Pagina 5 van 10

Re: Gespot op de IJssel.

Geplaatst: 05 aug 2014 07:47
door Evert Sikkema
Afbeelding
Cadenza, Andelst op 14 juni 2014 aan de loswal in Hattem

Afbeelding
Een voor mij onbekende duwboot met duwbak bij Deventer op 17 juni 2014.
Deze combinatie was voor Boskalis bezig met vervoer van grond die vrijkomt met het project: "Meer ruimte voor de rivier".

Afbeelding
Hilda, Zwolle op 18 juni 2014

Afbeelding
Isala, Krimpen aan den IJssel op 18 juni 2014

Afbeelding
Jelmer, Giesbeek op 18 juni 2014.
Dit schip was bezig met vervoer van zand afkomstig van "Ruimte voor de rivier" ten zuiden van Zwolle dat bestemd was voor verlegging van de dijk van de IJssel ten noorden van Zwolle

Afbeelding
Marja, Hendrik Ido Ambacht d.d. 18 juni 2014

Afbeelding
Undine, Zwolle op 18 juni 2014

Afbeelding
Vlieland, Zwolle op 14 juni 2014

groeten
Evert Sikkema

Re: Gespot op de IJssel.

Geplaatst: 06 aug 2014 21:53
door Evert Sikkema
Afbeelding
Fantoom, Rotterdam op 21 juni 2014

Afbeelding
Jelmer, Giesbeek op 22 juni 2014 op de laadplaats van Geef de rivier de ruimte bij Zwolle

Afbeelding
Lidwina uit Tolkamer op 24 juni 2014 bij de sluis van Eefde in het Twenthe kanaal

Afbeelding
[Milan, Maasbracht op 24 juni 2014

Afbeelding
Rehoboth II, Kampen op 20 juni 2014 tussen de "oude" brug over de IJssel en de brug van de A28 te Zwolle

Afbeelding

Afbeelding
Swing, Twello op 24 juni 2014

Afbeelding
Wessem NL C 46 met een voor mij onbekende duwboot op 24 juni 2014 op dezelfde plek als de Jelmer (zie hier voor)

groeten
Evert Sikkema

Re: Gespot op de IJssel.

Geplaatst: 08 aug 2014 08:42
door Evert Sikkema
Afbeelding
Cosmopoliet, Kampen gezien op 27 juni 2014 te Kampen.

Afbeelding
Fossa, Terschelling op 26 juni 2014

Afbeelding
Prudentia, Nijmegen op 26 juni 2014 bij Zutphen

Afbeelding
Rosalinde, Amsterdam op 26 juni 2014

Afbeelding
Tempore, 's Gravendeel op 27 juni 2014 na het passeren van de brug bij Kampen

Afbeelding
Traversée, Dordrecht op 27 juni 2014 aan de loswal bij Hattem

groeten
Evert Sikkema

Re: Gespot op de IJssel.

Geplaatst: 11 aug 2014 16:56
door Evert Sikkema
Afbeelding

Afbeelding
Alblasserwaard, Hardinxveld op 4 juli 2014

Afbeelding

Afbeelding
Catharina, Coevorden gefotografeerd op 4 juli 2014

Afbeelding

Afbeelding
Cotrans 8, Krimpen aan den IJssel op 3 juli 2014

Afbeelding
Cyrano, Zwolle op 1 juli 2014

Afbeelding

Afbeelding
Durance, Rotterdam en een groep ganzen gezien op 4 juli 2014

Afbeelding

Afbeelding
Farber, Sint Nyk (Sint Nicolaasga) op 4 juli 2014.

groeten
Evert Sikkema

Re: Gespot op de IJssel.

Geplaatst: 12 aug 2014 07:08
door Evert Sikkema
Afbeelding

Afbeelding
Johanna-M, Werkendam op 3 juli 2014

Afbeelding
Leendert N, Wijk bij Duurstede op 1 juli 2014

Afbeelding

Afbeelding
Mejoni, Harderwijk op 1 juli 2014

Afbeelding
Tine B, Oegstgeest op 1 juli 2014

Afbeelding

Afbeelding
Undine II, Zwolle op 28 juni 2014

Afbeelding

Afbeelding
Vlieland, Zwolle met een overvliegende reiger op 3 juli 2014

Afbeelding
En tenslotte deze oude Gradatim in de stadsgracht van Zwolle, vlakbij de Sassenpport
30 juni 2014

Dit waren voor dit jaar mijn laatste scheepsfoto's van onze vakantie in Hattem.

groeten
Evert Sikkema

Re: Gespot op de IJssel.

Geplaatst: 07 nov 2014 14:28
door Binnenvaart
Zwarte Gans , 19,25 x 4,85 x 2,30 , 9 ton , Bouwjaar 1945 , Werf Gebr. Boot in Gouwesluis ( Nederland ) , 600 pk MTU , ex Maria Adriana , ex 2 x Nadir , ex Deo Volente , eigenaar Halfrond Maritiem BV in Geertruidenberg , ENI 02102912

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Gespot op de IJssel.

Geplaatst: 07 nov 2014 18:07
door Binnenvaart
Thor , 31,25 x 6,10 x 2,75 , Bouwjaar 1916 , Werf van der Schuyt in Papendrecht ( Nederland ) , ex Pauline , ex M.4 , ex Fairplay , ex BS IX , ex ZRD 47 , ex KM 3 , ex RS 7 , ex A 847 , ex Y 8262

In 1994 is het een restaurant geweest tot 2011,nu is het een Cultuurschip in Zwolle.

Hier nog te zien als sleepboot Pauline.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Schepen op de IJssel

Geplaatst: 11 jan 2016 14:26
door pieter53
Evert Sikkema schreef:Donderdag 7 juli 2010:
Afbeelding
Jachtjes (pleziervaartuigen) fotografeer ik meestal niet, maar in dit geval vond ik de Oeral Thus uit Giesbeek toch wel een bijzonder bootje, die haar "wortels" toch waarschijnlijk wel in de vrachtvaart heeft.
Heeft iemand een idee wat voor een (soort) vrachtscheepje dit geweest kan zijn?
T'is een ouwe, maar misschien wil je het nog steeds weten?
Sommigen zeggen dat het een vissloep (voor het IJsselmeer) geweest is, de eigenaar heeft het, volgens de LVBHB, over een Ever.
https://www.lvbhb.org/BHS/SchepenGalerij ... d=MTQwMjU=

Re: Gespot op de IJssel.

Geplaatst: 11 jan 2016 16:31
door Evert Sikkema
Bedankt voor je reactie Pieter mbt de Oeral Thus (Overal Thuis). Ja, dat is zeker al een poosje geleden (straks 6 jaar). Ik zal vissloep/ever aan de naam toevoegen.

Ik heb ook nog even gelezen wat onder een EVER verstaan wordt.

EVER:
In het havenreglement van Brugge uit 1401, waarin staat voorgeschreven hoe de schepen aan de oever van het Zwin moeten meren, wordt o.a. gesproken over envares, hulken en koggen. De envare was een klein platbodemd vaartuig voor kustvaart en binnenwateren van Duitste origine, maar vroeger ook veel gebruikt in de Nederlanden. Volgens sommigen zou de naam envare een verbastering zijn van het Duitse einfahrer, zo genoemd omdat het schip door één man kon worden gevaren. Het later kortweg ever en in Duitsland ewer genoemde scheepje had oorspronkelijk een razeil met stagfok en bij weinig wind werd ook wel een kluiffok gevoerd. Hoewel de ever door de eeuwen heen een platbodem bleef met steeds andere tuigages en later ronde kimmen, werd de type-aanduiding vanaf de 19e eeuw meer en meer een herkomst- (veel onder Deense vlag) en vaargebiedaanduiding. Dat vaargebied betrof hoofdzakelijk de omgeving van Hamburg, de Oostzee en de Elbe en een grote variëteit aan schepen werd ewer genoemd. De vissersever evolueerde naar een kotterever en werd uiteindelijk geheel verdrongen door de kotter. Bij Enkhuizen kwamen in de 16e eeuw staalevers voor, welke visten met drijfnetten. Het waren stabiele schepen met weing diepgang en waarschijnlijk de voorloper van de latere blazers en bollen.

groeten
Evert Sikkema

Re: Gespot op de IJssel.

Geplaatst: 11 jan 2016 16:54
door pieter53
Binnenvaartaal drukt zich iets anders uit :lol:

~Ever:
1a> gedekt zeilvaartuig voor de vrachtvaart uit de dertiende tot zestiende eeuw. In oude geschriften vaak in één adem genoemd met Koggen, Krajers, en Hulken, dus met schepen die niet alleen binnen, maar ook buiten de duinen varen. Rond 1450 stelde men een Krajer 60 tot 70 last, een Ever echter 30-40 last. Over het uiterlijk van dit schip is weinig meer bekend dan wat voor al de schepen uit die tijd gold.
Volgens sommigen is Ever een andere schrijfwijze voor het oudere envare, als ook voor de latere Duitse Ewer.
b> rond 1500 stelt men een Ever slechts een halve Kogge groot. Het is niet duidelijk of de zeegaande Ever zich ontwikkeld heeft naar een kleiner schip of dat men misschien de hierna genoemende 'koch-ever' bedoelt.
De Maritieme Encyclopedie maakt nog wel melding van een Ever in de achttiende en begin negentiende eeuw, die als kustvaarder in gebruik is. Dit boek is echter erg onduidelijk in zijn onderscheid tussen zee- en binnenvaart en tussen de Nederlandse Ever en de Duitse Ewer.

2> koch-ever: een door Nicolaas Witsen genoemd vissersschip tentijde van de aanval op Waterland in 1504. G.C.E. Crone houdt het echter op een vergissing omdat het latijnse verslag spreekt van 'tocheners', zijnde tochtschuiten (deze kwamen o.a. bij Spaarndam voor), wat dan misgelezen zou zijn als 'kochevers'. Het voorvoegsel 'koch' houdt hij voor een verbastering van kogge. Maar een relatie tussen dit vaartuig en de Kogge lijkt hem onwaarschijnlijk. Ook volgens E.W. Petrejus was de Ever van rond 1500 een vissersschip, maar waarschijnlijk baseert hij zich op de uitlatingen van Crone.
Om de verwarring compleet te maken bestaat er ook nog een Spaarndammer roei-ever (Informacie Dordrecht 1514), een geheel open ever (misschien de staal-ever) (Keurboek C verzameld door Breen) en in het zelfde geschrift wordt de Ever ook nog als een soort van trekschuit voor maar liefst 50 passagiers genoemd. (Zie N.W. Posthumus).

3> stael-ever: een vissersschip van de Zuiderzee dat gebruikt werd bij de haringvisserij met zogenaamde staalbomen. Het zullen niet al te grote open schepen geweest zijn. Ook Nicolaas Witsen spreekt van het voorkomen van kleine vissersvaartuigen tot Enkhuizen. Mogelijk wordt dit vaartuig ook bedoeld toen men van een jachever sprak.

Het voorkomen van zoveel verschillende vaartuigen met min of meer de zelfde naam heeft tot de nodige verwarring geleid.
Ook op Vaartips staat hierover een zeer informatief stukje. Vooral de vermelding dat een grote variëteit aan schepen Ewer/Ever genoemd wordt, onderschrijf ik geheel. De gegeven ethymologische verklaring van de benaming is naar mijn mening twijfelachtig. Men zou bijvoorbeeld ook kunnen denken aan een verbastering van het woord eemer.
Het feit dat de verschillende evers zowel geografisch als chronologisch zeer verspreid voorkomen, maakt het moeilijk te aanvaarden dat al deze schepen werkelijk aan elkaar verwant waren. Vooral het tijdsverloop moet wezenlijke veranderingen te weeg gebracht hebben. Al met al blijft de naamgeving van de verschillende vroege scheepstypes en soorten een groot raadsel. Als sterk voorbeeld daarvan kan men het voorkomen van de term Ever-aak aan het begin van de twintigste eeuw, zien.
Helaas ben ik er nog niet toegekomen het boek "Die Ever der Niederelbe" (1932) Door Hans Szymanski te bestuderen en in dit lemma te verwerken.