Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Tuurlijk was dat Eildert Brands, had zelf ook een uitnodiging maar was met een groep mee naar Brunsbuettel, dat was ook leuk.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Salve , 86 x 8,62 x 3,03 , 1504 ton , Bouwjaar 1981 , Werf Grave in Grave , 1014 pk Caterpillar en 219 pk DAF v.Wijk kopschroef , Ex Iduna, Denzo , Chimo , europanummer 2316228 , gespot in Zwolle

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Luctor , 72,00 x 7,55 x 2,68 , 962 ton , Bouwjaar 1962 , Werf Janathijs in Rumst , 865 pk Mitsubishi en 170 pk kopschroef , Ex Novalis , europanummer 2316433 , gespot in Zwolle

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Afbeelding

Ik was haar al een tijdje kwijt. Maar ineens zag ik haar aan de Schuttevaerkade in Zwolle voorbereid worden voor een tweede leven. Wie kent haar geschiedenis?
Moi,
Anne
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Omdat ik niet wist waar ik met dit 'geval' naar toe moest maar even aangehaakt op dit onderwerp.

Vorige week lagen we met ons bootje aan het kanaal bij Steenwijk. Lekker rustig, na veel regen genieten van de geneugten van digitale televisie aan boord. Lekker rustig? Om klokslag negen uur dacht ik dat de wereld verging. Met een brullende motor denderde een vliegtuig over ons schip. Ik dacht direct aan een noodlanding of iets dergelijks. We stormden naar boven net als onze buren. Een gele tweedekker scheerde 'rakelings' over de afgemeerde jachtjes. Het bleek om een sproeivliegtuig te gaan dat een paar keer in duikvlucht het maisveld bestookte waar we tegenaan lagen.

Afbeelding
We werden vergast op een mooie luchtshow...

Afbeelding
Hier moet je je hoofd letterlijk niet boven het maaiveld uitsteken. We vroegen ons wel even af wat er gesproeid werd? Gelukkig stond de wind van ons af.

Afbeelding
De hond van de buren probeert nog even of hij de wielen te pakken kan krijgen...

Afbeelding
Nog één keer in duikvlucht...

Afbeelding
Dan is het 'by by, zwaai zwaai' en het ding vliegt weg.

Toch wel leuk om eens te zien, maar schrikken was het wel,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
kees

Bericht door kees »

De frisse lucht na dat "buitje" zal ook wel lekker geweest zijn.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Voordat ons 'vliegtuigincident' begon hebben we een weekje in Zwartsluis aan het Zwartewater gelegen. Met de camera onder handbereik heb ik nog heel wat schepen kunnen vastleggen. Hierbij een 'kleine' selectie,

gr. Harry

Afbeelding
De Catharina 3 werd op zondagmiddag opgetrommeld naar Zwolle om met zijn pompen de Serena boven water te houden. Het passagiersschip maakte water na een gronding door het nemen van een te krappe bocht werd mij verteld.

Afbeelding
De Friso uit Grouw heb ik meerdere keren voorbij zien komen, onderweg naar Meppel.
Afbeelding
Het koppelen van de bakken gaat bij deze jongens in een sneltreinvaart. Zo ligt het spul los en zo komen ze je in volle vaart voorbij...

Afbeelding
De variatie in passerende schepen is enorm. Van schepen als de Anje W tot koppelverbanden en containerschepen.

Afbeelding
Zennestroom onderweg naar Zwolle.

Afbeelding
Vroeg in de morgen passeerde 'Appie' Laffra uit Sneek met de Njord.

Afbeelding
Twee keer per dag kwam de Orion (ex Noordster) voorbij. Het schip heeft een aantal jaren vast werk op Meppel gehad maar dat zou nu afgelopen zijn hoorde ik.

Afbeelding
Toen ik deze motorspits Emmy fotografeerde kon ik niet bevroeden welk drama zich enkele dagen later rond dit schip zou afspelen. De schipper van deze recreatiespits had problemen met zijn boegschroef, tijdens het duiken om de boel te repareren is hij verdronken.

Afbeelding
Gouje, onderweg naar Emmeloord.

Afbeelding
De Belgische Marlin, een old-timer...

Afbeelding
Aurora... 'godin van de dageraad'.

Afbeelding
Eerkes met de Confidentia in de afvaart, op de achtergrond de Catharina 4 die met een bak van Genemuiden is gekomen.

Afbeelding
De Zeeland, gebouwd als Zeehond, is een 'oudje' in de passagiersvaart.

Afbeelding
De Zwartewater op het Zwartewater...

wordt vervolgd
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

vervolg

Afbeelding
Het Zwartewater is een prachtig alternatief voor het in deze dagen overdrukke Friesland. Toch verkijken veel watersporters zich op hun rol ten opzichte van de beroepsmatige gebruikers van deze vaarweg. Door niet achterom te kijken schrikken ze zich vaak het apelazarus wanneer ze ineens in de schaduw van een leeg binnenschip varen. Het is niet te begrijpen waarom de kleinste scheepjes vaak in het midden van het vaarwater zijn te vinden. Ten opzichte van elkaar gaat men er domweg vanuit dat rechts voorrang heeft... Bovenstaande foto is ook zo'n voorbeeld van hoe het niet moet...

