Red de Noordborg.

van: www.kustvaartforum.com
Roy-

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Roy- »

Het getuigt m.i.z. wel van goede wil en moed om deze toelichting hier op dit forum te geven.
Dit schept n.l. wel enige duidelijkheid.
Mag ik de vurige wens uitspreken dat de masten, laadbomen en lieren niet zomaar de scrapbak ingaan !?.
Je weet immers maar nooit....................
Hr. v.d.Kamp, bedankt voor de uitleg.

m.v.g. Roy
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Tinus Brand »

Geachte heer van de Kamp,

Dank voor uw toelichting, maar ik lees deze zin in uw bericht:

[i]heeft ca 15 jaar geleden het ms ALK gekocht, dat schip toen onder survey gebracht en vaarklaar gemaakt [/i]

Betekent dit dat de vlakschade in een eerder hier weergegeven bericht niet geheel juist is? of wel juist was maar dat de schade gerepareerd is en weer volgens klasse voldoet.

met groet,
Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
dvanderkamp

Casper > Noordborg

Bericht door dvanderkamp »

goedemorgen
naar aanleiding van ons berichjt van gisteren zijn wij op zoek naar tekeningen van het schip Casper ex Alk ex Azolla ex Noordborg, bouwnummer 1 bij NV Dok en Scheepsbouw Mij "" Makkum"
Wie weet welke werf de tekeningen heeft overgenomen ?
Wij hebben het liefst de hele set maar als dat niet lukt 1) algemeen plan, 2) huiduitslag, 3) dokplan 4) dwarsdoorsnede
Het mag uiteraard ook van een zusterschip zijn.
Indien u ons kunt helpen stuur dan aub een e mail aan dvdk@vanderkamp.com
Dank voor uw medewerking
Dick van der Kamp Shipsales BV
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Ben »

De naamloze ex NOORDBORG vanmorgen gespot in 's Gravendeel:

Afbeelding
Foto: ©K. Goudriaan.
oldambtshipping

Re: Red de Noordborg.

Bericht door oldambtshipping »

Ahoy......

Nadat het schip terug was in Nederland, meerde de heer H. Hazendonk het schip af in Kampen. Ik kwam in kontakt met de eigenaar van de Fenna (ook een coaster) die op het zelfde moment ook in Kampen lag en die de Fenna in orginele staat wilde terug brengen. Hij vertelde me dat de Alk verder op lag, en besloot ik een kijkje te gaan nemen en kwam zo met de eigenaar, de heer Hazendonk in kontakt.
Hij vertelde me dat het schip een C.T.L. verklaring had en dat reparatie niet lonend meer zou zijn, naast de schade aan de bodem bleek ook dat de neus van het schip (lichtelijk) scheef is komen te staan, dit was te zien vanuit het stuurhuis als men naar voren keek naar de bak en voormast.
Vervolgens ging het schip in de verkoop omdat naast de schade ook de NL vlag niet meer lonend zou zijn, hij weigerde om onder goedkope vlag te gaan varen aldus de heer Hazendonk te tijde de opleg periode in Kampen.
Natuurlijk hoop ik dat het met het schip goed komt en dat het wel een museum schip gaat worden want dat verdient deze coaster :wink:

vriendelijke groet,
oldambtshipping :wink:
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Ben »

De Noordborg gespot op weg naar 's Gravendeel:

Afbeelding

Afbeelding
Foto's: ©J. Rook.
Roy-

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Roy- »

Zo op het eerste zicht niet het juiste topic, maar toch even het navolgende.
In de Schuttevaer van vandaag staat op de frontpagina een in memorium aan Albert Boes.
Frequente lezers van diverse maritieme bladen zullen hem kunnen herinneren als een man die zeer terzake kundig over de meest uiteenlopende maritieme zaken kon schrijven. Welhaast beschouwend, zouden de we kunnen zeggen.
In oktober vorig jaar heb ik o.a. met hem kontakt gezocht betreffende de staat van de "Noordborg". Ook hier wist hij de hele gang van zaken feilloos tot in detail te vertellen. Hij, en met hem nog enige anderen, wist te vertellen dat het voor Zaandam absoluut geen haalbare kaart was. Onwil, desinteresse en nog een aantal niet nader te noemen zaken werden zo overtuigend uitgelegd, dat het al snel duidelijk was dat van conservering van de "Noordborg" geen sprake zou kunnen zijn, tenzij een wondertje zou gebeuren. De rest van het verloop weten nu.
Albert Boes, een zeer kundig maritiem schrijver is ons ontvallen op 66 jarige leeftijd. Opdat hij vrede moge hebben op zijn laatste en eeuwige reis.

Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Theo Horsten »

Dat is schrikken, Roy: Albert Boes overleden. En nog maar 66 jaar. Ik heb hem persoonlijk gekend, toen hij nog in de verzekeringswereld zat. We verzekerden de tankers die we naar Taiwan brachten via het Amsterdamse verzekeringsbedrijf waar hij in de tachtiger jaren werkte, nog voordat ze overgenomen werden door Frank B. Hall, de Amerikaanse insurancebroker.
We vormden een goed team: Boes en zijn twee collega's/bazen en ik. Ze waren zeer inventief als het erop aankwam om ons geld te besparen. Zo'n schip van 250-350.000 ton verzekeren kost een paar centen, neem dat van mij aan. Hoewel ze uiteraard op commissiebasis werkten - dus hoe hoger de premie, hoe meer zij verdienden - zagen ze al na korte tijd kans om zo'n schip voor de helft van het gebruikelijke tarief onder te brengen. Dat voert hier nu te ver.

Albert was een aardige vent die van wanten wist. Zo zal ik hem gedenken.

Voor wie het bericht in Schuttevaer wil lezen: klik HIER.
oldambtshipping

Re: Red de Noordborg.

Bericht door oldambtshipping »

Ahoy,

Waar ligt de Noordborg precies in Hellevoetsluis en wie is nu formeel de eigenaar?

Groet oldambtshipping :wink:
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Theo Horsten »

Dat hij in het historische droogdok Jan Blanken ligt - klik even aan dan weet je precies wat en waar dat is - dat lijkt me op zich al een hoopvol teken. Dat doe je niet als je van plan bent om er daarna alsnog betonijzer van te maken. Het dok maakt zelf ook deel uit van het Museumplatform Hellevoetsluis, dus dat hij daar wordt gedokt, is vast niet toevallig.
Wie daar in de buurt woont, kan ons nu immers in de komende weken van foto's voorzien? Een bezoekje aan het dok en dan wat foto's van het onderwaterschip lijkt me best interessant.
Als je masten, bomen, winches en ook het railingwerk echt goed wilt schoonmaken en terugbrengen in de oorspronkelijke staat, is eraf halen en dat karwei elders klaren natuurlijk de mooiste oplossing.
Plaats reactie