Tuurlijk was dat Eildert Brands, had zelf ook een uitnodiging maar was met een groep mee naar Brunsbuettel, dat was ook leuk.
gr. Harry
Gespot in en rond Overijsel en Drenthe
-
- Berichten: 28406
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
-
- Berichten: 28406
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
- Locatie: Zwolle
Omdat ik niet wist waar ik met dit 'geval' naar toe moest maar even aangehaakt op dit onderwerp.
Vorige week lagen we met ons bootje aan het kanaal bij Steenwijk. Lekker rustig, na veel regen genieten van de geneugten van digitale televisie aan boord. Lekker rustig? Om klokslag negen uur dacht ik dat de wereld verging. Met een brullende motor denderde een vliegtuig over ons schip. Ik dacht direct aan een noodlanding of iets dergelijks. We stormden naar boven net als onze buren. Een gele tweedekker scheerde 'rakelings' over de afgemeerde jachtjes. Het bleek om een sproeivliegtuig te gaan dat een paar keer in duikvlucht het maisveld bestookte waar we tegenaan lagen.
We werden vergast op een mooie luchtshow...
Hier moet je je hoofd letterlijk niet boven het maaiveld uitsteken. We vroegen ons wel even af wat er gesproeid werd? Gelukkig stond de wind van ons af.
De hond van de buren probeert nog even of hij de wielen te pakken kan krijgen...
Nog één keer in duikvlucht...
Dan is het 'by by, zwaai zwaai' en het ding vliegt weg.
Toch wel leuk om eens te zien, maar schrikken was het wel,
gr. Harry
Vorige week lagen we met ons bootje aan het kanaal bij Steenwijk. Lekker rustig, na veel regen genieten van de geneugten van digitale televisie aan boord. Lekker rustig? Om klokslag negen uur dacht ik dat de wereld verging. Met een brullende motor denderde een vliegtuig over ons schip. Ik dacht direct aan een noodlanding of iets dergelijks. We stormden naar boven net als onze buren. Een gele tweedekker scheerde 'rakelings' over de afgemeerde jachtjes. Het bleek om een sproeivliegtuig te gaan dat een paar keer in duikvlucht het maisveld bestookte waar we tegenaan lagen.
We werden vergast op een mooie luchtshow...
Hier moet je je hoofd letterlijk niet boven het maaiveld uitsteken. We vroegen ons wel even af wat er gesproeid werd? Gelukkig stond de wind van ons af.
De hond van de buren probeert nog even of hij de wielen te pakken kan krijgen...
Nog één keer in duikvlucht...
Dan is het 'by by, zwaai zwaai' en het ding vliegt weg.
Toch wel leuk om eens te zien, maar schrikken was het wel,
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Voordat ons 'vliegtuigincident' begon hebben we een weekje in Zwartsluis aan het Zwartewater gelegen. Met de camera onder handbereik heb ik nog heel wat schepen kunnen vastleggen. Hierbij een 'kleine' selectie,
gr. Harry
De Catharina 3 werd op zondagmiddag opgetrommeld naar Zwolle om met zijn pompen de Serena boven water te houden. Het passagiersschip maakte water na een gronding door het nemen van een te krappe bocht werd mij verteld.
De Friso uit Grouw heb ik meerdere keren voorbij zien komen, onderweg naar Meppel.
Het koppelen van de bakken gaat bij deze jongens in een sneltreinvaart. Zo ligt het spul los en zo komen ze je in volle vaart voorbij...
De variatie in passerende schepen is enorm. Van schepen als de Anje W tot koppelverbanden en containerschepen.
Zennestroom onderweg naar Zwolle.
Vroeg in de morgen passeerde 'Appie' Laffra uit Sneek met de Njord.
Twee keer per dag kwam de Orion (ex Noordster) voorbij. Het schip heeft een aantal jaren vast werk op Meppel gehad maar dat zou nu afgelopen zijn hoorde ik.
Toen ik deze motorspits Emmy fotografeerde kon ik niet bevroeden welk drama zich enkele dagen later rond dit schip zou afspelen. De schipper van deze recreatiespits had problemen met zijn boegschroef, tijdens het duiken om de boel te repareren is hij verdronken.
Gouje, onderweg naar Emmeloord.
De Belgische Marlin, een old-timer...
Aurora... 'godin van de dageraad'.
Eerkes met de Confidentia in de afvaart, op de achtergrond de Catharina 4 die met een bak van Genemuiden is gekomen.
De Zeeland, gebouwd als Zeehond, is een 'oudje' in de passagiersvaart.
De Zwartewater op het Zwartewater...
wordt vervolgd
gr. Harry
De Catharina 3 werd op zondagmiddag opgetrommeld naar Zwolle om met zijn pompen de Serena boven water te houden. Het passagiersschip maakte water na een gronding door het nemen van een te krappe bocht werd mij verteld.
De Friso uit Grouw heb ik meerdere keren voorbij zien komen, onderweg naar Meppel.
Het koppelen van de bakken gaat bij deze jongens in een sneltreinvaart. Zo ligt het spul los en zo komen ze je in volle vaart voorbij...
De variatie in passerende schepen is enorm. Van schepen als de Anje W tot koppelverbanden en containerschepen.
Zennestroom onderweg naar Zwolle.
Vroeg in de morgen passeerde 'Appie' Laffra uit Sneek met de Njord.
Twee keer per dag kwam de Orion (ex Noordster) voorbij. Het schip heeft een aantal jaren vast werk op Meppel gehad maar dat zou nu afgelopen zijn hoorde ik.
Toen ik deze motorspits Emmy fotografeerde kon ik niet bevroeden welk drama zich enkele dagen later rond dit schip zou afspelen. De schipper van deze recreatiespits had problemen met zijn boegschroef, tijdens het duiken om de boel te repareren is hij verdronken.
Gouje, onderweg naar Emmeloord.
De Belgische Marlin, een old-timer...
Aurora... 'godin van de dageraad'.
Eerkes met de Confidentia in de afvaart, op de achtergrond de Catharina 4 die met een bak van Genemuiden is gekomen.
De Zeeland, gebouwd als Zeehond, is een 'oudje' in de passagiersvaart.
De Zwartewater op het Zwartewater...
wordt vervolgd
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
vervolg
Het Zwartewater is een prachtig alternatief voor het in deze dagen overdrukke Friesland. Toch verkijken veel watersporters zich op hun rol ten opzichte van de beroepsmatige gebruikers van deze vaarweg. Door niet achterom te kijken schrikken ze zich vaak het apelazarus wanneer ze ineens in de schaduw van een leeg binnenschip varen. Het is niet te begrijpen waarom de kleinste scheepjes vaak in het midden van het vaarwater zijn te vinden. Ten opzichte van elkaar gaat men er domweg vanuit dat rechts voorrang heeft... Bovenstaande foto is ook zo'n voorbeeld van hoe het niet moet...
Animato...
Broedertrouw 2 met de losse boot naar het Meppelerdiep.
Een paar uur later terug met een nieuwe tankbak voor Dordrecht om vandaar over zee naar Frankrijk te worden verscheept.
In het weekend had ik mijn oog al eens laten gaan op het koppelverband Innovation / Innovation II dat in Zwartsluis lag en een dag daarvoor door de werf aan de eigenaar was overgedragen. Nu kwam het zusje, de Amethyst zich presenteren en meerde voor korte tijd af op de gevaarlijke stoffenpalen in afwachting van 'de andere helft'.
Een half uur later kwam het voorste deel aangeschoven vanuit Hasselt.
Inmiddels hebben de schepen een lengte gekregen waarvoor je als watersporter diep ontzag hebt.
Terwijl het koppelen nog in volle gang was kwam de Mureen voorbij die in Zwartsluis aan de werf was geweest.
Toen ik deze foto aan een oud scheepsbouwer liet zien ontlokte hem dat de opmerking; 'wat is dat spul "kattig"...'
tja...
Petje af voor de mannen die met dergelijke spullen zorgen dat de binnenvaart een moderne bedrijfstak is die een volwaardige en vooraanstaande speler is op het toneel van de internationale vervoerstrafiek.
Dan komt een uur later dit schip voorbij, de Jantina als representant van de vorige eeuw...
De Talisman uit Dordrecht is een van de eerste die ik spot die onderweg is naar de manifestatie Hassailt.
De Gersom is nog volop in bedrijf...
De Terra Nova was in zijn tijd denk ik even revolutionair als de Amethyst nu...
onderweg naar Hassailt.
De Vogue met een lading bakkie's van Meppel naar Rotterdam...
en tot slot
tussen de buien door was het ook eens een dag droog. Een dag, door een stel uitgezocht om te trouwen, ze hadden het niet beter kunnen treffen...
Voor een klein kapitaal aan vlaggen werd uit de kast gehaald...
De Saturnus was de plaats van het festijn...
'Waarheden' waar weinig tegen in te brengen is.
Traditie, traditie...
Het einde van ons 'feestje' in Zwartsluis, onderweg naar Meppel om te provianderen. We zouden er twee dagen blijven hangen, maar ja, ik 'liep' een oud-scheepsbouwer tegen het lijf die mij vervolgens aan een oud-schipper voorstelde, tja, dan ben je voorlopig nog niet weg. Maar dat wordt een ander hoofdstuk.
Bovenstaand plaatje met de Undine is om te bewaren, als de beleidsmakers zich niet bedenken ligt daar over enkele jaren de zo gewenste sluis. Het oude sluisje wordt al volop in gereedheid gemaakt om als het zover is opnieuw in gebruik te worden genomen...
gr. Harry
Het Zwartewater is een prachtig alternatief voor het in deze dagen overdrukke Friesland. Toch verkijken veel watersporters zich op hun rol ten opzichte van de beroepsmatige gebruikers van deze vaarweg. Door niet achterom te kijken schrikken ze zich vaak het apelazarus wanneer ze ineens in de schaduw van een leeg binnenschip varen. Het is niet te begrijpen waarom de kleinste scheepjes vaak in het midden van het vaarwater zijn te vinden. Ten opzichte van elkaar gaat men er domweg vanuit dat rechts voorrang heeft... Bovenstaande foto is ook zo'n voorbeeld van hoe het niet moet...
Animato...
Broedertrouw 2 met de losse boot naar het Meppelerdiep.
Een paar uur later terug met een nieuwe tankbak voor Dordrecht om vandaar over zee naar Frankrijk te worden verscheept.
In het weekend had ik mijn oog al eens laten gaan op het koppelverband Innovation / Innovation II dat in Zwartsluis lag en een dag daarvoor door de werf aan de eigenaar was overgedragen. Nu kwam het zusje, de Amethyst zich presenteren en meerde voor korte tijd af op de gevaarlijke stoffenpalen in afwachting van 'de andere helft'.
Een half uur later kwam het voorste deel aangeschoven vanuit Hasselt.
Inmiddels hebben de schepen een lengte gekregen waarvoor je als watersporter diep ontzag hebt.
Terwijl het koppelen nog in volle gang was kwam de Mureen voorbij die in Zwartsluis aan de werf was geweest.
Toen ik deze foto aan een oud scheepsbouwer liet zien ontlokte hem dat de opmerking; 'wat is dat spul "kattig"...'
tja...
Petje af voor de mannen die met dergelijke spullen zorgen dat de binnenvaart een moderne bedrijfstak is die een volwaardige en vooraanstaande speler is op het toneel van de internationale vervoerstrafiek.
Dan komt een uur later dit schip voorbij, de Jantina als representant van de vorige eeuw...
De Talisman uit Dordrecht is een van de eerste die ik spot die onderweg is naar de manifestatie Hassailt.
De Gersom is nog volop in bedrijf...
De Terra Nova was in zijn tijd denk ik even revolutionair als de Amethyst nu...
onderweg naar Hassailt.
De Vogue met een lading bakkie's van Meppel naar Rotterdam...
en tot slot
tussen de buien door was het ook eens een dag droog. Een dag, door een stel uitgezocht om te trouwen, ze hadden het niet beter kunnen treffen...
Voor een klein kapitaal aan vlaggen werd uit de kast gehaald...
De Saturnus was de plaats van het festijn...
'Waarheden' waar weinig tegen in te brengen is.
Traditie, traditie...
Het einde van ons 'feestje' in Zwartsluis, onderweg naar Meppel om te provianderen. We zouden er twee dagen blijven hangen, maar ja, ik 'liep' een oud-scheepsbouwer tegen het lijf die mij vervolgens aan een oud-schipper voorstelde, tja, dan ben je voorlopig nog niet weg. Maar dat wordt een ander hoofdstuk.
Bovenstaand plaatje met de Undine is om te bewaren, als de beleidsmakers zich niet bedenken ligt daar over enkele jaren de zo gewenste sluis. Het oude sluisje wordt al volop in gereedheid gemaakt om als het zover is opnieuw in gebruik te worden genomen...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
- Locatie: Zwolle
Quote Harry:
De Catharina 3 werd op zondagmiddag opgetrommeld naar Zwolle om met zijn pompen de Serena boven water te houden. Het passagiersschip maakte water na een gronding door het nemen van een te krappe bocht werd mij verteld.
Einde Quote
Hallo Harry,
De Catharina 3 rukte op zondag 15 juli s'middag uit voor een Duits jachie boven op een krib boven Kampen. Het jachie zou de volgende dag (i.v.m. de bedieningstijden van de Spooldersluis) van Zwolle naar Zwartsluis worden versleept om voor inspectie droog te worden gezet. Een geluk bij een ongeluk bleek later. Toen ik Henk Bonsink maandagmorgen belde over de watermakende Serena kon er na de komst van hem en zijn vrouw snel pompen worden overgezet c.q. aangerukt. Mede dankzij het adequaat optreden van Bonsink c.s., de geweldige inzet van de 2 Tjechische matrozen en een vrijwilliger werd afborrelen voorkomen.
Moi,
Anne
De Catharina 3 werd op zondagmiddag opgetrommeld naar Zwolle om met zijn pompen de Serena boven water te houden. Het passagiersschip maakte water na een gronding door het nemen van een te krappe bocht werd mij verteld.
Einde Quote
Hallo Harry,
De Catharina 3 rukte op zondag 15 juli s'middag uit voor een Duits jachie boven op een krib boven Kampen. Het jachie zou de volgende dag (i.v.m. de bedieningstijden van de Spooldersluis) van Zwolle naar Zwartsluis worden versleept om voor inspectie droog te worden gezet. Een geluk bij een ongeluk bleek later. Toen ik Henk Bonsink maandagmorgen belde over de watermakende Serena kon er na de komst van hem en zijn vrouw snel pompen worden overgezet c.q. aangerukt. Mede dankzij het adequaat optreden van Bonsink c.s., de geweldige inzet van de 2 Tjechische matrozen en een vrijwilliger werd afborrelen voorkomen.
Moi,
Anne
Zo zie je maar weer dat het achteraf wat anders in elkaar stak en er verkeerde conclusie's werden getrokken. Het wekte in Sluus verwondering dat de Catharina 3 op zondag voer, dat doen de Bonsink's in de regel niet werd mij verteld. Inderdaad hij moest naar een 'jachie', de volgende dag werd verondersteld dat het om de Serena ging maar dat speelde zich dus een dag later af en was zuiver toeval dat hij ter plekke was?
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."