Gespot algemeen

Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Henk,
Dank voor je bericht.
Ik had het gelezen, maar vetrouwde het niet. Maar er is mij eens verteld als het niet goed is hoor je het vanzelf wel.
Ook Google was niet duidelijk. want in Duitsland schijnt ook een (zeil)schip te hebben gevaren met de zelfde naam
maar daar was het bouwjaar weer anders.
En de de sites waar ik de informatie lees, zijn niet altijd bijgewerkt en dan ga ik maar bij de data die genoemd wordt en trek mijn conclusie. Maar inderdaad het is een mooi onderhouden schip.

PS. Ik heb nog een oom en neef gehad die dezelfde naam hadden, Henk Kool.

Hartelijke groeten
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Deze kwam wel heel dichtbij op 24 april 2006. Het Motortankschip "EDELWEISS" (02325918) op de Westerschelde.
Gebouwd door Stocznia Malbo, Wroclaw, Polen in 2003 en afgebouwd bij Joh. van Duijvendijk, Krimpen a/d IJssel
voor Mourik Tankscheepvaartbedrijf in Nieuw-Lekkerland.
Het schip is 2149 ton bij 86,00x11,45x3,40 meter en een 12Cy.Mitsubishi(S12R-MPTA)1197 PK.Kopschroef Van Wijk.

Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Afvarig op de IJssel op 26 september 2006 en gezien door Evert Sikkema het Motorvrachtschip
"STRATON" (2310028). Gebouwd als "DAMCO 234" in 1957 bij J.G. Hitzler, Lauenburg, Duitsland
voor Damco Scheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. In 1975 werd de naam "R.FULTON" bij
Marcel de Ridder in Antwerpen, 1988 "FULTON" bij en in 2003 bij Gilles Pawlak in Brugge "STRATON"
bij Alexandre Ooghe in Brugge en 2007 naar Alexandre Ooghe in Thuin. Het schip is verlengd
met 32,38 meter in 1965 bij Scheepswerf De Waal en ging van 931 ton naar 1510 ton. De afmetingen
werden 99,33(66,95)x8,20(8,18)x2,62(2,62) meter. De voortstuwing is2x405 PK GM Detroit (2xDeutz van 400 PK).

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Op de IJssel op 6 september 2006 voer het Motorvrachtschip "NEO INTENTO" (3310517) leeg en
gezien door Evert Sikkema. Het schip gebouwd als "EGKO" voor E.de Weerd in Oosterzee door
van Rossum in Dreumel in 1965. In 1979 werd het de "VOLANTE", 1980"SPERANZA", 1995"WOELWATER"
en 2003 "NEO INTENTO" bij Vof.Intento in Zwolle. In 2012 ging het schip naar Treffers BV in Haarlem
en gesloopt. De gegevens waren 528(499) ton. 49,50x6,61(6,60)x2,52(2,47)meter.Een Deutz van 430 PK
(Gardner200 PK 8L-3B) en een 193PK DAF als boegschroef zorgden voor de voortstuwing.

Ver.de Binnenvaart.

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Op 24 april 2006 voer het Motorvrachtschip "FENTINA LENTE" (2308855)de voorhaven
van Terneuzen in. Het schip gebouwd als sleepschip in 1909 als "TRIO" bij Kalkman,
Capelle a/d IJssel voor S.P.Vliet in Rotterdam. Heeft tot 1969 met deze naam gevaren
en werd toen "SPERA" en in 1987 "FESTINA LENTE" voor R.G.Oost in Dordrecht. In 2019
is het schip gesloopt bij Treffers BV in Haarlem.
Het schip was 325(337) ton bij 39,85x6,54x2,06 meter met een GM Diesel van 184 PK.

Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding

Afbeelding

als "TRIO".
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

IJmuiden, 29 september 2008 gezien door Evert Sikkema het Motorvrachtschip
"ISOLA BELLA" (02205701) de sluiskolk in varen. Het schip gebouwd door
Deutsche Industrie Werke, Berlin in 1961 voor Dettmer & Co Reederei GmbH in Bremen
als "KARLSRUHE"(4005280).Later voer het schip als "LöWE" bij Dettmer & Co Reederei GmbH in Duisburg.
in 1989 als "IJSELDELTA","ELSBERT"(1993), en in 2006 "ISOLA BELLA" bij R.M. de Jongh in Geertruidenberg.
Sinds 2018 in de vaart als "RAPIDO" bij S.G. Hoeve in Capelle a/d IJssel. Het schip is verlengd in 1978 met
8,68 meter van 1211 naar 1708 ton. Afmetingen 85,77(77,09)x9,50(8,20)x3,07(2,70)meter. De voortstuwing is
een 950 PK Mitsubishi(Deutz 800PK) en een kopschroef van 320 PK DAF.
In 2006 voorzien van een in Wroclaw (Polen) gebouwd nieuw voor- en middenschip.

Ver. de Binnenvaart,

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Langs Terneuzen op 24 april 2006 voer de Motortanker "GRATIAS" (03170582). Gebouwd als vrachtschip bij Pattje NV in Waterhuizen met de naam "FRIEDRICH ASTEROTH" voor Asteroth Rheinschiffahfts GmbH in Rotterdam. Het schip had meerdere namen en eigenaars voor dat het deze naam kreeg in 2002 bij Vof. Bakema - van de Berg in Dordrecht. Sinds 2020 vaart het als "AMSTELKADE" thuishaven Amsterdam. Het schip is 54,88(55,00)x6,56x2,62(2,56) meter en vaart met een Caterpillar(3408(C)DI-TA 500 PK.(8Cy. Deutz RBA8M528 390 PK) en een kopschroef van 40 PK DAF. Het is 566 (621) ton.
Omgebouwd tot tankschip bij Gebr. Paans, Moerdijk.

Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

IJmuiden, 23 februari zag Evert Sikkema de Motortanker "ISABELLA" rondgaan.Het schip is gebouwd bij Yizheng Jianghai Shipping, Yizheng, China in 2008 en afgebouwd bij TeamCo Shipyard, Heusden.
Gebouwd voor L.W. de Leeuw Scheepvaartonderneming BV in Nijmegen tot 2009, toen ging het schip naar Royal Tankers BV in Rotterdam. Het schip is 1631 ton bij 86,00x9,60x3,03 meter. De voortstuwing is een Caterpillar(C32Acert electronic) van 1014 PK.

Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Op het Noordzeekanaal lag het Kraan & Overslagschip "WILLEM ANTONIA" (03011585).Gebouwd als tanker bij
de werf Piet Hein (Schram) in Papendrecht in 1955 als "ESSO NEDERLAND" voor Esso Nederland NV in Den Haag.
Tot 1975, toen werd het "ALTERNATIE" en in 1979 "WILLEM ANTONIA" bij J. Tijsterman in Koog a/d Zaan en nu bij
W.A. Tijsterman BV in Zaandam.
In 1979 omgebouwd tot Kraan & Overslagschip.
Het schip is 558(695)ton bij 67,00x8,20x2,30 meter met een voortstuwing van 400 PK Bolnes Diesel en een kopschroef
van 160 PK.

Foto: Evert Sikkema, 23 februari 2021
Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Het Motorvrachschip "QUID NOVI" (06003268) beladen en begint de reis.
Het schip is 568 ton bij 50,00x6,60x2,51 met en voortstuwing van 300 PK.
Gebouwd in 1962, en als eigenaar L.Turneer in Niel.
Verder niets bekend, wie weet meer?

binnenvaart.eu

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto: Evert Sikkema
17 0ktober 2006
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie