Pagina 22 van 29

Re: Red de Noordborg.

Geplaatst: 03 okt 2017 15:48
door peelander
En zo zag ze eruit op 22 november 2016
noordborg 22 11 2016 (91) (Kopie).JPG
noordborg 22 11 2016 (91) (Kopie).JPG (132.44 KiB) 2230 keer bekeken
Toen ik vorige week met de Waterbus langs kwam had ik meer belangstelling voor de nieuwe hoppers bij IHC aan de overkant als voor de Noordborg. Een recente foto heb ik helaas niet.
groeten
Jan van der Pluijm

Re: Red de Noordborg.

Geplaatst: 03 okt 2017 16:49
door Evert Sikkema
Je zou je ook af kunnen vragen wat Delfzijl moet met één zo'n schip. Als daar nou een scheepvaartmuseum zou zijn met een haven met meerdere oude schepen, dan trekt het misschien wel belangstellenden, maar alleen voor de Noordborg reis je niet af naar Delfzijl, lijkt mij.
Ook met die HOTLO motor voor Hengelo is het niks geworden. Waarschijnlijk waren er wel een aantal 'oud machinisten' een keer komen kijken, maar dan zou je het ook wel zo'n beetje gehad hebben.
De replica van de Prins Willem in Den Helder trok ook niet voldoende mensen en na de brand was het de bedoeling om het schip te restaureren en in Harlingen (als ik mij goed herinner) neer te leggen, maar dat is ook niks geworden.
Het terugkopen van de Amyntas (KNSM) uit Griekenland en dan in de historische haven van Amsterdam toegankelijk maken voor bezoekers is ook als een nachtkaars uitgegaan.
Ook het oude passagiersscheepje bij de Zeelandbrug is al jaren geleden met 'stille trom' naar de sloop gegaan.
En voor zover mij bekend is ook het Pannenkoekenschip uit Zwolle (voormalige veerboot uit Zeeland) nog altijd niet terug in het Zeeuwse.
Deze voorbeelden, en misschien zijn er nog wel meer, geven aan dat Theo en Huib wel gelijk zullen krijgen.

groeten
Evert Sikkema

Re: Red de Noordborg.

Geplaatst: 03 okt 2017 17:15
door joop 1
als de noordborg naar de sloop gaat zal ie hoog uit € 35000 opbrengen.

Re: Red de Noordborg.

Geplaatst: 03 okt 2017 17:18
door Theo Horsten
Ik zat al op je te wachten, Joop. :)
Ik wist dat jij de prijs wist. ;)

Re: Red de Noordborg.

Geplaatst: 03 okt 2017 17:57
door joop 1
prijzen schommelen nog al

Re: Red de Noordborg.

Geplaatst: 05 okt 2017 21:42
door Ridderkerk
Beste mensen,
eigenlijk triest dat je moet constateren dat de Noordborg hier in Slikkerveer ligt weg te roesten. Aan de andere kant: als de huidige eigenaar ook
maar even aan de weg had getimmerd (waarom ligt het schip hier / wat is het doel / tot wanneer blijft het hier etc.) en misschien een keer een
artikeltje in de lokale pers had geschreven zou er misschien nog wat belangstelling voor het schip zijn geweest. Ik ken veel mensen die in de
"goeie ouwe tijd" in Slikkerveer en Bolnes op de diverse scheepswerven hebben gewerkt; zij verbazen zich nog steeds dat er (bijna) niemand in
de gemeente Ridderkerk weet waarom / waarvoor de Noordborg hier ligt. De mensen die gebruik maken van de Waterbus komen langs de Noordborg en vragen zich allemaal af wat dat ouwe lelijke schip in de haven doet. (Alleen de lezers van het kustvaartforum weten dat wel). Als er bekend zou zijn dat er bijv. een reddingsactie op touw gezet zou worden wordt het een heel ander verhaal. Maar ja, zonder publiciteit kan je ook niet verwachten dat er een groep liefhebbers de schouders onder zo'n project gaat zetten. Vandaar mijn pessimisme..... Helaas maar waar. Ik had ook liever gezien dat er aan de Noordborg gewerkt zou worden om in volle glorie weer te kunnen varen, maar de realiteit is echt anders.
Huib van Vliet.

Re: Red de Noordborg.

Geplaatst: 06 okt 2017 10:17
door BramM
Wordt het niet zo langzamerhand maar eens tijd de "warme sleutel" in de Noordborg te zetten?
BramM

Re: Red de Noordborg.

Geplaatst: 19 okt 2017 16:53
door willem269
Ondergetekende gaat binnenkort voor Schuttevaer een verhaal schrijven over de Noordborg en de reddingspoging van Dick van der Kamp. Nu ben ik heel benieuwd of ik in contact kan komen met mensen die nog op het schip hebben gevaren.

Re: Red de Noordborg.

Geplaatst: 19 okt 2017 18:26
door Theo Horsten
----------------------
Misschien zou je eens bij Wagenborg kunnen informeren of Gerrit Rijkers nog leeft. Dat zou je beste bron zijn.
Of mensen die bij een van deze twee evenementen aanwezig waren...
Noordborg.jpg
Noordborg.jpg (58.33 KiB) 2404 keer bekeken
.... want dat waren twee hoogtepunten in het leven van de Noordborg. Het mooie van die benzinepompen was dat op de heenreis, toen Gerrit zoals altijd vrij dicht dicht langs die pompen scheerde, die benzineman zei: "Kijk je een beetje uit, schippertje?" Waarop Gerrit antwoordde: "Kijk jij maar uit. Als ik terugkom, vaar ik ze er allemaal af!"
En verdomd, dat gebeurde. Niet met opzet, dat spreekt, maar toch. Ratsekiedee, normaal, super en diesel, alles eraf. :D Mensen die daar gevaren hebben, weten hoe dat zo kon gebeuren, waarom je zo dicht langs die pompen moest, die zo dicht langs het water stonden omdat ze ook de pleziervaart bedienden.

Voor het Pipo-avontuur was Gerrit speciaal van verlof teruggekomen omdat hij nu eenmaal geknipt was voor zoiets en zelf wel een rol in het avontuur had kunnen spelen. Helaas had dat een tragische afloop.

Maar voor het overige... wat zou er te vertellen zijn? Het was een gewone 500-tonner en je maakte met elk van die schepen zo'n beetje hetzelfde mee.
"Ik Jan Frans, Schipper naast God" voer met de Vechtborg ook vlak onder de kade langs die benzinepompen, dead-slow, uiteraard. Langs de kade fietste een mevrouw. Die fietste net zo hard als de Vechtborg voer, precies naast het stuurhuis. Jan Frans stond natuurlijk buiten om te kijken of het allemaal goed ging en die zei toen: "Mevrouw, mag ik u iets vragen?"
"Ja, hoor," zei die mevrouw.
"Gebruikt u tampons of gewoon maandverband?"
Waarop het een haar scheelde of die mevrouw was van de schrik het kanaal ingefietst.
Ze is gaan klagen en Jan Frans, Schipper naast God, kreeg een standje, maar we hebben er met zijn allen toch hartelijk om moeten lachen.
Ik neem aan dat dat niks is voor je verhaal in Schuttevaer? :D

-----------------

Re: Red de Noordborg.

Geplaatst: 19 okt 2017 18:39
door Roy
Het zal mij echt benieuwen of dit artikel wat op gaat leveren.
Natuurlijk, elke poging is er één, maar ik heb er een hard hoofd in.
Als we nu eens in ogenschouw nemen dat de berging van de Kamper kogge minimaal tonnen gekost heeft en de conservering van het wrak 1,5 miljoen gaat kosten om het zooitje te conserveren, denk ik dat het conserveren van een oude coaster heel wat minder kost.
Immers; zo'n geintje heeft men eerder uitgehaald met een wrak uit de polder. Die is in een speciale loods in Ketelhaven op dezelfde manier geconserveerd. Ketelhaven werd een te dure locatie dus het hele zooitje werd naar Lelystad verhuisd.
De super deskundigen aldaar hebben het schip maar een stukje ingekort om het beter passend te maken. Het staat nu al weer jaren in Den Helder in een glazen gebouw te pronken. En raad eens, men wil er op de huidige locatie ook weer van af. Kortom; erg veel geld in dit project gestoken en je hebt nu een ingekort schip waar niemand iets aan heeft.
Goed zo, doorgaan zo !!!. Wrakken genoeg om te conserveren, maar een ex K.H.V. conserveren kunnen we niet............. :evil:

Terug naar de "Noordborg". Hier is toch meer mee te doen. Zeker in het zomerseizoen.
De oude "Meuse",1953, van Whm. Muller & Co., ( bruggetje midscheeps, m.k. achter en strijkbare masten voor de Parijsvaart, ligt als "Pernat" te koop in Kroatië. Natuurlijk, ook geen mens die er naar omkijkt..............

Toch, m.v.g., Roy