gebeuren?
Sic. :cry:

Groeten van Wim
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Bericht door Tinus Brand »

Vanmorgen reed ik er langs en ben uitgestapt om haar eens nader te aanschouwen.
Ik kan jullie vertellen dat bij de aanblik ervan de tranen over de rug lopen.
Als dit ooit nog wat moet worden zullen er toch lieden moeten zijn met een hele dikke buidel.
Een jaar of 3 geleden heb ik eens met de eigenaar gesproken die er toen met zijn vrouw op woonde en uit dat gesprek bleek dat de accomodatie (op een kleine luxe aanpassing na) nog helemaal origineel is.
Hij liet toen ook regelmatig de hoofdmotor lopen en aan dek de winches.
Of dat nu nog het geval is begin ik te betwijfelen.
Ik meen me te herinneren dat ene heer Koekoek uit Krommenie zich nog sterk heeft gemaakt bij de gemeente Zaanstad om haar op te laten knappen en af te meren in de buurt van de voormalige William Pont (hout)eiland.
Maar er zijn inderdaad ook andere mensen bezig geweest om haar te behouden.
Of de gesprekken met de gemeente zijn voortgezet weet ik niet, in de plaatselijke krant lees ik er niets meer over.
Al met al is zou het zonde zijn als dit schip ook uit de Ned.wateren verdwijnt maar zonder pessimistich te zijn moeten we, zoals ze er nu bij ligt, voor haar vrezen.

Met groet Tinus
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Dit waren de ideeën in 2004:

https://www.zaans-industrieel-erfgoed.nl ... %2005.html

groeten
Evert Sikkema
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

Bericht door anton5 »

Wederom uit welingelichte bronnen vernam ik dat de Stichting Houthaven Zaandam niks meer van zich laat horen om de plannen in overleg met de eigenaren van de Casper in daden om te zetten. Ook is er van de kant van de 1e eigenaar van de Noordborg, Wagenborg uit Delfzijl, nog geen actie ondernomen om, hoewel zij wel interesse toonden, het schip 'terug' te kopen en als Museumschip te exploiteren. Ondertussen wordt het zo wel erg moeilijk om als particulier deze bijna nog volledig orginele Groninger Coaster in goede staat te houden, want (sponsor)gelden zullen erg nodig zijn om behoud in de (nabije) toekomst te garanderen. In ieder geval is de verkoop naar het buitenland gelukkig afgeketst.

Groeten van Wim
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Dit artikel vond ik nog in een Schuttevaer van 2003:

noordborg 1962 artikel behoud.jpg
noordborg 1962 artikel behoud.jpg (105.85 KiB) 5753 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Even overgenomen van het onderwerp coaster Silja en de discussie bij Kombuispraat over de Casper.

Volgens Harry 49 uit Oostzaan (Kombuispraat) lag de Casper (ex Noordborg) er op 9 september 2006 nog zo bij.
Moi,
Anne


Afbeelding
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie nog altijd niet wat er nu zo bijzonder is aan een schip als de Noordborg. Leuke schepen waar ik met veel plezier mee heb gevaren en morgen weer mee zou willen en kunnen varen, maar om daar nu een half miljoen euro in te steken - want veel minder zal het aan het eind van de rit, als dat eind er ooit komt, vast niet zijn - vind ik gewoon dwaas. Dan heb ik het nog niet over het oneindig aantal manuren.

Knap een Brons 4ED helemaal op en zet die ergens neer waar hij kan draaien. Of conserveer hem helemaal. Doe hetzelfde met de keerkoppeling, een paar SAMOFA hulpmotoren en Borga pompen, het Bodewes stuurgerei, de onovertroffen lagedruk Bratvaag winches en ankergerei. Daarmee heb je al het bijzondere van zo'n 500-tonner geconserveerd. Berg het bestek en de volledige set tekeningen veilig op en als iemand zich later geroepen voelt, steek ie de hele handel in een mum van tijd zo weer gloednieuw in elkaar.

Heuvelman zal ook nog eens goed aan het rekenen zijn gegaan en er vervolgens terecht van hebben afgezien. Zoiets heeft alleen maar kans van slagen als je iets met zo'n schip kan doen wat geld oplevert, maar wat moet je nu met zo'n 500-tonner? Weer een kroeg of een pannekoekenschip? Bij voorbaat tot mislukken gedoemd en alles wat je doet gaat onmiddellijk weer ten koste van de authenticiteit die je nu juist wilde behouden.

Enfin, we hoeven ons in dit verband maar één naam te herinneren: Pieter A. Koerts.

.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hoi Theo

in dit geval ben ik het met jou van harte oneens. Als iedereen redeneert zoals jij nu doet hebben we over pakweg vijftig jaar niets tastbaars meer van het recente verleden. Want ik denk dat het hem daar juist in zit: het recente verleden, dat spreekt veel mensen aan.
Waarom zou het wel lukken met de mslb. Holland en niet met een schip als de Noordborg c.s.
Of iets interessant genoeg is om te bewaren wordt toch bepaald door de mensen die bereid zijn hun schouders onder zo'n project te zetten.
Met het samenstellen c.q. schrijven van boeken over de zee- of kustvaart doen we toch precies hetzelfde; n.l. het bewaren van herinneringen, niet alleen voor ons zelf maar ook om anderen daar in te laten delen.
Ik hoop van ganse harte dat het wel lukt zo'n scheepje voor de toekomst te bewaren.

groet Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Als er een stuk of twintig sleepboten van het type Holland zouden zijn geweest, zou hetzelfde gelden als wat ik nu van de Noordborg zeg: dan zou de sleepboot Holland helemaal niets bijzonders zijn geweest.
En er is ook helemaal niets op tegen om de Noordborg weer als nieuw te maken; wie dat graag wil en het geld er voor (over) heeft, moet het vooral doen, maar je hebt natuurlijk helemaal niets bijzonders, niets unieks. En nogmaals: wat ga je er vervolgens mee doen?

De Rotterdam is ook heel iets anders; daar kun je van alles van maken. Een hotel, een congrescentrum, luxe appartementen, noem maar op. Je kunt hem van binnen totaal veranderen terwijl het van buiten gezien nog altijd de Rotterdam blijft.
Maar wat doe je met zo'n 500-tonner behalve hem ergens neerleggen? In de Leuvehaven, bijvoorbeeld, bij het museum. Prima, niks op tegen, maar ook dan heb je nog steeds niets bijzonders omdat ik het geen voorbeeld vind van een bepaalde ontwikkeling in de Kleine Handelsvaart.
Wil je dat, dan zijn er andere schepen die je had moeten bewaren. Als je dan zo nodig een 500-tonner had willen bewaren, dan had dat de Reestborg moeten zijn omdat daar de eerste voorzichtige stappen werden gezet naar automatisering en alarmering, maar beter zou zijn om de Roerborg of de Geulborg te bewaren die weer voortvloeiden uit diezelfde Reestborg. Dat was een ontwikkeling.
De Scheldeborg was de volgende stap.
Dan had je de Kroonborg moeten bewaren omdat dat een schip was dat zijn tijd ver vooruit was.

Vandaar dat ik het bijzondere van de Noordborg niet zie.
.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Theo,

Je zoekt het nu in de details die het schip al dan niet bijzonder maken.
Feit is dat de ex-Noordborg nagenoeg de laatste vrijwel originele representant is van een voorbije episode.
Maar dit is een discussie waar we nooit uit zullen komen. De één gooit alles zonder nadenken weg terwijl een ander letterlijk alles bewaart
en die wordt vaak voor gek versleten terwijl men hem er later dankbaar voor is.

groeten Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie