Gespot algemeen

JC
Berichten: 2473
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Terneuzen

Re: Gespot algemeen

Bericht door JC »

Afb035.jpg
Afb035.jpg (142.49 KiB) 562 keer bekeken
In 2010 in Terneuzen behoorlijk verbouwd en nieuwe motoren geplaatst, oude waren volledig aan gort.


Jan van der Doe
Berichten: 7707
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Hadden heel wat draai ueren neem ik aan.

Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7707
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Op 2 mei 2006 lag het Motorvrachtschip "KEVIN" (2306188) te wachten op haar lading.
Het schip gebouwd in 1939 bij Boele Bolnes voor de Rederij Akkermans NV in Rotterdam
met de naam "SAARLAND". In 1955 kwam het nummer "4" en werd het "SAARLAND 4" nu voor
Nestorak Handels & Transport Maatschappij NV in Rotterdam. In 1969 Ging het schip naar
Franz Haniel GmbH in Dbg Ruhrort als "HANIEL KURIER 24". 1972 kreeg het de naam "ASTRID"
(2313392) bij Trafos BV in Rotterdam. Nog als "CARMEL"(1990) en "ASTRID'(1992) werd de naam "KEVIN"
van Neijenhof-Postma in Rotterdam in 1994. In 2006 ging het onder dezelfde naam naar
naar Vof. Brixon Kampen BV in Kampen. In 2007 ging het schip naar Treffers BV in Haarlem en gesloopt.
Het schip was 913 ton en de afmetingen 67,00x8,19x2,80 mtr. met een 730 PK Detroit Diesel.

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7707
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

In de vroege morgen van 29 september 2006 zag Evert Sikkema op de IJssel het
Motorbeunschip "CORMA" (2312181) uit de ochtendmist komen.
Het schip gebouwd voor Corma NV in Ouderkerk a/d IJssel als "RAPIDE" in 1966
bij Joh. van Duijvendijk, Krimpen a/d IJssel.In 1968 kreeg het de naam "CORMA"
en daar heeft het schip tot 2007 meegevaren.Toen werd het "SUSTINEBO"en vaart
nu sinds 2017 als "LEANNE" voor Hoogendoorn.
Het schip is 960 ton met de afmetingen 69,96x7,16x3,00 mtr. In de machinekamer
staat een Scania Vabis diesel van 410 PK en is er een kopschroef van 410 PK Scania.
In 2007 kreeg het schip bij Bodewes BV in Hasselt een nieuw middenschip.

Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7707
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Rotterdam 26 april 2006 passeerde de Motortanker "ZEEBRUGGE" (6000282) de Wilhelminakade richting Botlek of Europort.
Gebouwd in 1971 als "ZEEBRUGGE" bij Van Langerbrugge, Gent, België voor Transtank NV in Antwerpen. In 1995 ging het varen voor Jema bvba in Oostkamp zonder naamwisseling en met de zelfde naam in 2019 naar Nigeria.
Het schip was 2145 ton met de afmeting 90,00x9,52x3,68 mtr. De voortstuwing was een 1000 MWM.

Ver. de Binnenvaart

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7707
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

IJmuiden, 5 januari 2008 zag Evert Sikkema de Duw-Sleepboot "AQUARIUS" (2104973) met duwbakken beladen met kolen in de sluiskolk.
De boot gebouwd in 1941 met de naam "M 486" bij de Gutte Hoffnungshutte, Walsum, Duitsland voor de Rederij Monopool. Als eerste eigenaar was het de Bundeschleppbetrieb in Minden. In ...ging de boot als "ULF" naar Wasserbauambt in Hamburg en kwam naar Nederland in 1974 als "JAN" bij J.A.de Ruijter in Rotterdam. In 1979 kreeg het de naam "AQUARIUS" bij P.J.W.G.Wanders in Poeldijk. Van 1990 tot 2020 bij Rederij De Jong BV in Rotterdam en ging de boot in 2020 naar R. Geffens in Merksem als "BRYAN".
De boot is 23,06x5,77x2,11 ,met 2xASK19-M Cummins van 609 PK.

www. sleepduwvaart.nl
Ver. de Binnenvaart

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7707
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Opvarend gezien op 6 juni 2006 het Motorvrachtschip "DA VINCI" (2305586) Gebouwd in 1934 bij A. Vuijk & Zn., Capelle a/d IJssel voor P. & M.L. van Maaren in Hansweert met de naam "PELIKAAN". Heeft tot 1965 met de naam gevaren als laatste voor S.J.A. Hollebrandse in Waarde.
Daarna ging het onder de naam "DA VINCI" varen voor Vof. Berends - Mannak in Terneuzen.
Heeft tot 2017 gevaren en is daarna in Wambrechies (Noord Frankrijk) als woonschip aangetroffen.
Het schip was toen 684 ton met de afmetingen van 62,79x7,05x2,61 mtr. en de voortstuwing een 465 PK Caterpillar.

Er werd een hijstuig opgebouwd aangedreven door een 12 pk Lister.
In de oorlog met kolenvergasser op de luiken gevaren waarmee de motor werd aangedreven.
In 1971 werd het achterschip verbouwd, het middenherft verwijderd zodat het schip één ruim heeft.
In 1980 is het schip in Werkendam verlengd en verdiept door een kalfsdek

Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding

Afbeelding
als PELIKAAN
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7707
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Op 19 september 2006 zag Evert Sikkema varend op de IJssel het Motorvrachtschip "BEO" (02313014). Het schip gebouwd in Belgie in 1961 bij De Durme in Tielrode met de naam "LODEWIJK" voor A. van Schijndel in Rupelmonde. In 1970, nu een Nederlandse thuishaven, kreeg het de naam "HENTO" bij H.Pols in Krimpen a/d IJssel. In 1998 ging het als "BEO" varen bij K.Slagt In Rotterdam.
In 2019 kwam het einde en ging het schip naar Treffers BV in Haarlem en werd gesloopt.
Het schip is een keer verlengd en werd 750 ton van 590 ton. Afmetingen 62,93(50,07)x6,67x2,64 meter. In de machinekamer stond een Modag
Diesel van 400 PK R5Z133L en een kopschroef van 110 PK DAF.

Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7707
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Het Motorvrachtschip "LINGE" (2312023) aan de reis gezien op 26 april 2006.
Het schip gebouwd in 1965 bij Büsching & Rosemeyer, Uffeln-Vlotho, Duitsland
voor L.J.Wiegmans in Rotterdam met de naam "MONTA ROSA". Het schip heeft tot
2005 met deze naam gevaren met een Wiegmans als eigenaar.In 2005 werd het "LINGE"
bij R.P.C.Ouwinga in Leerdam en heeft gevaren tot 2011 toen het naar Kampen ging
om door Hoeben Metalen BV te worden gesloopt.
Het schip is verlengd van 60,02 tot 70,03x7,30x2,48 mtr. en werd van 715 ton 835 ton.
De motor ging van 375 PK Deutz naar 625 PK Deutz SBA 12 M 816 en een kopschroef van 220 PK DAF.

Ver. de Binnenvaart

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7707
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Gespot algemeen

Bericht door Jan van der Doe »

Het Motorbeunschip "NADIA" (2305151) vaart de sluis in in IJmuiden op 29 september 2008. Evert Sikkama stond er bij en keek er niet alleen naar hij maakte ook de foto's. Het schip is het voormalige Sleeptankschip "COOPERATIEVE I". Gebouwd in 1920 bij de Gebr. Boot in Leiderdorp voor Cooperatieve I Tankschip NV in Vlaardingen. In 1930 ging het varen voor Eerste Nederlandsche Cooperatieve Kunstmestfabriek in Vlaardingen. In 1970 werd het de "AVONTUUR" en in 1975 de
"NADIA" bij L. Van t'Kruis in Amsterdam. In 2018 werd de naam "JACOBUS" bij J. Hofman Jr, in ... Het schip is ook verlengd van 50,00 mtr. naar 6,36 mtr. en de tonnenmaat veranderde van 417 ton naar 716 ton. De afmetingen zijn 63,60x6,53x2,64 mtr. De voortstuwing is en 500 PK Volvo Penta met een DAF kopschroef van 230 PK.

Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
als COOPERATIEVE I
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet



Plaats reactie