Afbeelding
Animato...

Afbeelding
Broedertrouw 2 met de losse boot naar het Meppelerdiep.

Afbeelding
Een paar uur later terug met een nieuwe tankbak voor Dordrecht om vandaar over zee naar Frankrijk te worden verscheept.

Afbeelding
In het weekend had ik mijn oog al eens laten gaan op het koppelverband Innovation / Innovation II dat in Zwartsluis lag en een dag daarvoor door de werf aan de eigenaar was overgedragen. Nu kwam het zusje, de Amethyst zich presenteren en meerde voor korte tijd af op de gevaarlijke stoffenpalen in afwachting van 'de andere helft'.
Afbeelding
Afbeelding
Een half uur later kwam het voorste deel aangeschoven vanuit Hasselt.

Afbeelding

Afbeelding
Inmiddels hebben de schepen een lengte gekregen waarvoor je als watersporter diep ontzag hebt.

Afbeelding
Terwijl het koppelen nog in volle gang was kwam de Mureen voorbij die in Zwartsluis aan de werf was geweest.

Afbeelding
Toen ik deze foto aan een oud scheepsbouwer liet zien ontlokte hem dat de opmerking; 'wat is dat spul "kattig"...'

Afbeelding
tja...

Afbeelding
Petje af voor de mannen die met dergelijke spullen zorgen dat de binnenvaart een moderne bedrijfstak is die een volwaardige en vooraanstaande speler is op het toneel van de internationale vervoerstrafiek.

Afbeelding
Dan komt een uur later dit schip voorbij, de Jantina als representant van de vorige eeuw...

Afbeelding
De Talisman uit Dordrecht is een van de eerste die ik spot die onderweg is naar de manifestatie Hassailt.

Afbeelding
Afbeelding
De Gersom is nog volop in bedrijf...

Afbeelding
De Terra Nova was in zijn tijd denk ik even revolutionair als de Amethyst nu...
Afbeelding
onderweg naar Hassailt.

Afbeelding

De Vogue met een lading bakkie's van Meppel naar Rotterdam...

en tot slot

tussen de buien door was het ook eens een dag droog. Een dag, door een stel uitgezocht om te trouwen, ze hadden het niet beter kunnen treffen...

Afbeelding
Voor een klein kapitaal aan vlaggen werd uit de kast gehaald...

Afbeelding
De Saturnus was de plaats van het festijn...

Afbeelding
'Waarheden' waar weinig tegen in te brengen is.

Afbeelding
Traditie, traditie...

Afbeelding

Afbeelding
Het einde van ons 'feestje' in Zwartsluis, onderweg naar Meppel om te provianderen. We zouden er twee dagen blijven hangen, maar ja, ik 'liep' een oud-scheepsbouwer tegen het lijf die mij vervolgens aan een oud-schipper voorstelde, tja, dan ben je voorlopig nog niet weg. Maar dat wordt een ander hoofdstuk.

Bovenstaand plaatje met de Undine is om te bewaren, als de beleidsmakers zich niet bedenken ligt daar over enkele jaren de zo gewenste sluis. Het oude sluisje wordt al volop in gereedheid gemaakt om als het zover is opnieuw in gebruik te worden genomen...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Quote Harry:
De Catharina 3 werd op zondagmiddag opgetrommeld naar Zwolle om met zijn pompen de Serena boven water te houden. Het passagiersschip maakte water na een gronding door het nemen van een te krappe bocht werd mij verteld.
Einde Quote
Afbeelding
Hallo Harry,
De Catharina 3 rukte op zondag 15 juli s'middag uit voor een Duits jachie boven op een krib boven Kampen. Het jachie zou de volgende dag (i.v.m. de bedieningstijden van de Spooldersluis) van Zwolle naar Zwartsluis worden versleept om voor inspectie droog te worden gezet. Een geluk bij een ongeluk bleek later. Toen ik Henk Bonsink maandagmorgen belde over de watermakende Serena kon er na de komst van hem en zijn vrouw snel pompen worden overgezet c.q. aangerukt. Mede dankzij het adequaat optreden van Bonsink c.s., de geweldige inzet van de 2 Tjechische matrozen en een vrijwilliger werd afborrelen voorkomen.
Moi,
Anne
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Zo zie je maar weer dat het achteraf wat anders in elkaar stak en er verkeerde conclusie's werden getrokken. Het wekte in Sluus verwondering dat de Catharina 3 op zondag voer, dat doen de Bonsink's in de regel niet werd mij verteld. Inderdaad hij moest naar een 'jachie', de volgende dag werd verondersteld dat het om de Serena ging maar dat speelde zich dus een dag later af en was zuiver toeval dat hij ter plekke was?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie