Red de Noordborg.

van: www.kustvaartforum.com
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

Bericht door anton5 »

Beste Forummers,

Sinds ik dit item ben gestart is er heel wat gebeurd en geschreven over de Noordborg.
Eén en ander is in een stroomversnelling gekomen door de recente actie van de huidige eigenaar tot verkoop. Hierin wordt ook gerefereerd aan het behouden van het schip voor Nederland en/of het opknappen ervan en haar tot museumschip ‘promoveren’. Uit de verschillende reacties van forumleden komt naar voren dat er getwijfeld wordt zowel aan de wenselijkheid alsook aan de haalbaarheid van een eventuele aankoop van de huidige Casper.
Vele argumenten worden aangevoerd om maar af te zien van een dergelijk project.
Wat ik een beetje mis in deze reacties is de verplaatsing van de (oud)zeelieden, die soms wel erg detaillistisch kunnen zijn en misschien wel een tikkeltje overkritisch, in de gewone liefhebber, kijker, bezoeker van schepen uit het nog vrij recente verleden. Toch zijn hier al een paar voorbeelden van schepen, coasters/potjes, die behouden zijn door toedoen van individuen en/of groepen liefhebbers. Om een paar schepen te noemen:
De Johannes in Kampen, de Gazelle in Amsterdam, de Zeester in Nijmegen, de Anda por Driebruggen,varend en wel, de Zeemeeuw in Rotterdam. En zo zullen er nog wel een paar meer zijn in Nederland.
Over de grens hebben we o.a. de Dirk in Duitsland en de Imke in België om twee voorbeelden te noemen van een leeftijdgenoot(van ná WOII) van de Noordborg.
Waarom zou het hier in Nederland met zo’n rijke ‘Hout en Zout’- traditie, waar Wrijfhout al een paar prachtige boeken over heeft gemaakt, niet mogelijk zijn een dergelijk project van de grond te krijgen? Als ik alleen al kijk naar wat ‘gekken’ op het gebied van treinen en oude locomotieven voor elkaar krijgen om dat materieel te laten rijden(Zie b.v. de STAR-lijn in Stadskanaal! :) ), hetgeen alleen mogelijk is door inzet van mensen met knowhow, enthousiasme, intergemeentelijke steun en sponsoring, dan lijkt me het sterk dat dit niet mogelijk zou kunnen zijn met een echte houtsleper zoals de Noordborg. Losse onderdelen staan er al genoeg in musea, zoals motoren, bruggen, en compassen maar dat alles in een oorspronkelijke setting bij elkaar is toch wel even wat mooier voor het publiek, waaronder ook kinderen gerekend moeten worden. Historisch aanschouwend onderwijs vonden we toch altijd het leukst om te krijgen?
Nu het MVOURWORLD-project al een tijdje loopt en er geleerd kan worden van hun ervaringen is er nu wel iets gaande waarvan zou je zou kunnen zeggen: het ijzer smeden als het heet is. Als nu goed onderzocht wordt of het haalbaar zou kunnen zijn de Noordborg, als een voorbeeld van de vele “grey devils’ die Nederland rijk was, te bewaren dan is het een kans die we niet moeten laten liggen. Brainstormen met mensen met passie in deze en met behoud van gezond ‘boeren’ verstand zou wel eens heel vruchtbaar kunnen blijken te zijn. Zo niet voor nú met deze coaster, dan wel in de nabije toekomst voor een soortgelijke.

Groeten van Wim
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Ik denk dat als er iets bewaard moet worden ,wat ik erg leuk zou vinden ,het het goedkoopste is om het beste schip te kopen ook al is de aanschaf duurder.
Door een dan goedkopere restauratie heb je dat geld er zo weer uit en zeker als hij klasse heeft is hij beter in zetbaar.
In die zin zou de Pavona hoge ogen gooien,mits de machinekamer nog redelijk orgineel is.
Er zweven heel wat subsidies rond ,de pest is alleen je moet ze te pakken krijgen.
Als je zo'n Pavona ziet dan moet je "alleen "de toestand handhaven zoals hij is en dat is redelijk te overzien wat niet het geval is bij een ingrijpende restauratie.
Er zijn vast wel ouderen te vinden die daar werk en tijd in willen steken en die kunnen dan geen overlast veroorzaken als hangouderen!!!
Dat spaart al diverse ouderenwerkers uit,dat moet de bestuurders toch als muziek in de oren klinken!
Ik meld me aan!Hij moet dan wel in het Noorden liggen en niet in de Randstad .
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Afbeelding

Jolly Sailor schreef:Hoi Leon
( ...............)

Maar ik hou nu eenmaal van een echte originele coaster alleen de Noordborg waar op het forum ook wordt
geschreven is ook niets want dat schip is die 175.000 euro niet waard want het vlak ligt omhoog en dan is
het te duur om er nog wat van te maken en dat 15 jaar stil liggen maakt het er ook niet beter op.

Als ze wat willen zouden ze onderstaande coaster moeten kopen die vaart nog steeds en er zit nog klasse
op en is nog origineel staat alleen de winches en masten missen jammer genoeg.
Maar de eigenaar van dat schip is al aardig op leeftijd en zal ook wel willen stoppen en dat schip zou je ook
wel kunnen krijgen voor 175.000 euro.
Het scheepvaartmuseum zou dit ook wel willen hebben maar ja ze krijgen daar geen subsidie voor.

Afbeelding
Toch een mooi scheepje en dat is al weer 55 jaar oud.



Als ik het nu goed begrijp Jolly vind je het idee voor het behoud van een kuster nait slecht. Allleen in jouw opvattingen zou het niet de Noordborg moeten zijn vanwege de prijs en de vlakschade maar is bijvoorbeeld de Pavona een beter alternatief. Ik ben benieuwd wat buiten het geld de Pavona heeft om bewaard te blijven. Ik laat mij graag overtuigen. Ik blijf het jammer vinden dat je er zondag niet bij bent want ik denk dat de aanwezigen graag gebruik willen maken van je kennis en ervaring.
Moi,
Anne
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Ne dit hele stuk gelezen te hebben, vermoed ik, dat de staat eigenlijk uitermate slecht is. Uiterlijk is het niet best gesteld, en ze is Constructief Totall Loss. Dat zegt eigenlijk al genoeg... En 175.000 euro voor een berg oud ijzer waar je eigenlijk niks meer mee kunt dan NOG meer geld in steken, om er dan uiteindelijk achter te komen, dat je er nog steeds niks mee kan...nee, dit word hem niet, ben ik bang. Zoals Dhr. Horsten al aangaf, kun je beter de originele details en werktuigen/motoren verwijderen en gebruiken voor een ander project, en de rest dan (helaas) naar de sloop.

De Pavona zou idd een mooi project kunnen zijn, zeker als de masten + toebehoren (gieken, hydrauliek, e.d.) van de Noordborg hierin ge-intergreerd kunnen worden. Zo restaureer je dan een knappe, nog varende coaster, met originele onderdelen.

Tja, wat is wijsheid? Natuurlijk vind ik schepen als de Noordborg ook erg mooi, maar je kunt niet altijd je hart laten spreken, het moet ook haalbaar zijn. Zelfs al zou je de Noordborg tegen schroot-prijs kunnen kopen, dan nog word het een lastige en dure onderneming.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Bericht door Tinus Brand »

Van de buurman, die naast de Casper ligt afgemeerd, heb ik enkele weken geleden vernomen dat de prijs van de Casper inmiddels naar beneden is bijgesteld en dat zij nu rond de € 100.000 moet opbrengen maar € 75.000 is ook genoemd.
Dit genoteerd voor zover het waard is.

met groet
Tinus
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Tinus Brand »

Hallo,
Vanmiddag was ik in de buurt en heb wat foto's van de Casper gemaakt zoals zij er nu bijligt en waarvan je bij het zien ervan niet vrolijk wordt.
Het enige verschil met de foto's van Harry 2 jaar geleden is dat de bomen op de steiger wat groter gegroeit zijn :shock:
De steiger zelf is ook in een erbarmelijke staat, de delen zijn zo sompig als de pest, je moet goed uitkijken waar je loopt want de kans is groot dat je er door gaat.
Het bord -Betreden op eigen risico- staat er niet voor niets :!:

Vanavond meer.

met groet,
Tinus

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Tinus Brand »

Hallo Roy,

Ik ga er van uit dat Lidwien Raaphorst en Herman Klaassen er inderdaad nog op wonen en een zware last te torsen hebben.

Hier nog een paar plaatjes van vanmiddag.
Woorden overbodig.

Met groet,
Tinus

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Tinus Brand »

Over het dek gesproken, op de 4e foto nam ik door een waterloospoort van een stukje dek en den. en de 5e foto (hierboven) is de den en keggenbank zichtbaar.
Aangezien ik niet de brutaliteit bezit om bij een wildvreemde z'n tuin in te lopen om te kijken hoe de bloemetjes erbij staan, heb ik ook de brutaliteit niet om hier aan boord te stappen en foto's te gaan staan maken.
Maar het kriebelde wel :)
Anders is het als de eigenaren zichtbaar aanwezig zijn, dan kan je het vragen, maar er was geen leven te bekennen.

Hieronder de laatste foto's die ik nam om daarna met weemoed weer in de auto te stappen.

met groet,
Tinus

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Roy-

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Roy- »

Tinus heeft wel een punt natuurlijk. Het is niet niks om een schip te hebben en te houden.
Aan de andere kant, je hoeft een schip dat stationair gebruikt wordt ook niet elk jaar opnieuw in de tjet te zetten. M.a.w. telkens een stukje afschuren en opnieuw een laagje geven moet toch haalbaar zijn.
Hier komt nog eens bij; ze ligt op zoet water dus regelmatig het theater afsoppen moet toch ook te doen zijn, dunkt me.
Maar goed, ik heb geen schip en voorgenoemde mensen wel..................

m.v.g. Roy
Nick

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Nick »

Roy schreef:Wonen er nog mensen op de ex "Noordborg" ?.
Zo ja, je eigen huisje onderhoud je toch ook..............!?.

m.v.g. Roy
Hoi Nick,

De bodem van de portemonnee van de eigenaren kwam 3 jaar geleden al in zicht, daarom zijn zij gaan lobbieën voor het behoud van het schip.
Het jammere van dit hele verhaal is dat er 2-3 jaar geleden (zie eerdere berichten hierboven) mensen waren die met de beste bedoelingen mogelijkheden zagen.
Hetzij in Zaandam hetzij in Delfzijl maar dat het blijkbaar, om wat voor reden dan ook, niet van de grond is gekomen.
Het is doodstil, je hoort en leest er niets meer over.
Jammer, jammer.

met groet,
Tinus

Zie Hier twee citaten
Ik ga er nog iets aan toe voegen
Ja het is iets makkelijker om je huis te onderhouden
even een kleine begroting gemaakt

grond verf 10L. buitenkant huis 10.00 euro schip Loodmenie 15.00 euro 25L.
Lak 10L. Buitenkant huis 20.00 euro Schip grond verf 25.00 euro
20L.
Vernis 1L. " " " 5.00 euro " Lak 45.00 euro
25L.

Zie boven portomonee raakt leeg van de eigenaren
Toen ze hulp gingen vragen was het al in een bepaal de staat van al dan niet minder onderhouden
Waarom werd er toen geen hulp geboden
Blijft een goede vraag
En correct me als ik het fout hebt in die kleine begroting
Maar de meeste schippers eigenaren hier op dit site weten dus zelf dat je niets aan een liter verf hebt en meestal in 20 of 10 liter moet kopen
En het is altijd makkelijk onze vinger op te heffen en wijzen naar de eigenaar van waarom heb je zus of zo niet gedaan
Kijk toch eens naar de erbarmelijke staat van dit mooie schip
Dit geval de eigenaren hebben hulp gezocht en na drie jaar nog steeds nul op rekest gehad of de geld schieter trok zich terug om wat voor reden
Nu mensen het moraal
We zitten hier zo met 1000 man op dit forum waarom niet eens geld waar de mond is doen allemaal en wat geld bij elkaar leggen
Om iets te doen
om dat schip te redden eerder roepen van ja in Amerika en bij de Oosterburen doen ze dat en waarom is de Sleepboot de Holland wel gered
Dat zijn toch allemaal vrijwilligers die hun vrije tijde en eigen geld er in gestoken hebben
En er een stichting van gemaakt hebben.
Dus wat let je mensen plaats je daden waar je woorden zijn
Plaats reactie