Gespot op het Amsterdam Rijnkanaal e.o

Danny

Gespot op het Amsterdam Rijnkanaal e.o

Bericht door Danny »

Afbeelding

atlantic supplier 2311809

Afbeelding

carolin 4033430

Afbeelding

carbonis 2101835

Afbeelding

gulf security 2316684

foto`s gemaakt bij de voormalige stuw van zeeburg en het is de bedoeling dat de stuwtorens nog dit jaar gesloopt zullen worden
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Het Amsterdam Rijnkanaal ligt voor mij normaal gesproken iets te ver uit de route. Gisteren moest ik aan de Zuider IJdijk zijn om een 88 jarige schipper nog eens een kijkje bij zijn oude schip te gunnen. Dat voor zijn verjaardag in plaats van de jaarlijkse fles jonge jenever.

Dat bezoek gaf mij de gelegenheid een paar foto's te maken, jammer genoeg was het niet erg druk, eigenlijk helemaal niet druk, maar één schip gezien.

Afbeelding
De Arma passeerde met een mooie snor voor de kop de oude Zeeburgsluizen of wat daar nog van over is.

Afbeelding
Even verder op schoot het schip aan bij de olieboer...

Afbeelding
Mijn hoogbejaarde reisgenoot vertelde dat er vroeger in de Zeeburgsluis water geladen kon worden en dat herinnerde mij aan bovenstaande foto waarop het m/s Noord Holland water in neemt terwijl de Snelvaart III passeert. Op de achtergrond de brug die er nog altijd ligt.

Afbeelding
Vanaf die brug werd bijgaande foto van de BP Rotterdam gemaakt.

Afbeelding
Aan boord van zijn vroegere schip werden oude herinneringen nieuw leven ingeblazen. Verhaald werd hoe de steilsteven aan een ankerketting van een kempenaar kwam die altijd met munitie had gelegen. Hoe het slechte stuk dat op 'wind en water' had gezeten er tussenuit is gehaald...

Afbeelding
Hij kon het niet laten...

Afbeelding
In het vooronder ( 't veur end) had letterlijk elk voorwerp een verhaal. Ieder onderdeel werd zorgvuldig bewaard want het diende ter vervanging van... En dan de twee naamschildjes die vader nog had geschilderd en gemaakt uit blik van een oliedrum. Die naamschildjes waren vroeger voor de vaart in België en hingen aan weerszijden op de kont. Een van de twee schildjes is mee naar huis gegaan...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

wrijfhout schreef: Vanaf die brug werd bijgaande foto van de BP Rotterdam gemaakt.
gr. Harry
En links op de foto ligt een spits op het steigertje van Oving een lading lang ijzer vanaf Charleroi te lossen.
Kun je hem niet even uitvergroten Harry?
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ik mis het 'blinde' midenraam in de stuurhut Jan...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Als het de Francine was geweest had ik geen vergroting nodig gehad Harry :wink:
Toch bedankt voor de moeite.
Dit lijkt eerder een spits met een kleinere stuurhut en daarachter een ingezonken keuken.
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Bericht door Pieter Boers »

fata morgana schreef:
De Lion met een bakje gespot binnen Wijk bij Duustede. Ik vermoed onderweg naar treffers. Op het bakje stond iets van Koblenz D. De Lion komt zo te zien uit nederland (N).

Groetjes Teunis.
Dat is hard gegaan. :o
Zou te zien is het de Lion ( 23.07042) van Gerritsma uit Rosmalen.
Die hebben de (in 1948 bij Bodewes als sleep Dortmunder gebouwde) Lion verleden jaar gekocht, ter vervanging van de oude Lion die als duwsleepschip voer samen met de Scheveningen.

Hier de Lion opvarig bij N Lekkerland

Afbeelding


En dit was de vorige Lion.(23.04740), die inmiddels in stukjes is gehakt.


Afbeelding


Groeten,

Pieter
Groeten,

Pieter


Afbeelding
Danny

Bericht door Danny »

Afbeelding

De huidige situatie bij de voormalige stuw Zeeburg
Geen torens meer dus op de funderingen na is de stuw geschiedenis

Afbeelding

gulf security 02316681 bij Diemen

Afbeelding

Barco 02326596

Afbeelding

Dankbaarheid 02311979
Danny

Bericht door Danny »

Afbeelding

Fortuna 02317035
Danny

Bericht door Danny »

Afbeelding

Jan Wandelaar 07001561

Afbeelding

Joop 1 02323256 met een bak slib
Danny

Bericht door Danny »

Afbeelding

saillant 02100867

Afbeelding

destinatie 02101127
Het schip ligt stil nadat de schipper een balk heeft opgevist van ongeveer 5 meter lang en geeft deze aan de rws bellona over

Afbeelding

cetus 6004304
Plaats reactie