Red de Noordborg.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Roy »

Tja Evert, de "Fighter"..................
Toen deze sleper naar Rotterdam kwam en er een soort van theaterschip van gemaakt moest worden heb ik het al voorspeld dat het een debacle zou worden. Niemand van het gezelschap had ook maar enig idee hoe je een schip moet onderhouden en was er ook nog eens niet in geïnteresseerd.
De "Fighter" sterft daar gewoon een langzame dood. Voor de goede orde, in het contract staat ook dat het schip niet meer in de commerciële sleepvaart ingezet mag worden, gesteld dat het schip daar nog in mee zou kunnen komen. :cry:
Bovendien, hier mag echt niet aan voorbij gegaan worden, de Belgen wilden de "Fighter" wel als museumsleper hebben, maar staken er ook geen stuiver in. Zo ging haar zussie, de "Boxer", ook net zo vrolijk de schrootberg op. Zo zijn wel meer typisch Belgische schepen een museale toekomst ontnomen.
Niemand trekt z'n portemonnee, dat is een gegeven.............. :roll: :idea:

m.v.g., Roy
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Red de Noordborg.

Bericht door joop 1 »

Roy wij hebben niet de €€€€€ ik ben al gelukkig dat ik mijn hobby draaiende kan houden gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Roy »

Ja Joop, ik weet het.
Maar een eigen maritiem museum is toch ook al een pracht !.
Bovendien, het is een Belgische zeesleper, dus daar zullen ze toch iets moeten laten zien wat betreft de pechelementen. Zo simpel is het, gesteld dat we het woord >simpel< mogen gebruiken :wink:

m.v.g., Roy
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Huug »

Jullie hebben allemaal een punt ! In ieder verhaal zit "wat". Maar mij kan de gedachte niet worden ontzenuwd dat er ook een een element labbekakkigheid spreekt . Het zal wel er is geen fonds meer te werven , wat motten we met zo,n oud gebakkie , wie kan het nog wat schelen.Tot u spreekt de ooit zo strijdlustige Nederlander die nu alles over zich heen laat gooien . De spierbal van ooit is verworden tot een slapjanussen zootje. :)
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Theo Horsten »

-----------------------
Toch nog een kans voor de Noordborg?
Klik HIER

Met crowdfunding moet het mogelijk zijn om dat half miljoen bij elkaar te krijgen.
Maar daarna... Wie gaat de steeds terugkerende jaarlijkse kosten betalen? Dat is een veel groter probleem.

-------------
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Ben »

Theo Horsten schreef: 01 okt 2017 10:17 -----------------------
Toch nog een kans voor de Noordborg?
Klik HIER........
Citaat uit de Eemsbode:
De motor is er uitgehaald............De stichting Appingedammer Brons Motorenmuseum heeft serieuze interesse om het schip
op haar locatie neer te leggen en zelf de Brons hoofdmotor te reviseren. Echter zoals in veel stichtingen, ontbreekt het aan fondsen.


Het gaat om deze motor die in de Noordborg stond:

Noordborg motor.jpg
Noordborg motor.jpg (321.09 KiB) 2345 keer bekeken
Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting Number of Cylinders: 4 Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK) Eng. additional info: Brons Nr. 10408 Type 4ED (290x450)
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Jan Stolp »

Heeft de Brons-stichting nu een onderkomen?
Groeten
Jan
Ridderkerk
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 sep 2014 15:19

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Ridderkerk »

Als iemand de Noorborg willen redden lijkt me dat zonde van het geld.
Het schip ligt al heel geruime tijd in Slikkerveer. Niemand begrijpt wat de eigenaar daar nog mee wil doen;
iedereen die echt betrokken is bij schepen of scheepvaart krijgt er tranen van in zijn ogen, zo verschrikkelijk als het schip er uit ziet.
Helaas, ik wilde dat ik kon zeggen dat het nog steeds een mooi en goed onderhouden schip is, maar dit is echt vreselijk om te zien.
Volgens mij is de sloop de enige optie.
Jammer!!!!!

Huib van Vliet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Evert Sikkema »

Noordborg 20160503_03.jpg
Noordborg 20160503_03.jpg (183.27 KiB) 2210 keer bekeken
In mei vorig jaar zag het schip er nog zo uit. Dat zegt natuurlijk niet alles over de toestand, want rust roest.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Theo Horsten »

Ridderkerk schreef:Als iemand de Noordborg wil redden lijkt me dat zonde van het geld.
Dat roep ik al elf jaar. :roll:
Het was van meet af aan een doodgeboren kindje. Het enige wat je no nog kunt doen, is die 4ED Brons redden. En het Bratvaag ankerspil en de -winches. En de Borgapompen, als die er nog zijn. En de Samofa hulpmotor. Die 260 ton staal die je dan nog overhoudt, brengt op dit moment iets van 250 dollar per ton op. Dat is op dit moment de prijs in Turkije. Wat het hier in Holland opbrengt, weten anderen vast wel. Maar als hij 80.000 euro opbrengt, mag de eigenaar blij zijn.

Dick van der Kamp heeft een dappere poging gedaan die hem een mooie cent gekost moet hebben en daar verdient hij alle lof voor. Maar het was tevens een poging die ik nooit heb begrepen. Ik heb alle 33 pagina's van dit topic nog eens even snel doorgenomen en ik hou onverkort vast aan wat ik HIER en ook HIER schreef. Anderen zullen dat jammer vinden, maar ik kan er niet om treuren. Het is een voorbije tijd waar ik met heel veel plezier aan terugdenk en nog regelmatig over schrijf. Maar de tegenwoordige generatie zegt een dergelijk schip helemaal niets en de komende generaties dus ook niet.

--------------
Plaats reactie