Red de Noordborg.

van: www.kustvaartforum.com
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Tinus Brand »

Hoi Nick,

Al zal je morgen honderden liters menie en verf, kwasten, peut enz. voor deze mensen op de kade zetten... voor wat betreft het casco is het te laat.
Daar moet meer aan gebeuren dan alleen verven.

En een stichting oprichten met vrijwilligers, da's heel moeilijk!
Maar ja, niet onmogelijk.

En als laatste, het aantal forumleden die in dit topic inbreng hebben geleverd zijn er geen 1000 en als je dan ook nog even kijkt naar de woonplaatsen waar deze leden wonen zie ik nog niet gebeuren, ook al zijn we het allemaal met elkaar eens, dat zij een dag of meer in de week naar Zaandam afreizen om de handen uit de mouwen te steken.

Helaas zullen we in dit stadium niets meer voor de Casper kunnen betekenen of er moet een wonder gebeuren.

met groet,
Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Nick

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Nick »

Ahoy Tinus
Ja ik wilde niet even de
andere begroting er in zetten van wat ik er nu denk
Van werf kosten slepen naar Zaandam of waar er een werf is
Ik wilde alleen er ook mee zeggen van we praten makklelijk er over
en vragen waarom dit niet kan en dat niet kan
Ja dan ook zelf even de handen uit de mouwen steken om mee te helpen
Ook ik al woon in buitenland maar ben best bereid om een weekje naar Ned
te komen om te helpen en verder te gaan
Nee zo als het er nu uit ziet gaat het zo
Slepen van casco 1500,00 euro
Werf kosten totaal dus 12.000,00 euro
Varen naar de laatste aan leg plaats dus diesel 9000,00 euro
Haven gelden voor een jaar 850,00 euro
Diverse andere kosten 10.000,00 euro
Total 32.000,00 euro
Dan de aankoop van het schip
Vandaar iedereen er stil is geworden toen er hulp in geroepen werd
En wat zullen de verdienste zijn als museum schip
Zal je gemiddeld toch een 15 euro p.p moeten betalen
En dan de jaarlijkse onderhouds beurten
Maar goed ik wilde alleen maar zeggen we roepen zo hard dat het schandalig is en verwijzen naar allerlei instanties en de eigenaren
Vandaar mij schrijven
Laten we dan allemaal wat er aan doen
Maar zoals gewoonlijk heb ik een grote mond en trap ik op tenen
Zal het dan ook nooit leren :oops:
compass

Re: Red de Noordborg.

Bericht door compass »

Slepen van casco 1500,00 euro
Werf kosten totaal dus 12.000,00 euro
Varen naar de laatste aan leg plaats dus diesel 9000,00 euro
Haven gelden voor een jaar 850,00 euro
Diverse andere kosten 10.000,00 euro
Total 32.000,00 euro
Sorry Nick. Ik denk dat je wat prijzen betref een beetje bent blijven hangen in de '60er jaren.
Bovendien zie ik, zo uit de losse pols een paar tegenstrijdigheden.
Slepen 1500 en zelf varen 9000 ????

Havengeld 850 per jaar?? Ik denk dat je het per maand nog niet redt.

Werfkosten 12000 ?? Ja, omhooghalen. Maar dan moet hij ook weer zakken. En de rest??

Ik weet niet wat op het ogenblik een bus verf van redelijke prijs/kwaliteitsverhouding kost; Hema bijvoorbeeld. Maar ik schat zo ongeveer 12 tot 15 Euro per liter.
Genoeg voor ongeveer 5 vierkante meter ? Dus buitenboord pak weg 250 mtr2 is 3000 a 4000 euro!!!!

Ik denk zelf dat je voor een gedegen aanpak in de orde van tonnen moet gaan denken en dan niet 1 of twee maar eerder 6 tot 7

Groeten,
Bert de Boer
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Tinus Brand »

Hallo Roy,

Ja, er zijn al 2 stichtingen, 1 in Zaandam met de heren Albert Boes en Joop Koekkoek en 1 in Delfzijl met de heer Heuvelman.
Althans, als ik de berichten op blad 1 goed gelezen heb.
Gezien de inmiddels verstreken tijd van deze berichten moet je nu misschien concluderen dat deze niet (meer) bestaan.

Voor het overige; ik doe NIET mee. (of er moet een wonder gebeuren)

met groet,
Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Tinus Brand »

Mannen,voor de goede orde, voor het geval dat ik bot overkom met mijn uitspraak dat ik niet meedoe;
Als... :?: de Casper wordt vlotgetrokken zullen vele handen lichter werken.
Indien de gezondheid het op dat moment toestaat zal ik me zeker melden als vrijwilliger.

Ik ben al jaren vrijwilliger en coördinator bij een stichting voor natuureducatie en in samenwerking met Natuurmonumenten verzorgen wij o.a. ook rondvaarten en met een aantal collega's vaar ik deze bij toerbeurt.

Het stichtings werk is mij dus niet onbekend en voor je het weet zit je er tot over je oren in.
Ja, ja, ik weet het, als vrijwilliger kan je nee zeggen, maar ja, je doet het graag, dus.... gaat daar heel wat uurtjes inzitten.

met groet,
Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
oldambtshipping

Re: Red de Noordborg.

Bericht door oldambtshipping »

Met mijn vraag of er nog (recente) foto's waren van de Noordborg heb ik blijkbaar veel stof doen opwaaien, reacties genoeg.
Dat het schip er zo belabberd uit zou zien als nu had ik niet verwacht en dat je dat kunt oplossen met een busje verf kan zelfs een landrot snappen dat dat geen oplossing is. Of er een mogelijkheid is om het schip te redden van haar definitieve ondergang daarover hoeven we niet over na te denken want die is er nog steeds evt. met en door vrijwilligers.
Naast het beetje schilderwerk, heeft ze nog een motor, het hart van het schip dat door de jaren heen ook niet meer gebruikt is maar ook dat zal wel weer los lopen, denk aan een studieproject van een school.
Ergens in dit land zal wel een sleepbootje te vinden zijn die dit hoop roest naar een werf wil slepen (voor noppes)daar we het op dit moment nu maar beter even niet op eigen kracht kunnen laten varen.
Dat er ergens een (scheeps)reparatiebedrijf is die het schip (voor noppes) tijdelijk droog wil zetten zal ook niet een heel groot probleem hoeven te zijn al was het alleen maar dat de onderkant een schilderbeurt krijgt.
Naast deze probleempjes zal ook haar huid/plaatdikte bekeken moeten worden want daar zal ze door geen/te weinig onderhoud van de laatste jaren niet beter van zijn geworden.
Er zijn er naast onderhouds technische problemen veel grotere problemen die e.e.a. tegen houden nl., er is geen enkele gemeente-ambtenaar die een VASTE legplaats wil geven aan een oud vrachtschip. en eerlijk is eerlijk het is een hout-coaster en afkomstig uit Delfzijl.
En stel dat we dit hoop roest weer toonbaar kunnen maken en de machine draait weer als een zonnetje wat doen we er dan mee?
Ze zal onderhouden moeten worden en zitten we te wachten op een 2e Anda?? of een sportvissersschip zoals in scheveningen die omgebouwd is? Haar onderhoud is niet op te brengen door particulieren dat is onmogelijk, voor de handelsvaart is ze door de SI afgekeurd doordat ze een katterug heeft en doordat haar romp verbogen is, vanuit de stuurhut is nl. te zien dat haar neus scheef is, e.e.a. gekomen toen ze op de rotsen vast zat hierdoor besloot de hr. Hazendonk (v/d. Alk) het schip uit de vaart te nemen.
Voor haar onderhoud MOET ze nu en dan varen om de nodige (grote) kosten te kunnen bekostigen, een goed voorbeeld hiervan is bv. de Wartena die dit doet.
Tuurlijk is het jammer dat een rederij waarvoor ze gebouwd is geen vinger naar haar wil uitsteken dit terwijl de Noordborg de rederij heeft groot gemaakt.
Overmoedig vind ik het dat toen het schip gekocht werd er niet of veel te weinig overnagedacht is hoe men zoiets particulier moet onderhouden, de foto's zijn stille getuige in deze.
Ook ik zou het erg jammer vinden als ze verloren gaat daar ze nog steeds vrij compleet er bij ligt, maar ik denk dat het met dit schip al 1 min over 12 is.
Een andere coaster die lang te koop lag (of ligt) is de oude Pavonis en nog
varende is, dit schip kan met vrijwilligers zichzelf d.m.v. een aantal reizen per jaar zichzelf onderhouden en zo hoort het ook!!

Groet oldambtshipping :wink:
schokker

Re: Red de Noordborg.

Bericht door schokker »

Er was recent een geintresseerde die een bod van € 75.000,- heeft gedaan.
Dat was te weinig en naar horen zeggen is het schip toen verkocht aan Van Der Kamp voor een hoger bedrag.

Gr
Henk
Nick

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Nick »

Ahoy mensen
Ik heb de koe bij de horens een gevat
van de kamp op gebeld
En kreeg van hem te horen de
Noordeborg wel over en paar maanden naar een werf vertrekt
Om op geknapt te worden
Maar en nu komt het
ALS WE ONZE KOPPEN NIET BIJ ELKAAR STEKEN EN NU EEN BESLISSING NEMEN
WAT WE KUNNEN EN WILLEN GAAN DOEN DAN WORDT ZE VERKOCHT NAAR HET BUITENLAND
[/color]
Dus wat willen we nu dat er gedaan gaat worden hier met deze groep
Ik ben bereid om nog eens met Wagenborg te gaan praten
En zien of zij willen helpen
Maar er moet nu wel een stap in de righting gaan daan worden
Met de huidige stichtingen of nieuwe voor het behoudt van de Noordenborg
in Nederland
Dus mensen laat het nu hier weten
Anders over 2 tot 3 maanden is ze verdwenen naar Africa
schokker

Re: Red de Noordborg.

Bericht door schokker »

Voor een particulier of een stichting is dit niet te behappen op zo'n korte termijn denk ik..
Wagenborg is denk ik de enigste partij die deze kar kan trekken om hun historisch erfgoed te bewaren.
Wagenborg heeft recent ook de zeiltjalk gekocht die van een van de grondleggers van Wagenborg is geweest.
Nu het echter in handen van Van der Kamp is zal het prijskaartje wel wat hoger zijn.

Gr
Henk
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Theo Horsten »

schokker schreef:Wagenborg is denk ik de enigste partij die deze kar kan trekken om hun historisch erfgoed te bewaren.
Ik vrees dat ze het niet als historisch erfgoed zien en dat is het mijns inziens ook niet. Dit in tegenstelling tot die tjalk. Het was ook niet die serie van 500-tonners die Wagenborg groot heeft gemaakt. Het waren leuke en handige schepen om mee te varen en ik heb dat vele jaren met plezier gedaan, maar het was toch niet meer dan een fase in de ontwikkeling van het bedrijf, een type schip dat toen goed bruikbaar was omdat ze naar verhouding veel hout mee konden sleuren en dat dan ver het binnenland in konden brengen.
Ik kan me zo voorstellen dat de mensen die dat bedrijf mee hebben opgebouwd aan heel iets anders denken als het erom gaat wat de rederij groot heeft gemaakt. Het zou mooi zijn als de Noordborg behouden zou kunnen worden, maar als Wagenborg dat niet ziet zitten, kan ik het ze niet kwalijk nemen.

Ik denk dat je, als je echt iets wilt en het ook tot een succes wil maken, toch moet zorgen dat je aan het begin van de operatie een half miljoen euro in kas hebt. Niet "toegezegd" want dan blijf je nergens. Sponsors kunnen zich zomaar terugtrekken, dus op de bank zodat je rente krijgt zolang je het niet nodig hebt. Als hij al meer dan 100.000 kost om aan te kopen en je hebt een bodemschade van 150 duizend euro, dan ben je al half door je kapitaal heen voordat je begonnen bent. Wat kom je allemaal tegen als je begint? Het is een diep, donker gat waar je geld in gaat gooien. Komt nog bij dat de economische situatie en de vooruitzichten nu ook niet bepaald meewerken.

Ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen.
Plaats reactie