Red de Noordborg.

van: www.kustvaartforum.com
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Gert Schouwstra »

Hij zou natuurlijk ook naar Makkum kunnen, daar is hij gebouwd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
nestor
Berichten: 251
Lid geworden op: 22 dec 2005 21:44
Locatie: Vlaardingen

Re: Red de Noordborg.

Bericht door nestor »

Gert Schouwstra schreef:Hij zou natuurlijk ook naar Makkum kunnen, daar is hij gebouwd.
Kuster gebouwd in Friesland voorn Grunninger, dan weer terug naar Friesland, ik waot noat dat dat wel goud komt :?: :?

Peter
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Ben »

henk-j schreef:.............. het feit dat het schip er met de dag slechter uit komt te zien.........(
Nog even en ze ziet er weer zo uit als toen ze op 23 mei 2009 ( :!: ) werd gespot:

Afbeelding
Foto: ©K. Goudriaan.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Binnenvaarder »

Vanmiddag werd ik even blij: de "Noordborg" was aan het varen, wel met 2 sleepboten :-(
Ze kwam uit de haven van Ridderkerk, vond dit vreemd. Later realiseerde ik mij dat zij waarschijnlijk uit het haventje (Holec) is gehaald i.v.m. een tewaterlating aan de overkant bij IHC.
Bijlagen
Noordborg 03 (1).jpg
Noordborg 03 (1).jpg (100.36 KiB) 2628 keer bekeken
Noordborg 01 (1).jpg
Noordborg 01 (1).jpg (187.91 KiB) 2628 keer bekeken
Noordborg 02 (1).jpg
Noordborg 02 (1).jpg (138 KiB) 2627 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Binnenvaarder »

Ze ligt nu helemaal achterin het haventje. De "Spathoek" ligt op haar oude stekkie.
Mvg,
Geert
Bijlagen
DSC02215.jpg
DSC02215.jpg (126.79 KiB) 2613 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

Re: Red de Noordborg.

Bericht door bronsmotor »

Met Delfsail in het vooruitzicht.........eigenlijk zou hij daar een plekje in de haven van Delfzijl moeten hebben tijdens het evenement.

Hoe staan de zaken er momenteel voor?
Ad Langelaar
------------------
Van Brons tot Goud!

https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Evert Sikkema »

Noordborg 20160503_03.jpg
Noordborg 20160503_03.jpg (681.33 KiB) 2220 keer bekeken
Noordborg 20160503_02.jpg
Noordborg 20160503_02.jpg (679.73 KiB) 2220 keer bekeken
Noordborg 20160503_01.jpg
Noordborg 20160503_01.jpg (715.2 KiB) 2220 keer bekeken
De Noordborg, dinsdag 3 mei 2016.

Het zou toch jammer zijn dat zo'n mooie coaster wegrot.
Zouden de gemeenten Delfzijl en/of Zaandam niet een paar centen op de plank hebben liggen om een mooi monument uit een roemrijk verleden in stand te houden. Als deze gemeenten nou eens samen gingen werken (hutje bij mutje leggen) om er iets moois van te maken en dan het schip het ene jaar in Delfzijl en het andere jaar in Zaandam.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Huug »

Wij begrijpen er niets van nee. Miljarden gaan in een bodemloze put die geen enkele meerwaarde hebben. Maar dit stukje erfgoed een type schip waar veel heel veel geld mee verdient is daar is geen stuiver voor over. Schaamteloos dat begrijp en vind ik.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: De Noordborg is niet meer te redden.

Bericht door Theo Horsten »

Huug schreef:Schaamteloos dat begrijp en vind ik.
En dat begrijp ik dan weer helemaal niet. :D
Schaamteloos van wie dan? Is er iemand aan te wijzen die hiervoor verantwoordelijk kan worden gehouden en die zich nu dus zou moeten schamen? Ik denk niet dat wie dan ook van hen die nu kritiek leveren op de gang van zaken een afdoend antwoord op deze vraag zal kunnen geven. "De gemeente ....." of "een rederij" is niet voldoende.

Dit geval loopt hier, op dit forum, nu precies tien jaar en vanaf het begin was het een doodgeboren kindje. Wie dat niet ziet, of toen niet kon zien, is geen realist. Wie toen, tien jaar geleden, iets met dat schip had gewild, had een miljoen achter de hand moeten hebben; een half miljoen om hem op te knappen en nog eens een half miljoen om een poosje vooruit te kunnen met de exploitatiekosten. Wat Dick van der Kamp nu alweer zeven jaar geleden precies in zijn hoofd heeft gehad en hoeveel geld hij erin heeft gestoken, zullen we mogelijk nooit aan de weet komen, maar het kan niet anders of ook hij heeft zich op het project verkeken. Het verhaal hierover op zijn website dateert ook uit die tijd want daar staat dat de klus in de zomer van 2010 geklaard zou zijn. En hij nodigt belangstellenden uit om ideeën aan te dragen voor de financiering van een en ander. Intussen zijn we zes jaar verder en in feite terug bij "AF".
Mijn eigen mening over deze zaak heb ik ook alweer tien jaar geleden duidelijk gegeven en die is sindsdien niet veranderd. Wie het helemaal wil lezen, kan HIER beginnen, maar laat ik het nog eens kort samenvatten, misschien in wat andere bewoordingen, maar de kern van mijn betoog blijft hetzelfde.

Waarom zou je in hemelsnaam zoveel geld en zoveel werk in een schip als de Noordborg steken zonder exact te weten wat je ermee van plan bent? Als je er genoeg geld tegenaan gooit - en dat wil dan zeggen dat je het goed aanpakt, met professionele krachten - is hij, dankzij het werk dat Dick van der Kamp al heeft gedaan, tussen nu en vier, misschien zes maanden helemaal gerestaureerd. Maar wat dán? Wat dóé je er dan mee? Waar leg je hem neer? Hoe onderhoud je hem? Wie betaalt de komende tientallen jaren de exploitatiekosten? Wie heeft er enig belang bij óm dat allemaal te gaan betalen? Ik zou het echt niet weten.
Anderen kunnen zeggen wat ze willen, maar ik hou vol dat de Noordborg als schip, als vertegenwoordiger van een type, niets bijzonders is. Prima schepen, leuke schepen, waar ik heel plezierig mee heb gevaren. Op de Noordborg heb ik nooit gevaren, maar wel op zeven zusterschepen en ik durf dus te zeggen dat ik weet waar ik over praat. Toen ik jaren later opeens weer op de oude Gouweborg zat en ermee naar Zuid-Amerika voer om hem later in Palm Beach, Florida, af te leveren, had ik een gevoel alsof ik nooit was weggeweest. Maar dat is geen criterium. Dat zou een goede reden zijn om hem te kopen als ik plenty geld had en graag een dergelijk schip voor mezelf zou willen hebben om er weet ik veel wat mee te doen. Niet om hem voor het nageslacht te bewaren, want dat zou me worst wezen, maar gewoon voor mezelf. Om er desnoods de hele wereld mee rond te varen. Zoals dat met de Pavonis is gegaan. Niet lullen, maar kopen en opknappen. Zonder uitstel, zonder publiciteit.

Maar als vertegenwoordiger van een type kustvaarder, zou alleen een museum hem kunnen kopen en restaureren. Dat dat niet gebeurt, heeft dezelfde reden die ik al noemde: het is niets bijzonders. De Zeemeeuw die in Rotterdam ligt, is dat wél. Dat was een heel duidelijke ontwikkeling in de kustvaart en dat die behouden is gebleven, is prachtig. Het zou mooi zijn als iemand de Noordborg kocht en opknapte, net als de Pavonis, maar dat het niet gebeurt, kan ik helemaal begrijpen. En dus neem ik dat ook niemand kwalijk.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Evert Sikkema »

Ja, Theo, daar heb je toch ook wel een punt. De Noordborg is natuurlijk "ouwe meuk" en mensen van 60 jaar en ouder kunnen zich er nog wat bij voorstellen. Het is natuurlijk ook lastiger om een oud schip in goede conditie te houden dan bijvoorbeeld oude huizen. Daar laat men de voorgevels staan (zie bijgaande foto) en 'plakt' er comfortabele woningen achter.
Om industrieel erfgoed, waartoe je ook schepen kunt rekenen, op te knappen, te onderhouden en te exploiteren is andere koek. Je hebt vrijwilligers nodig voor reparaties en onderhoud en die zijn er steeds minder. En van elk oud schip kun je natuurlijk ook geen pannenkoekenrestaurant maken.
Ook de redding van de 'laatste' HOTLO motor die naar Hengelo moest komen (vanuit Brazilië) is op een mislukking uitgelopen.
In Rotterdam ligt de Fighter, waar een varend theater in zou komen, maar die ziet er na 10 jaar ook niet zo florissant uit.
Ik vind het jammer dat een kustvaarder uit de 60-er jaren niet ergens bewaart kan blijven, maar het zij zo.
Huizen in Rotterdam 20160427.jpg
Huizen in Rotterdam 20160427.jpg (581.81 KiB) 2559 keer bekeken
Fighter_Antwerpen of Rotterdam 20140710.jpg
Fighter_Antwerpen of Rotterdam 20140710.jpg (548.08 KiB) 2559 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie