Red de Noordborg.

van: www.kustvaartforum.com
Nick

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Nick »

Ahoy Theo en Rob
Ik heb mijn hele stoute schoenen aan getrokken
Vanmiddag en heb contact met de
Heer Roland Kortenhorst gebeld
Die toenmalig bestuurlid was van de stichting Noordenborg
Hij is bereid om zijn contacten binnen Wagenborg aan te spreken
Hij verzocht mij dan ook alles op een email te zetten
Ik ga vanmiddag alles op een mail naar hem toe sturen en dan
Zullen we zien wat er verder gaat gebeuren
Maar moet ook wel wat steun van jullie hebben
En hopelijk krijg ik dat ook
Sorry als ik wat vooruit gelopen bent
Maar we willen toch allemaal dat het schip in Ned blijft en behouden wordt denk ik
Ook ik zal mijn contact later in de week bij wagenborg weer eens aanspreken
En zien wat we kunnen bereiken
Maar wat zeggen jullie er nu van
Roy-

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Roy- »

Hier dan maar even de anti climax wat betreft de "Noordborg"..................
Op de plaatst waar het schip thans ligt kan het beslist NIET blijven liggen.
Ze ligt afgemeerd aan een steiger die in een slechte staat verkeerd. Bovendien is op deze plaats een overkapte haven geplant. M.a.w.de gemeente Zaanstad is het schip liever kwijt dan rijk. Ook de lokale industrie, lees eventuele sponsors, staan niet te dringen om mee te "mogen" doen. En dit is dan zeer genuanceerd weergegeven...........
Het blijkt dat de houtimporteurs van weleer weinig of niets met hun verleden van doen hebben.
Het schip is beslist niet geheel vrij van lasten en te goeden. Erg triest allemaal, maar wel een realiteit waar terdege rekening mee gehouden dient te worden.
De eigenaar is weinig aan boord te vinden, ook dit is een vingerwijzing dat niet alles naar wens marcheerd.
Het ziet er niet naar uit dat op korte termijn een oplossing voor de huidige status van de "Noordborg" komt. Dat deze status niet eeuwig voort kan duren is ook een gegeven dat als een paal boven water staat.
De toekomst, al dan niet nabij, zal uitwijzen wat het uiteindelijke lot van de "Noordborg" zal blijken te zijn. De stichting die in het leven geroepen was om het behoud van de "Noordborg" te bewerkstelligen is inmiddels opgeheven.
Echter; "moed verloren is al verloren", is een oer Hollandse uitdrukking, die niet bijvoorbaat al voor de "Noordborg" op zal hoeven gaan. Wel is het zo dat het niveau waar wij met een handje vol mensen op operen, beslist niet toereikend zal zijn om ook maar iets voor de "Noordborg" in deze fase te kunnen betekenen.
Tot slot.
Of de laatste bestemming Haarlem of 's Gravendeel wordt staat dus nog niet vast.
Of derden met dit schip onder een vreemde vlag er alsnog mee gaan varen lijkt niet waarschijnlijk, maar is niet onmogelijk.
Dit neemt niet weg dat conserveren en behouden ook nog steeds openstaat.
Het kan dus nog meerdere kanten met de "Noordborg" opgaan.
Dat bovenstaand geen nieuwe gezichtspunten opleverd realiseer ik me terdege. Hier moeten we het echter voor dit moment wel mee doen...........
Dit alles na m'n licht bij insiders betreffende de "Noordborg" opgestoken te hebben.

m.v.g. Roy
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Tinus Brand »

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

ZOEK DE VERSCHILLEN met mijn foto's van oktober j.l..

Beste mensen,
ik was vanmiddag in de buurt en was nieuwsgierig of zij er nog zou liggen, en ja hoor, maar zodra ik haar zag viel me gelijk het een en ander op.

met groet,
Tinus


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Tinus Brand »

Hallo Roy en andere geinstresseerden,

Omdat ik zag dat de buurman thuis was, een persoonlijke kennis van me, ben ik aan boord gegaan.
Van hem vernam ik het volgende; de makelaar (Kamp ??)die indertijd het schip aan Herman en Lidwien verkocht had heeft het van hen terug gekocht.
In diens opdracht wordt het schip ontmanteld, zoekt een werf hier in de buurt en wil men met waterkracht (??) het roest te lijf gaan.
Zal dan toch opgeknapt gaan worden en is het de bedoeling dat het dan uiteindelijk toch in Afrika terecht gaat komen.

Nu ik zo dichtbij was kon ik het natuurlijk niet nalaten foto's te nemen.
Er is al het nodige huisgehouden, een trieste aanblik.

Met groet,
Tinus

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Tinus Brand »

Zonder woorden alleen op het mikdek valt het allemaal wel mee :roll: ook te zien is dat daar de keghouders al weggeslepen zijn.

met groet,
Tinus

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Tinus Brand »

De werkboot is ook al verdwenen
Wat ik nog niet begrijp is waarom al het hekwerk zoals op de bak en hier op het pijpdek weggehaald wordt.
Maar wie weet komen we daar nog wel achter als we ooit te zien krijgen in welke gedaante zij ons land verlaat.

Net wat je zegt Roy, wat maakt het uit, als zij voor het oog maar netjes vertrekt en wat er daar dan allemaal gebeurt is passé.

met groet,
Tinus

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Tinus Brand »

Op deze foto welke ik in oktober maakte was nog wel Delfzijl te lezen maar de naam Noordborg was weggehaald.
Dat was indertijd blijkbaar niet ongebruikelijk bij een naamswijziging maar wanneer dat gebeurt is ??????

Afbeelding


Groot was dan ook mijn verbazing dat ik de volledige naam van de Noordborg vanmiddag op het achterdek zag liggen.

Met groet,
Tinus
Afbeelding
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Tinus Brand »

Nog een rondje stuurhuis en toen geloofde ik het wel.
Jammer dat de boel op slot zat, dus dan de foto's maar door het raam gemaakt.

Ik ben daar niet vaak in de buurt maar ik wil jullie vragen, indien er belangstelling is, als iemand te horen krijgt waar de Casper heen gaat, mij dan in te lichten dan wil ik proberen haar te volgen en foto's te maken, maar pin me er niet op vast.

Met groet,
Tinus

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
dvanderkamp

de laatste Wagenborg coaster CASPER nieuwe naam NOORDBORG

Bericht door dvanderkamp »

Aan alle geinteresseerden,
CASPER nieuwe naam NOORDBORG
Ik lees dat er wat onduidelijkheid is over het schip CASPER en dat wil ik als eigenaar toelichten
Dick van der Kamp Shipsales BV, Dhr Dick van der Kamp, 21 jaar makelaardij en handel in zeeschepen heeft ca 15 jaar geleden het ms ALK gekocht, dat schip toen onder survey gebracht en vaarklaar gemaakt , de naam CASPER gegeven , zijnde de naam van mijn zoon, die was toen 3 jaar.
Een echtpaar uit Zaandam heeft haar gekocht en had het idee daar de weereldzeeen mee te bevaren maar dat is er nooit van gekomen.
Eind vorig jaar zag het echtpaar het niet meer zitten met dit schip en hebben wij haar weer teruggekocht.
De toestand van het schip behoeft geen commentaar.
Wij hebben getracht het schip via een grote advertentie in de Schuttevaer aan de man te brengen als de allerlaatste originele coaster van het Wagenborg type en er was best belangstelling maar geen wil om af te rekenen.
Het is mij persoonlijk erg tegengevallen dat Wagenborg het schip niet terug heeft willen kopen. Voor een dergelijke firma was een dergelijke bedrag als koopsom, toen boven de ton euro's t.o.v. hun gehele exploitatie, feitelijk niets. JR Shipping toonde ook belangstelling maar probeerde het schip voor een appel en een ei te kopen. Ook reder Hartman had er oren naar maar net zoals JR Shipping wilde men de zaak volledig uitmelken. Het is verbazingwekkend en voor mij storend te zien hoe firma's met toch wel een aanzienlijke som geld op de bank zitten te zuigen op een klein bedrag.
Wij gaan het schip weer terugbrengen in originele staat en met de naam Noordborg en thuishaven Delfzijl.
Het schip is inmiddels uit Zaandam weggehaald.
Wij zijn aangevangen om alles wat het schoonspuiten van het schip in de weg staat er af te slijpen.
Dat moet gebeuren aangezien met een spuitlans moeilijk overal tussen te komen is. Het wordt dus een "gladdekker"...
De masten en de laadbomen zijn inmiddels eraf gehaald, de lieren volgen.
Het schip zal eind juni in het dok geplaatst worden en met zware druk van 1000 tot 2500 bar gehydrojet worden.
Als verfsysteem is is Sigma gekozen die inmiddels een compleet verfprogramma voor dit schip klaar heeft staan.
Wij zijn goed gekend met het opknappen van zeeschepen en doen dit al vele jaren. Dit project is weloverwogen en de kosten zijn goed ingeschat.
Wij zullen u zo nu en dan op de hoogte houden van de ontwikkelingen en als u vragen heeft kunt u mij e mailen naar dvdk@vanderkamp.com , onze website is https://www.vanderkamp.com :D
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Red de Noordborg.

Bericht door R.Konigers »

Goed om Uw toelichting te lezen mijnheer van der Kamp...dat een firma als Wagenborg of een Gemeente Delfzijl geen belangstelling heeft verbaasd mij totaal niet...het typeert het bekende boegbeeld boven de voordeur wel weer..."GEEN CENT TE MAKKER"...de firma Wagenborg is toch groot geworden met dit soort scheepjes of niet ?? Of schaamt men zich voor die tijd hoe men groot is geworden....ach laat ik mij maar verder onthouden van kritiek....misschien is er in het westen van het land nogwel een liefhebber.
Mvrgr
Roelof
Plaats reactie