Gespot algemeen

Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

IJmuiden, 1 november 2005 passeerde het Motorbeunschip "RIO GRANDE" (2310457) de sluizen met een lading droog zand en gezien door Evert Sikkema. Het schip gebouwd als sleepschip de "NEGEB" bij de werf Piet Hein in Papendrecht in 1959 voor de Rederij Oosterwijk.
De eerste eigenaar was Boele en Oosterwijk BV in Rotterdam. In 1986 ging het schip naar J. van de Waal in Sliedrecht en kreeg het de naam "RIO GRANDE", nu als motorschip. In 2007 ging het varen voor J. de Feyter in Axel, nu als "PETRA".
Het schip is 2604 ton met de afmetingen 92,07x11,57x3,83 met een 1267 PK Cummins (KTA50M) en een kopschroef van 320 PK DAF.

Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Gezien in Dordrecht op 6 juni 2006 de Motorsleepboot "VALERIE 2" (2319697) gebouwd in 1951
bij de werf van de Brink in Rotterdam voor de CNFR. In 1990 Compagnie Francaice de Navigation
Rhenane SA in Dordrecht zonder naam verandering. In 2014 onder dezelfde naam bij O.Slokkers
Maritiem B.V. te Zwijndrecht.
De afmetingen zijn 18,00x4,30 meter een en 185 PK Mercedes Benz (OM355U)

varenderfgoed.nl
Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Aan de waterkant van de IJssel op 25 september 2007 zag Evert Sikkema het Motorvrachtschip "BOREAS" (2310812).
Gebouwd in 1960 voor NV Rijnkaan In Spé in Rotterdam bij werf Vahali, Gendt met de naam "NOVA". De volgende mutatie
is van 1966, waarschijnlijk het jaar dat het schip is verlengd van 38,92 naar 56,80 meter.
In 1975 ging het schip varen voor H. Fernhout in Meppel met de nam "BOREAS" en in 1995 ook weer een mutatie en het
kan zijn dat het schip toen verlengd is en in 2005 kwam het in de vaart voor H. Fernhout in Marknesse met dezelfde naam.
Het einde kwam in 2013 toen het schip gesloopt is bij RDM in Kampen.
Het schip was 620 ton en de afmetingen 56,80x6,66x2,45 meter met een 340 PK GM 12V71 en een kopscroef van 100 PK DAF.

Ver.de Binnenvaart.

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Rotterdam, 26 april 2006 was de Motortanker "TURQUOISE" leeg onder weg voor een nieuwe lading.
Het schip is gebouwd bij Jiangdu Shipyard, Nanjing, China in 2005 en afgebouwd bij De Gerlien - Van Tiem,
in Druten. Als eigenaar tekend de Tankrederij ll in Remich,Luxemburg. Het schip vaart nog altijd onder dezelfde naam.
Het is 4221 ton en de afmetingen 110,00x13,50x4,20 meter en in de machinekamer een 6Cy ABC 6MDZC van 1800 PK.
De kopschroef is een Cummins - van Tiem.

Ver. de Binnenvaart

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

29 september 2006, 8,07 VM zonsopkomst over de IJSSEL ziet Evert Sikkema het Motorvrachtschip "FRISIA" (2314040) met Lemmer als thuishaven.
Het schip gebouwd in 1949 bij De Biesbosch, Dordrecht als "CHATEAU YQUEM" voor de Office National de la Navigation in Strasbourg, de CNFR.
Het schip komt in de vaart bij Ste Strasbourgeoise Armement in Strasbourg. In 1974 komt het schip naar Nederland bij GA.A.Deen in Rotterdam.
Twee jaar later nog met de eerste naam naar A.Troost in Nieuwegein en in 1979 als "FRISIA" R.W.Knobbe in Lemmer. In 2011 wordt het de "PRAHNA" bij de Fam. Cherrer in Conflans Ste. Honorine.
Het schip 957(880) ton en de afmetingen 69,97(73,32)x8,15x2,62(2,81) meter. Voortstuwing 16 Cy.600 PK GM 16V92(480 PK Enterprise DMG36)

Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
als "CHATEAU YQUEM"

Afbeelding
als "PIRAHNA"
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Opvarig op de Moezel passeerde op 6 juni Cochem het Motorvrachtschip "BERNISSE" (2322718). Het schip is gebouwd in 1969 bij Deutsche Industrie Werke, Berlin, Duitsland als "CLARISSA" (4011660) voor de Rederij Gebr. Väth en in de vaart bij
Marimoto Schiffahrts GmbH in Berlin.In 1973 ging het schip naar Gebr. Väth GmbH & Co. KG in Würzburg. In 1997 als "BERNISE" bij Vegter & Engelsman in Abbenbroek, 2007 "TIARIBA" bij Vof. Tunas in Ravenswaay en 2013 naar Vof.Laetitia in Waarde als "LAETITIA".
Het schip is verlengd en werd van 1250 ton naar 1503 ton. Afmetingen, 84,50(80,00)x9,50x2,73(2,50) meter.
In de machinekamer staat een 1190 PK Caterpillar (3512 DI TA) (MAN 940 PK) met een kopschroef van 160 PK DAF.

Ver. de Binnenvaart

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

IJmuiden, 1 januari 2002 kam het beladen Motorvrachtschip "PAUL DELVAUX" (6003739) de sluis in om zijn reis te beginnen.
Het schip is gebouwd bij Peters in Kampen in 1987 voor B.D. & G. Koelink in Kampen als "TAFELBERG" (2205556). In 1992
werd het schip verlengd bij Peters BV in Kampen naar 110,00 meter. In 1995 ging het schip naar B. Hovestadt in Werkendam
als "HENDI-THEJA" en twee jaar later als "PAUL DELVAUX" naar M.Peleman in Brugge. 2008 bracht het schip als "FEROX" naar
Vof. Ferox Ship (A.W. Gerritsma) in Rotterdam.
Het schip is 2348 (2062) ton groot met de afmetingen 109,92 (99,96)x9,50x3,22 meter. In de machinekamer staat een Caterpillar van 1521 PK (3512(B) DI-TA electronic (Caterpillar 1227 PK 3512 DI-TA) en een kopschroef van 365 PK Cummins-Lips Keller.

Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

De foto's zijn van Evert Sikkema.

Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Binnenvaart »

Tejaro , 108,00 x 11,40 x 3,40 , 2959 ton , Bouwjaar 1973 , Werf Weserwerft in Minden ( Duitsland ) , 2 x 1200 pk MAK , ex Benetank 2 , ex Gefo Rotterdam , ex 2 x Margaretha 1 , ex Rosette 1 , eigenaar H. van Brussel in Schmachtenhagen , ENI 04802470

Foto's gemaakt op 19-03-2010 in Weurt.

Afbeelding

en op 01-07-2010 in Amsterdam achter het Centraal Station,verkocht naar Ghana.

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

6 juni 2006 passeerde het Motorvrachschip "BROSA" (2310432) beladen.
Het schip is gebouwd in 1959 bij Schimag, Mannheim, Duitsland voor de
Nederlandsche Rijnvaartvereeniging NV IN Rotterdam,(Neska) als "NESKA 96".
In 1968 ging het schip naar H.C.de Bot in Roosendaal als "ANNA-B" tot 1985 toen het als
"ACASO" voor Rensen & Van Gils in Nijmegen ging varen.1993 als "SEMMY" voor
Vof. Rensen - Semplonius in Zwijndrecht en in 2000 werd het de "BROSA" voor
Vof Brosa in Rotterdam, 2007 als "DEO JUVANTE" bij Van De Breevaart
Transportbedrijf in Hendrik-Ido-Ambacht. Sinds 2008 als "KORNELIS-JAN" voor
J.Talsman in Drachten. Het schip is in die periode verlengd met 13,06 meter.
Het schip is nu 1175(909) ton en de afmetingen zijn 79,95(66,89)x8,20x2,72(2,58) meter
In de machinekamer staat een 6Cy. SKL (96 NVD 48 A 2 U) van 931 PK.(Deutz 620 pk) en
een kopschroef van 280 PK DAF.

Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie